arctic89 Startet 9.August.2018 Del på Facebook Startet 9.August.2018 Jeg har nylig kjøpt min første fly brigde båt, jeg ønsker og lagre denne utendørs. Men har ingen erfaring med hvilket stativ man bruker? Og hvilken produsent bør man forholde seg til. Båten er 39 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 Tenker du å ha et langt stativ som går over hele båtens lengde? Da må det i så fall være ganske høyt for å dekke flybridge. Du kan evt. se om du får tak i et stativ hvor åket "brekker" litt ned foran flybridge, så ikke presenningen blir alt for høy der den ikke trenger å være høy. Du kan enten kjøpe et stativ fra f.eks. ILAS, O.B. Wiig eller tilsvarende, eller så kan du snekre selv. Det er ikke så vanskelig, og da får du noe som er skreddersydd din båt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
arctic89 Svart 9.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2018 Det var sånn jeg hadde det på gamle kalesje båten, da gikk det hele båtens lengde. Men hadde da en støtte i bakken akter og forran. Men nå som jeg har fått fly, er jeg usikker på hvordan man løser dette. Din løsning høres veldig lur ut, da blir det vell dekk stativ jeg trenger å kjøpe inn til. Presseningen er en norena 480 gr. så tror det er best jeg kjøper ett ferdig sett. Har bare litt dårlig erfaring med stativet jeg kjøpte ifra maritim, der var plast delene veldig dårlig kvalitet. Og holdt kun 2 sesonger. Så får se hva annet som finnes Tusen takk for svar og tips. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 (redigert) Hei Jeg har et stativ fra OPI, som jeg har tilpasset selv. Dette stativet er festet med skrutvinger mot rekka/pullere bak, mens den fremste loddrette støtta festes I ankeret foran med en liten bolt. I tillegg har jeg jekkestropper I lengderetningen for å hinder vandring, og for å hjelpe på å holde stativet need. Oppå her har jeg en OB.Viik presseninng på 750g/m2, som festes I endene med tau, bade mot seg selv og også mot midtfisken og båten nedover. På langsidene bruker jeg 4L spyleveskekanner, fyllt med frostveskeblanding så de ikke fryser og blir harde når de svinger I vinden. De slår seg lett istykker på den måten, mens jeg bruker mine igjen år etter år. Jeg har I tillegg noen tau som henger slakt under båten sideveis, for å hinder pressenningen I å flagre så mye når det blåser. Med litt innsats og gjort riktig skal en slippe å justere noe på vinteren. båten er btw 37fot. Lykke til Fernanda Redigert 9.August.2018 av fernanda (see edit history) Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
nordan family 27 Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 Bruker Ilas sitt dekkstativ og en kassemed lastestropper som holder det fast. Også ladtesteopper som «takstoler» for å holde presenningen i riktig vinkel. Har benyttet 650g presenning, men gikk i fjor over til lettere saker. Virket greit. Har tau under båten, og midt på tauet en kanne med vann. Uten at tauet gikk under erfarte jeg at det hele vred på seg, og at maljene ble ødelagt av snøras fra nabobåten som traff mine kanner. Har også et tau rundt alle maljene og «snurper» igjen, slik at vinden aldri kan løfte presenningen. Et par tau rund presenningen på utsiden medfører at vindens «suge-tak» på presenningen brytes, og sånn sett får vinden rett og slett ikke så godt tak i presenningen. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 (redigert) Jeg bruker ILAS dekkstativ som er festet på rekkene sammen med en tung formsydd fresenning i tre deler som jeg har sveiset og tilpasset på egen hånd Stor jobb med tilpassningen men når jeg fikk det til å stemme så beveger den seg ikke selv i sterk vind. Sveiset på og lagde til strikker som holder presseningen stram og glatt helt nede fenderlist hele veien bakover på begge sider Viktig å bruke mye strammebånd for at stativet ikke skal bevege seg sidelengs eller for eller bakover Redigert 9.August.2018 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
arctic89 Svart 10.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2018 Nå blir jeg så glad i båt hjerte mitt. Fantastisk bra beskrivelser og meget hjelpsomme bilder :) Da er det bare å bestille stativ og finne frem arbeids lyst :) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 arctic89 skrev 48 minutter siden: Nå blir jeg så glad i båt hjerte mitt. Fantastisk bra beskrivelser og meget hjelpsomme bilder :) Da er det bare å bestille stativ og finne frem arbeids lyst :) Drøy det litt ennå...hele august igjen...? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 Det der var ei suffesant løysing! @Bergstad Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.