Jump to content

12v magnetventil som egnes til septik?

PiperBill

Recommended Posts

Noen som vet om et egnet 12v magetventil til bruk på septikslange? Nå jeg skal tømme septiken på min Baltic så må jeg åpne utløpsventilen men den står under senga i akter kabinen. Mye styr å flytte sengetøy, overmadrass og madrassen for så å måtte løfte vekk bunnplata til sengen. Jeg har prøvd og bare la ventilen står åpen med da fylles tanken opp med sjøvann, nesten ¾ full.

Tenkte enten på en enveis gummiventil (duckbill valve) eller å monteres en 12v magnetventil tilkoblet bryteren til pumpa eller selve pumpa. Skru på pumpa, ventilen åpnes, tanken tømmes, skru av pumpa  og ventilen stenges.

Høres det «doable» ut?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Blir ganske kostbart med 12V ventil i skikkelig kvalitet. Enten må du ha motorstyrt på 12v eller kraftig aktuator som er normalt stengt. Usikker på hva forsikring sier om type ventiler, men selv ville jeg valgt kuleventil i kompositt eller syrefast på septik. Kikket på det samme men har bare funnet messing. Å få bygget en slik ventil i syrefast 1 1/4" vil koste mer enn det smaker. Vakuumtømming er også et alterativ.

Seasu skrev 16 minutter siden:

eller syrefast på septik

Syrefast egner seg ikke så godt til septik fordi "atmosfæren" der kan være oksygenfattig. (Det er anaerobe (lever uten oksygen) bakterier som skaper lukten)

Syrefast fungerer ved at det dannes et beskyttende oksyd-lag på overflaten av stålet. Uten oksygen vil ikke det dannes. Av samme grunn kan syrefast moring-kjetting som ligger nede i oksygenfattige leire korrodere. Snakker av erfaring....

Ja jeg ser etter et søk på nett at de koster flesk. Jeg mener det sår i brukerhåndboka til Balticen at utløpsventilen kan står åpen. Da må det har vært en enveis klaffe eller noe som hindre sjøvann i å komme inn. Kanskje det er en bedre løsning for lommeboka.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Lunde14 skrev 6 minutter siden:

Du kan enkelt løse dette problemet med at tanken fylles ved og forlenge/kjøpe ny lengere overbord slange og legge denne i en sløyfe fra pumpa til ventilen over vanlinja så vil ikke tanken fylles med skjøvann. Måtte gjøre dette selv på min båt.

Ja den ser jeg. Loop eller svanehals? Takk! 

Lunde14 skrev 10 minutter siden:

Jeg kjøpte en armet blank slange som jeg la i en loop over vanlinja fra pumpa til overbord ventilen, grunnen til den blanke slange er at jeg liker og se at jeg virkelig har fått tømt tanken.

Fint! Da har jeg løsningen :-)

Men i allverden!  Blir ikke det for lett?  :-)  På dette forumet synes jeg vi skal lage dritkompliserte greier.  En loop blir for enkelt.

Hva med en modifisert sånn?

s-l500.jpg.ad8897d1ebe95eee9a9701e583eed227.jpg

et par hundre på ebay.  Kaste selve ventilen, men bruke motoren og dertilhørende greire.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Windy37GM skrev for 5 timer siden:

Men i allverden!  Blir ikke det for lett?  :-)  På dette forumet synes jeg vi skal lage dritkompliserte greier.  En loop blir for enkelt.

Hva med en modifisert sånn?

et par hundre på ebay.  Kaste selve ventilen, men bruke motoren og dertilhørende greire.

mvh

Windy37GM

@Windy37GM, har du en link til den ventilen. Prøver å søke men finner ikke rett søkeord :giggle:

• 1 måned senere...

Løfter denne tråden igjen. Det ser ut til jeg ikke har plass til å lage en løkke fra septisk tank til stengeventilen for tank tømming. Det står et forbruksbatteri i veien. Men så kom jeg over en elektrisk kuleventil fra Tru-Design. Dette må være midt i blinken? Finnes i flere diameter.

https://www.watski.no/Fjernstyrt-kuleventil-11elp/?nosto=notfound-nosto-1

På min Baltic (solgt for en måned siden) hadde jeg en RM tilbakeslagsventil montert mellom membranpumpa for septikken og utløpsventilen. Funket 100%. Utløpsventilen kunne da stå oppe hele tiden. Før jeg monterte den ble septikktanken fylt opp 50% av sjøvann pga antatt at tilbakeslagsventilene i membranpumpa ikke var 100% tett. Nå er RM konk men en annen tilbakeslagsventil for septik blr fungere like bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...