BlåFerie Startet 9.August.2018 Link til dette innlegget Startet 9.August.2018 Hei båtfolk, Har nylig kjøpt en Comfort 32, glemte helt å sjekke rorgjennomføringen når jeg kjøpte den. Men sjekket i dag etter at det var komt litt vann i kjølsvinet.. Er ny på området men for meg ser det ut som at det her er 2 simmeringer som er på vei opp og ut. Er kun slangeklemmen som holder de delvis nede. Begge står nå på skrå og er kun delvis nede der overskytende slangeklemme stikker ut. Og kun den nederste er delvis inne i hylsen. Så blir spørsmålet, kan jeg presse begge ned igjen og dersom det ikke lekker, bruke båten til den skal opp til høsten? Er det noen farer med å prøve å presse ringene ned? Og burde det ikke vært en plate eller lignende som holder simmeringene nede.. annet enn en liten slangeklemme? Sitér dette innlegget Link to post
SY Bolette Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Hei Jeg kjenner ikke båttypen din, men har hat lignende pakkboks tidligere. Slangklemmene er noe som tidligere eier har monter da disse gumminettingene har tyti ut og det har blitt lekkasje, han har da presset gummi tetningen inn igjen og monter slangeklemmer for at de ikke skal tyte ut igjen, tro jeg. Det som er trolig har skjedd er at de har presset for mye fett inn i pakkboksen slik at disse gummi foringene/tetningen har tyti ut. Prøv å fjerne masse fett og sjekk om det sitter en låsemekanisme der (seg ring), press de på plass igjen, press så fett forsiktig inn igjen. Hvis det ikke går så må du bytte de. Jeg så en som hadde kjøpt seg batteridrevet fettpress og han viste meg hvor bra denne var, der sprakk denne gummi tetningen. Atle Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Skal fett her bare presses inn på feelingen, eller er det noen måte å vite når det er på tide å stoppe? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Et par pump i året burde vel holde. Sitér dette innlegget Link to post
BlåFerie Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Det høres fornuftig ut @Hulda, Når båten likevel nå er oppe tenker jeg å bytte simmeringene. Målene her var 35x52x10mm og jeg fikk tak i de fra E.Lund i Bergen. Må vel ta ned hele rorstammen for å bytte de, men det er greit å få det gjort. Legger ut noen bilder fra prosessen når det er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 MÅ være simmeringer med RUSTFRIE fjærer her om det er slik at hylsetoppen med tetning ligger helt i vannlinja. Sitér dette innlegget Link to post
BlåFerie Svart 7.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 God poeng @Lazyjack, hadde jeg egentlig ikke tenkte over. Men de står med fjæren vendt inn mot kammeret fylt med fett marinefett, er det egentlig nødvendig..? Skal uansett sjekke hva type stål som er benyttet på de jeg har kjøpt, har ikkje lyst å gjøre denne jobben hvert år båten er på land.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 Du må tenke annerldes. Poenget med fettet er å smøre et gildelager. Fettet skal ikke tette. Det var hva forrige eier trodde, og det går til helvete hver gang. Tetningsringene skal tette mot sjøvannet. Og fjæren i tetningen vil være eksponert for sjøvann. Er fjæren i karbonstål holder den vel et par år, godt og vel. Sitér dette innlegget Link to post
Mixer'n Svart 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 Simmerringer i rorhylsa er dårlig patent. Det beste er ein slange utenpå hylsa, som er så lang at den går over vannlinja. Det er ikkje alltid mulig. Sjekk sida til Jefa Rudder https://www.jefa.com/rudder.htm. Der er vist ein gummimansjett som har forskjellig diameter oppe og nede. Monterast med slangeklemme nede rundt hylsa og oppe rundt akslingen. Den er så elastisk at den tåler vridninga ved fullt rorutslag. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 Problemet til @BlåFerie er å få festet noe til rorhylsen uten å måtte bygge om halve båten. Går man først for å bygge om, er det en oppsjø av muligheter. Blant annet kan man bruke vanlig pakkboks, eller som Hulda- Volvokondom. Hos Hulda har denne patenten fungert 18 år uten ett eneste drypp inn i båten. Og øvre rorlager sitter inne i båten og er et kulelager som har det tørt og behagelig. Men hos trådstarter er opplegget et helt annet. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 På min Omega 36 var det samme patentet, men det er for dårlig. Jeg fjernet simmerringene og tredde på en slange rundt rorstammen. Den festet jeg med en slangeklemme i braketten for simmeringen. Problemet er løst. Nå kan det komme vann inn i slangen, men det forsvinner ut igjen, når båten ligger i ro. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
NilsPils Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Hvorfor TO simmerreinger? Arkmarin's forslag høres bra ut dersom det er plass i høyden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Ja, og om det er mer enn 5 mm feste for slangen på rorsøylen. Toppen av søylen ligger kanskje godt over vannlinjen når båten er i ro? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 (redigert) Mixer'n skrev for 20 timer siden: Simmerringer i rorhylsa er dårlig patent. Mulig det. men jeg overtook en båt med samme patent i 87 og samme tilstand. Skrudde ut smørknipplen varmet hylsa med varmepistol presset Simmerringene på plass og smørefettet kom ut av hullet til smørenippelen. Dreide en foring delte den to og på med en slangeklemme så simmerringene blir holdt på plass, inn med smørenippelen og smører ca. en gang i mnd, når båten er i daglig bruk. Vil ikke si at Simmerringer i rorhylsa er en dårlig patent når den er fra 1977 med de samme simmerringer. Det er vel heller ukyndig bruk som ødelegger. Hos meg er av rorkulten foresten under vannlinjen. ER det plass til begge simmerringer over smørenipplen? Redigert 8.Mars.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mons Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Den nederste simmeringen skal ligge nedenfor fettnippelen, og den øverste ovenfor. Med litt flaks blir det helt tett hvis du får de på plass. Ta opp den øverste og kakk/press forsiktig mot ytterkanten av den nederste ringen for å få den på plass. Når den er på plass tar du ut nippelen (for å slippe ut luft) og trykker eller dunker forsiktig ned den andre ringen. Når du er ferdig kan du velge å kappe en rørstubb med samme ytterdiameter som simmeringen, skjære den på langs (evt to halvmåner) og tre den inn over akselen. Fest den med slangeklemme. Fordel å pusse av kanten på innerdiameteren litt slik at den ikke tar imot tetningsleppa på simmeringen. Når du skal gjøre dette anbefaler jeg å ha klar noen tynne tøyremser. Under arbeidet kan det komme inn noe vann, men ikke mengder som er farlig. Hvis du ikke får på plass ringene surrer du tynne tøystrimler rundt akslingen og dunker de ned imellom akslingen og hylsa med hammer og stort skrujern. Blir praktisk talt helt tett og kan til nød seiles med en periode hvis du følger godt med. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mulligan Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Lazyjack skrev On 7.3.2019 at 12.31: MÅ være simmeringer med RUSTFRIE fjærer her om det er slik at hylsetoppen med tetning ligger helt i vannlinja. Bruk de nye ringene til Jefa uten fjærer. De varer mye lenger. Og kjenner jeg verftet rett er de to ringer til i bunnen av hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 BlåFerie skrev On 6.3.2019 at 23.19: Må vel ta ned hele rorstammen for å bytte de, men det er greit å få det gjort. Grav ei halvmeter dyp grop under roret. Skru løs nedre rorlager, og slipp roret ned. Sitér dette innlegget Link to post
BlåFerie Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Ser det har komt inn mange gode råd, beklager sent svar. Såg litt på Jefa sitt system nå, og det ser jo veldig fristende ut å bruke en slik neoprenmansjett utenpå hylsen som er der og feste den på rorstammen. Men slik det står på Jefa sin side så anbefales det å sette selve mansjetten minst 100mm over vannlinjen, må da eventuelt bygge opp med et alu rør slik de viser. Da må jeg i så tilfelle finne ut eksakt hvor vannlinjen er. @arkmarin liker forslaget ditt. Enkel patent, mye likt Jefa sin løsning egentlig, men gjerne til en hyggeligere pris. På min båt er det brukt simmeringer siden den er tilpasset rattstyring, men siden jeg ikke har det kan jeg gjerne like godt fjerne det. Har båten på land nå så da tenker jeg å ta ned hele roret for å se skikkelig på tilstanden av ting. Håper roret ikke er for langt, båten stå i krybbe nå men det er asfalt på plassen så noe hull får jeg ikke gravd, men får det gjerne lagt nok ned til å kunne tre ned et rør over hylsen som er der. Skal vurdere litt videre hva løsning jeg går for når jeg får senket kjølen. Blir da etter mange gode forslag og innspill: 1. Orginal løsning med nye simmeringer og lage en flens som holder simmeringene nede (1 over og 1 under smøre-nippel). Flens lages ved enten med å kappe et rør og bruke slangeklemme eller få laget en på et maskinverksted. 2. Fjerne simmeringene som er der og sette på et lagt nok rør som festes nede til hylsen og lenger oppe til ror-stammen (trenger vel strengt tatt ikke feste det oppe om det er langt og stivt nok..?). Spørsmålet er da om det har noe å si at jeg fjerner gris-nippelen som er der i dag, er ikke lageret som antageligvis er der avhengig av smøring? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Som skrevet tidligere er nok greasenippelen der for å smøre et (hvitmetall?)lager. Eller et annet metall. På Hulda har jeg lager av fiber som ikke trenger smøring. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Skjønte ikke helt hvor du vil ha flenser, men husk at roret kan komme et stykke opp hvis (når) du går på grunn og at det spesielt da er viktig at det holder tett. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mulligan Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 BlåFerie skrev for 2 timer siden: ned hele roret for å se skikkelig på tilstanden av ting. Håper roret ikke er for langt, båten stå i krybbe nå men det er asfalt på plassen så noe hull får jeg ikke gravd, Roret går en halv meter under kjølen når det taes ut. Gjør alt klart til å ta det ut og så får du en lastebil med kran til å løfte båt og krybbe. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 mons skrev 11 minutter siden: et stykke opp hvis (når) du går på grunn og at det spesielt da er viktig Ikke den båten der. Rorstammen bøyer seg før roret går ut av posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
BlåFerie Svart 15.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Tenkte å ha en flens rett over hylsen som simmeringene står, for å hindre at de blir presset ut over tid (istedenfor kun slangeklemmen som er der nå). Så det vil si at dersom jeg ønsker å benytte samme løsning @Mulligan så må jeg bytte lageret.. skulle kanskje vært gjort uansett, men spørsmålet er hvor mye jobb dette er..? Da er det kanskje enklere med alternativ 1 denne gangen (nye egnede simmeringer). Sitér dette innlegget Link to post
BlåFerie Svart 15.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Oppdatering - E.lund maskin i Bergen har Simmeringer i riktig størrelse på lager (35x52x10mm) og de bytter ut fjæren til rustfri fjær dersom man har behov for det! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Bra! Ellers så er det vel ikke annet enn overdreven smøring som presser ut disse. Tipper simmerringene på undersiden også har blitt presset ut av stilling. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.