Sylvester Startet 9.August.2018 Link til dette innlegget Startet 9.August.2018 Har ikke hatt båt med baugthruster før, hva gjør dere, bytter dere olje eller bare fyller dere på når det minker i tanken? Dette er elektrisk thruster. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Whiskey Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Fyller bare opp. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Hulda Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Monterte min i 2003, har ikke fylt opp enda (Sleipner). Når den begynner å lekke, er det vel på tide med en overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 I forbindelse med landsetting for puss annenhvert år fyller jeg opp beholderen og deretter drenerer en dl eller to gjennom dreneringsskruen på girhuset. På denne måten får jeg frisk olje inn i girhuset uten å måtte bytte all oljen. Avslutter med å justere oljenivået på beholderen slik at denne er halvfull. Det har aldri skjedd at nivået har sunket i beholderen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mix Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Gjør det samme, tapper av ca. en desiliter hver gang jeg er på slippen og etterfyller deretter med ny olje på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Marius Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Hei Skjønner ikke denne praksisen. Det er jo servicehåndboken OG utseende/kvaliteten på det du tapper ut som definerer hva man bør gjøre! Jeg hadde strålende kvalitet/utseende på tanken ved inspeksjon og en elendig kvalitet når jeg endelig fikk slippet båten og tappet ned. Skiftet selvsagt all oljen sist sommer. Hilsen lmy Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Lars Marius skrev On 9.8.2018 at 20.37: Hei Skjønner ikke denne praksisen Vis hele sitatet Hvilken praksis er det du ikke skjønner? Det å etterfylle ved behov eller regelmessig å drenere en skvett olje? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Seilars Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Er ikke den tanken der bare for å gi litt overtrykk slik at oljen renner ut istedenfor at vann trenger inn om tettningene ryker. Den vil jo da kun fungere som en indilasjon på at tetningene er ok. Oljen nede på gearet vil aldri bevege seg opp i tanken, dermed må man drenere litt om man vil ha topp smøring og en dreneringsmutter som ikke sitter fast når man trenger den. Tipper mange har kjørt i årevis uten å røre noen verdens ting. Jeg drenerer til olja er ren hver gang jeg er på land. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Hva? Skal elektrisk thruster ha olje? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Duppe skrev On 9.8.2018 at 21.58: Hva? Skal elektrisk thruster ha olje? Vis hele sitatet Nei, gearhuset skal ha olje. Noen gearhus er hermetisk lukket, men de har likevel olje i gearhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Hadde aldri falt meg inn. Betyr det at jeg må lese bruksanvisning nå da? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Ikke sikkert. Sjekk først om du har baugpropell. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Duppe Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Brigg skrev On 9.8.2018 at 22.11: Ikke sikkert. Sjekk først om du har baugpropell. Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 @Brigg er i støtet her.. Forøvrig heilt enig i hans vurdering og praksis rundt oljeskift og etterfylling. Eg vil tru at dei fleste som kun har etterfylt nivåtanken, - utan å drenera gearhuset, vil få seg ein aha-opplevelse den dagen dei opnar dreneringsskrua. ( viss dei i det heiletatt får løyst den. ) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 På min Sleipner må jeg ta girhuset ut av tunnelen for å komme til tappeskruen. Det får heller sitte der det sitter. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Mix skrev On 9.8.2018 at 18.45: Gjør det samme, tapper av ca. en desiliter hver gang jeg er på slippen og etterfyller deretter med ny olje på tanken. Vis hele sitatet Samme her! Eventuelt vann som har trengt inn vil blande seg i oljen på bunnen av giret, og vil avsløre seg i form av gråaktig/uklar olje i tappeprøven. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 (redigert) Jeg tenkte komme med et tips til dere som sliter med å få av sinken når den skal byttes. Ta denne jobben nå, mens det er 22 grader i vannet. Klarer det i blinde. Jeg fikk ikke byttet mine i opplag, da det var for kaldt i påsken. De satt som fy.. Redigert 10.August.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Nye modeller er vel hermetisk lukket og har hverken tappeskrue eller oljebeholder. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Det var merkelig, @Hulda. Jeg har også en Sleipner (fra 2005) og der er tappepluggen lett tilgjengelig under girhuset. Demontering av propellen letter adkomsten, men denne tar jeg uansett av i forbindelse med pussing. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
SamH Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Jeg byttet undervannshus på min sp95ti tidligere i sommer, det gamle hadde ekstern tank/drenering, det nye ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Stemmer, nye gearhus er hermetisk lukket. Billigere å produsere og umulig å reparere. Bruk å kast. Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 10.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Derfor jeg ville sjekke hva andre gjør er at på manualen på min QL thruster står det at oljen skal byttes hvert år. Kan ikke forstå at det kan være nødvendig å bytte oljen som står i tanken, så jeg tror jeg gjør som de fleste her, tapper av til ren olje og fyller etter. Takk for svar. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Lars H. Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 (redigert) Oljen burde kunne vare lenge. Hvor mange ganger kjøres trusteren i 5 - 10 sekunder i løpet av en sesong, sammenlignet med olje på motor og gear? Oljen på oljekannen jeg har hjemme til å smøre dørhengsler og annet må vel være 30 år gammel og fungerer fremdeles. Redigert 10.August.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ove T Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Jag tappar av ca 1 dl och fyller på lika mycket, har gjort så på min Vetus sedan 1992, den enda service den fått. Några spånor kan komma med och jag har koll på att det inte läcker in vatten. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.