Jump to content

Skal oljen byttes på baugthruster?

Sylvester

Recommended Posts

I forbindelse med landsetting for puss annenhvert år fyller jeg opp beholderen og deretter drenerer en dl eller to gjennom dreneringsskruen på  girhuset. På denne måten får jeg frisk olje inn i girhuset uten å måtte bytte all oljen. Avslutter med å justere oljenivået på beholderen slik at denne er halvfull.

Det har aldri skjedd at nivået har sunket i beholderen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei

Skjønner ikke denne praksisen. Det er jo servicehåndboken OG utseende/kvaliteten på det du tapper ut som definerer hva man bør gjøre!

Jeg hadde strålende kvalitet/utseende på tanken ved inspeksjon og en elendig kvalitet når jeg endelig fikk slippet båten og tappet ned.  Skiftet selvsagt all oljen sist sommer.

Hilsen

lmy

Lars Marius skrev 55 minutter siden:

Hei

Skjønner ikke denne praksisen

Hvilken praksis er det du ikke skjønner? Det å etterfylle ved behov eller regelmessig å drenere en skvett olje?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Er ikke den tanken der bare for å gi litt overtrykk slik at oljen renner ut istedenfor at vann trenger inn om tettningene ryker.   Den vil jo da kun fungere som en indilasjon på at tetningene er ok. Oljen nede på gearet vil aldri bevege seg opp i tanken, dermed må man drenere litt om man vil ha topp smøring og en dreneringsmutter som ikke sitter fast når man trenger den.  Tipper mange har kjørt i årevis uten å røre noen verdens ting. Jeg drenerer til olja er ren hver gang jeg er på land.  

Det var merkelig, @Hulda. Jeg har også en Sleipner (fra 2005) og der er tappepluggen lett tilgjengelig under girhuset. Demontering av propellen letter adkomsten, men denne tar jeg uansett av i forbindelse med pussing. 

Derfor jeg ville sjekke hva andre gjør er at på manualen på min QL thruster står det at oljen skal byttes hvert år.

Kan ikke forstå at det kan være nødvendig å bytte oljen som står i tanken, så jeg tror jeg gjør som de fleste her, tapper av til ren olje og fyller etter. Takk for svar.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Oljen burde kunne vare lenge. Hvor mange ganger kjøres trusteren i 5 - 10 sekunder i løpet av en sesong, sammenlignet med olje på motor og gear? Oljen på oljekannen jeg har hjemme til å smøre dørhengsler og annet må vel være 30 år gammel og fungerer fremdeles.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...