Jump to content

Skal oljen byttes på baugthruster?


Sylvester

Recommended Posts

  • 6 måneder senere...

Oljen i tanken inni båten er ubrukt...  oljen i gir huset skal byttes da den kan få spon,smuss eller en dråpe vann i seg.

hvert år du er på land med båten åpner du drenerings skruen inni tunnellen og da renner brukt olje fra girhuset ut og ubrukt olje fra tanken inni båten renner ned i girhuset.

følg med på nivået og etterfyll

er oljen som kommer ut grå/hvit er det vann inntrenging og du kan skifte tetning før du gruser en thruster til 20-30.000. Spon kan du også følge med på men da er det vel ikke så mye å gjøre, men ny olje hjelper.. Den desiliteren du bruker her, velter nok ikke båtbudsjettet ditt..

fyll opp tanken inni båten...

Link to post

Nå er det 'lov' å montere Sleipner liggende. Da må noen servere en overbevisende prosedyre på hvordan spon og vann skal komme ut. Lurer samtidig på hvordan produsenten har fikset dette med spon og vann når det gjelder hermetiske girhus. På Hulda, med gammel Sleipner, står oljebeholderen en meters vei over vannlinjen. Gruer meg til nytt girhus som koster 30 000 kroner. Da har det vært litt av en prisstigning på 15 år. Tror ikke jeg betalte så mye for hele greia den gangen.

Link to post

Jeg byttet undervannshus/girhus på min Sp 75 Ti fra 2006  sist sommer. hadde greid å ødelegge det ved at noe slo borti og fikk oljelekkasje i akslingen. Egentlig bare en simmerring som lekket, men selvsagt ingen reservedeler å få. Nytt girhus (6.400,-) ble bestilt fra Sleipner og vipps så har jeg nå en Se80 Ti, dvs uten etterfylling eller drenering av olje. Er litt usikker på om det er et fremskritt, men Sleipner har i hvert fall kuttet ut separat oljepåfyll/-drenering på denne. Antar samme gjelder fra SP95 som nå er SE100. Det nye girhuset lar seg heller ikke åpne slik som det gamle.

 

Samme gjelder vel øvrige Sleipnermodeller også. Uansett; til alle dere som har thruster med drenering. Anbefaler å følge instruks og tappe ut litt og etterfylle år om annet.

Link to post
HansH skrev 42 minutter siden:

@Hulda Hvilken Sleipnermodell har du? Nytt girhus til 30' høres dyrt ut når mitt kostet 6,4'

 

Liggende installasjon gir mening når girhuset er hermetisk lukket. Ingen avtapping av verken vann eller spon. jippi for slike fremskritt vi har fått.

 

Det var en lenger opp her som prissetter 'grusing av truster'. Husker ikke hvilken jeg har. Tror den dytter 90 kg. Liggende installasjon gir uansett mening, ble godkjent av Sleipner den gangen jeg kjøpte den. Ble nysgjerrig, måtte bla tilbake. Varenr. SP95T12, kr. 19 390 ex mva. dato 29.05.2000. Og da har den vært i sjøen siden 2002, for jeg kjøpte tunnelen i 2001, og sveiset den inn. Bare tunnelen kostet 1 800 spenn hos Sleipner, ex mva. Vanlig jernrør. Som sagt, Sleipner godkjente horisontal montering. Eneste begrensningen var at hurtiggående båter som plasker mye, må ha støtte under toppen av elektromotoren. I form av en trekloss e.l. Så jeg har også kloss under toppen av motoren, for alle tilfellers skyld.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...