Brigg Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 SamH skrev for 8 timer siden: Jeg byttet undervannshus på min sp95ti tidligere i sommer Av ren nyskjerrighet: Hva var årsaken til at du byttet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
SamH Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Latskap.. (Flytter utstyr fra gammel til ny båt) Sitér dette innlegget Link to post
KennthK Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Ser her er mange forskjellige erfaringer med olje på baugthruster. Det eg lurer på er ka type olje som blir brukt, er det vanlig gearolje ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Samme olje som på gearhuset til påhengsmotoren. F.eks. denne. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Oljen i tanken inni båten er ubrukt... oljen i gir huset skal byttes da den kan få spon,smuss eller en dråpe vann i seg. hvert år du er på land med båten åpner du drenerings skruen inni tunnellen og da renner brukt olje fra girhuset ut og ubrukt olje fra tanken inni båten renner ned i girhuset. følg med på nivået og etterfyll er oljen som kommer ut grå/hvit er det vann inntrenging og du kan skifte tetning før du gruser en thruster til 20-30.000. Spon kan du også følge med på men da er det vel ikke så mye å gjøre, men ny olje hjelper.. Den desiliteren du bruker her, velter nok ikke båtbudsjettet ditt.. fyll opp tanken inni båten... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Nå er det 'lov' å montere Sleipner liggende. Da må noen servere en overbevisende prosedyre på hvordan spon og vann skal komme ut. Lurer samtidig på hvordan produsenten har fikset dette med spon og vann når det gjelder hermetiske girhus. På Hulda, med gammel Sleipner, står oljebeholderen en meters vei over vannlinjen. Gruer meg til nytt girhus som koster 30 000 kroner. Da har det vært litt av en prisstigning på 15 år. Tror ikke jeg betalte så mye for hele greia den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Jeg byttet undervannshus/girhus på min Sp 75 Ti fra 2006 sist sommer. hadde greid å ødelegge det ved at noe slo borti og fikk oljelekkasje i akslingen. Egentlig bare en simmerring som lekket, men selvsagt ingen reservedeler å få. Nytt girhus (6.400,-) ble bestilt fra Sleipner og vipps så har jeg nå en Se80 Ti, dvs uten etterfylling eller drenering av olje. Er litt usikker på om det er et fremskritt, men Sleipner har i hvert fall kuttet ut separat oljepåfyll/-drenering på denne. Antar samme gjelder fra SP95 som nå er SE100. Det nye girhuset lar seg heller ikke åpne slik som det gamle. Samme gjelder vel øvrige Sleipnermodeller også. Uansett; til alle dere som har thruster med drenering. Anbefaler å følge instruks og tappe ut litt og etterfylle år om annet. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 @Hulda Hvilken Sleipnermodell har du? Nytt girhus til 30' høres dyrt ut når mitt kostet 6,4' Liggende installasjon gir mening når girhuset er hermetisk lukket. Ingen avtapping av verken vann eller spon. jippi for slike fremskritt vi har fått. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 HansH skrev 20 minutter siden: Egentlig bare en simmerring som lekket, men selvsagt ingen reservedeler å få. Nye simmerringer hadde du nok fått på en maskinforretning. Men Sleipner er nok interessert i mest mulig salg de også. Lukkede gearhus gir nok mer fortjeneste både før og etter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 (redigert) HansH skrev 42 minutter siden: @Hulda Hvilken Sleipnermodell har du? Nytt girhus til 30' høres dyrt ut når mitt kostet 6,4' Liggende installasjon gir mening når girhuset er hermetisk lukket. Ingen avtapping av verken vann eller spon. jippi for slike fremskritt vi har fått. Det var en lenger opp her som prissetter 'grusing av truster'. Husker ikke hvilken jeg har. Tror den dytter 90 kg. Liggende installasjon gir uansett mening, ble godkjent av Sleipner den gangen jeg kjøpte den. Ble nysgjerrig, måtte bla tilbake. Varenr. SP95T12, kr. 19 390 ex mva. dato 29.05.2000. Og da har den vært i sjøen siden 2002, for jeg kjøpte tunnelen i 2001, og sveiset den inn. Bare tunnelen kostet 1 800 spenn hos Sleipner, ex mva. Vanlig jernrør. Som sagt, Sleipner godkjente horisontal montering. Eneste begrensningen var at hurtiggående båter som plasker mye, må ha støtte under toppen av elektromotoren. I form av en trekloss e.l. Så jeg har også kloss under toppen av motoren, for alle tilfellers skyld. Redigert 10.Mars.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.