Kjellg
Pinkvin skrev 8 minutter siden:
Stod en gammel VHF i første snekka vi hadde. Fikk en med "lappen" til å ta en radiosjekk og den var helt ok. Registrerte så VHFen i eget navn. Men fikk ikke ut fingern ifht å ta lappen på to- tre år tror jeg det må ha vært.
Er lite flink til å huske å slå på VHFen, men fikk i år lagt opp høyttaler til cockpit og da ble jeg også flinkere til å ha den på. Men jeg skvetter jo i solcellene når VHFen plutselig "vræler til".. og i perioder syns jeg det er "litt mye" å overhøre, 99,9% er helt uinteressant for oss. Så jeg vet ikke helt... lurer på å få tak i en ny med distressknapp så jeg slipper å sitte å lytte hele tiden, da får jeg vel "alarm" om det er noen i nærheten som trenger hjelp?
Har testet en del DSC og det er en veldig kjekk funksjon. Bare det å ‘ringe’ til en annen båt er mye enklere en å ta et oppkall på vanlig måte. Der og de jeg har testet det med så hører du DSC lyden veldig godt :)
Vhf lappen ja. Alt skal man jo ha tid og ork til, men egentlig så er det fort gjort. Du gjør alt online fra en PC. Selv satt jeg meg ned noen timer en kveld og gikk gjennom teorien og tok ‘eksamen’ samme kveld. Det er flere kapittel i kurset og hvert kapittel har en avsluttende ‘eksamen’. Tror også du kan ta det over flere dager. Tror jeg brukte 3- 3,5 timer