Kenneth82 Startet 9.August.2018 Link til dette innlegget Startet 9.August.2018 Ifm vurdering av Litiumsbatterier, lurer jeg på hvilken dynamo jeg har i båten. Motoren er 2007 Volvo MD2040 (aksling). Jeg var nede i båten ikveld og lette etter en typebetegnelse, men fikk ikke svar. Tok disse bildene (se under). Kan jeg ut fra dem si hvor kraftig dynamoen er? Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 (redigert) Dette er en 60A dynamo. MD2040 ble levert med disse på den tiden. Hadde tilsvarende dynamo på min MD2030 (2004 mod), og min mening er at denne dynamoen i utgangspunktet ikke egner seg for en LFP bank av noen særlig størrelse. Den holdt i alle fall ikke lenge hos meg etter at jeg innstallerte en 660Ah AGM bank. Mener å huske at det gikk en drøy sesong eller så før den takket for seg. Den kunne lade tett oppunder 60A i timevis, og det er slikt som gjerne tar knekken på dynamoer. Dynamoen din kan modifiseres med s.k. ekstern regulator med strømbegrensning, men da blir det ikke rare ladekapasiteten å hente ut. Sats heller på en dynamo som er beregnet for jobben :) Redigert 9.August.2018 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 10.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Takk for godt svar @StorStas Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.