Jump to content

Bytte båt - letthåndtert båt til fiske og overnatting/tur - 25-29 for og 500-750k

tore_v1

Recommended Posts

Vi nærmer oss å selge vår Jeanneau Marlin 6 for å gjøre plass til barn og litt mer familie - uten at får mister det gode fiskedekket.

Følgende står på startlisten, som fremdeles er både lang og mangelfull:

- Askeladden P77/80 Weekend

- Finnmaster Pilot 7 Weekend

- Askeladden Commuter 805

- Bella 850

- Atlantic Marine Adventure 780

- Jeanneau Merry Fisher 795

Jeg bor i Steigen i Nordland og har litt begrenset med mulighet til å prøve veldig mange forskjellige varianter. Jeg ønsker en båt som ideelt sett er som en Targa 30 i sjøen, med komforten til en Viknes 880 og fiskedekket til Askeladden P80.

Marlin 6 er en knall fiskebåt, men madammen synes det blir litt kummerlig på tur med barn. Toalett på eget rom og mulighet til å stenge av en sovekabin er veldig fint. Det mangler et par av alternativene.

Marsjfart på 20-25 er en fordel. Vi marsjer på rundt 15-18 nå og det tar tid når favorittdestinasjonene for ettermiddagstur er 40-50 minutter unna.

Jeg har tenkt outboard helst, men det kan være at jeg fordommer mot inboard som er ufortjent? 

Noen som vil dele tanker og innspill, for og i mot det ene og andre?

• 2 uker senere...

I kategorien smått ubestemmelig er min kone suveren.

Fra å nesten være med på NordStar 31, så skal vi titte på en Bella Falcon 26 i helgen.

Den mangler dog utvendig styreposisjon, og jeg ser at ingen av Bellaene som ligger på nett har dette ettermontert.

Det virker for meg som at båten jeg egentlig vil ha ikke er konstruert - egentlig så er vel krysningen mellom Viknes 830/880 i layout og interiør og med Targa skrog og tilsvarende rask motorisering. 

Budsjettet er i alle fall strammet godt inn, og greier jeg å bikke 500 er jeg god.

hanto1 skrev 23 minutter siden:

Sjekk motorommet og tilkomst, mener det er meget trangt med Volvo 40 serien, tror ikke du blir imponert over bakdekket. Noen mener de er ranke i sjøen, mens andre er kjempefornøyde.

Det står en Steyr på 280 hk i denne. Byttet av forrige eier som driver en båtslip (som jeg forsåvidt kjenner, i tillegg til at jeg kjenner selger). Frykter bakdekket blir trangt, og uten utvendig styreposisjon så kan det være den ryker.

OBEM skrev 1 minutt siden:

Den ekstra kabinen du trenger kan være på land vettu:giggle: (telt)     

Jeg har tenkt tanken flere ganger - telt er billigere enn en ekstra kabin eller to. Ny båt blir det uansett, men om det ikke er soveplass til alle i båten så er ikke det nødvendigvis det kritiske. Lukket bakvegg og litt god plass til fisking - samt marsjfart på 25-30 knop.. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...