bergie Startet 10.August.2018 Link til dette innlegget Startet 10.August.2018 Har en båt med en Yanmar 4JH-HTE motor. Båten er fra 1987. Synes motoren vibrerer mye ved enkelte turtall. Ser ut til å skje fra 2100 til 2700 omdreininger. Vibrasjonene er ikke så ille at jeg merker det i båten. Ved andre turtall er det lite/ingen vibrasjon. Har forstått at motorer kan vibrere ved enkelte turtallområder, så mulig dette er normalt? Slitte motorfester er vel en mulig forklaring på vibrasjoner i moter. Er det mulig å kontrollere om motorfestene er slitt/dårlig? Vil slitte motorfester, gi dette oppførselen, eller vil motoren da vibrer ved alle turtall? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Tror jeg ville begynt med å sjekke oppretting mot girfensen først. Nye orginale fester til Yanmar koster rundt 1800kr sist jeg byttet for noen år siden, blir dyrt om det viser seg være oppretting. Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 11.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Så feil i oppretting, kan også gi denne type vibrasjoner? I så fall, er jo det det første å sjekke. Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Noko som har begynt plutselig eller kommet gradvis siden båten var ny? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bergie Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Tror ikke dette er noe som har oppstått plutselig. Jeg oppdaget dette i sommer. Ved at jeg tilfeldigvis kikket på motoren da den gikk på et turtall der vibrasjonene var som verst Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.