Jump to content

Koble DVSR relé og installere forbruks batteri i Merry Fisher 695

cobra II

Recommended Posts

Jeg skal montere et forbruks batteri i min MF 695, 

1) spm... Jeg har to hovedstrømbrytere en sort - , og en rød +. Disse to har hver seg to kabler inn og to kabler ut hver... . Hva , hvordan og hvorfor er det slik.?. 

2) på Dvsr er det en liten sort ledning som er jord, skal denne kobles til minus på et batteri, eller på en koblingsbokser med minus.?

3) når start og forbruks batteri skal seriekobles, og dvsr skal kobles mellom disse, skal da + fra dynamo /motor først gå til start batteriet?

4) jeg har lest at et forbruks batteri må minimum ha en motor/dynamo som generere minimum 14,8 V, jeg har målt spenningen på Tungland, Yamaha 150hp , til 14,3v er dette nok til og lade forbruks batteriet, eller bør jeg gå for en Dc/Dc omformer/relé som sikrer minimums spenning på 14,8. 

Kjenner ikke verken båten eller motoren din, men skal allikevel prøve:

1) Har du sett i manualen din hva disse går til. Ikke så veldig vanlig å ha bryter også på minus, men det skjer.

2) Minus fra dvsr kan du normalt sett koble til nærmeste koblingspunkt for minus. Jord finnes i potetåkeren. ;)

3) Hva sier manualen? For de fleste vsr (dvsr), så sier manualen at plusskabel skal gå til vsr. Dvs at startbatteriet lades først. 

4) Ikke minimum men maksimum. Eller, dette gjelder for åpne syrebatteri. Lukkede batterier og agm/gel skal ha noe lavere. Om du måler 14,3V på batteriet så er det helt OK og innenfor. Sist, batteriene skal paralellkobles og ikke seriekobles. Seriekobler du så får du 24V og det ønsker du ikke. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...