Lingefan
Har hatt bruktkjøpt Marex 270 med en D6350 innboard (ca 3 tonn), nykjøpt Ibiza 760t med suzuki 300 outboard (ca 2,3 tonn) og nå bruktkjøpt Windy 42 med 2xd6350 (ca 8 tonn).
Kan gjerne trekke frem litt sammenligninger slik jeg opplever det.
Kjører gjerne Oslo-Kragerø om sommeren.
Servicekostnader vedlikehold og uforutsatte ting inkludert opplag i snitt pr år (tar ikke med oppgraderinger):
Marex: ca 85.000
Ibiza: ca 35.000
Windy: ca 130.000 (opplagspakken tar mesteparten)
Verditap ca ett år:
Marex -35.000 (den steg i verdi og jeg fikk mer for den da jeg solgte)
Ibiza: ca 90.000
Windy: vet ikke enda da ikke solgt, men trolig steget litt siste året minst 200, altså -200.000
Forbruk enkeltur Oslo-Kragerø med høy marsjfart mellom 30-35 knop:
Marex ca 120 liter avgiftsfri diesel, 11kr literen gir kr 1320
Ibiza ca 155-160 liter bensin, 17kr literen gir ca kr 2700
Windy ca 225 liter avgiftsfri diesel, 11kr literen gir ca kr 2475
Konklusjon:
Ny båt har verditap og er den i tillegg bensin vil den koste mer å kjøre med på lengre distanser. Medt pga avgiftsforskjellen på bensin/diesel. Men en tung bensinbåt vil nok bruke mye mer enn en tung dieselbåt. Dieselmotorer har mer dreiemoment og jo mer vekt jo mer har dreiemoment å si.
Selv om Marexen var dyr å vedlikeholde så hentet verdistigning den inn slik at den faktisk ikke ble så mye dyrere enn en ny Ibiza med garanti og 300hk bensin.
Han som hadde Marexen etter meg hadde litt verditap, men superlsve servicekostnader. Så den var rimeligere for han enn for meg. De som hadde Ibizaen solgte etter ett år igjen og tapte litt på den, men de to kostet trolig omtrent det samme for eierne etter meg pr år.
——-
Windyen er en helt annen kategori av båt og kan ikke direkte sammenlignes. Her har prioriteringene og kostnadene gått opp på alle måter, også forbruk blir jo dyrere, men vi får også mye mer båtglede ut av den. Men totalt sett er det en relativt gunstig 42 foter når man holder den vedlike. Spesielt hvis det nå ser ut til at disse båtene ikke faller noe særlig i pris lenger, snarere tvert i mot. Og oppgraderinger og godt vedlikehold gjenspeiler seg gjerne på prisen. En kjøper ønsker ofte å komme til ferdigdekket bord. Båten vår skal riktignok ikke selges, da vi er strålende fornøyd så avhendingsprisen er ikke lenger viktig.
Kjører man langt, mykt og komfortabelt og eller har større tyngre båt - kjøp diesel.
Kjører du mest dagsturer eller skal leke/hoppe evt i smøgen poker-run og sånt så kjøp bensin. Det tåler slik kjøring bedre og er uansett mer sportslig.