
Napoli
Ida Marie III skrev for 1 time siden:Er klar over der...har selv en Suzuki 9.9 2 T men her var det snakk om at bensin motorer holdt så godt i pris i forhold til diesel ... og 2T små motorer lages ikke lengre...
Jeg tok opp 9,9 Vmax som en kuriositet etter at @Komodo nevnte 9,9 Yamaha...
Kjøper man en ny innenbords bensinmotor idag koster den ca 100 000,- mindre enn tilsvarende størrelse diesel. Den har omtrent samme forbruket som en diesel. Dersom vi igjen antar at servicekostnadene er de samme, er den eneste reelle forskjellen etterhvert på driftskostnadene er at det ikke er veiavgift på diesel på sjøen. Så kan man jo undre seg over hvor lenge det kommer til å fortsette at politikerne lar to drivstofftyper på sjøen, ha to forskjellige avgiftsnivå. Dersom avgiften på diesel økes med 1-2 kroner, så vil vel dieselmotorene være potensielle tapsbomber også ville jeg tro?