Napoli Svart 13.August.2018 Del på Facebook Svart 13.August.2018 (redigert) Ida Marie III skrev for 1 time siden: Er klar over der...har selv en Suzuki 9.9 2 T men her var det snakk om at bensin motorer holdt så godt i pris i forhold til diesel ... og 2T små motorer lages ikke lengre... Jeg tok opp 9,9 Vmax som en kuriositet etter at @Komodo nevnte 9,9 Yamaha... Kjøper man en ny innenbords bensinmotor idag koster den ca 100 000,- mindre enn tilsvarende størrelse diesel. Den har omtrent samme forbruket som en diesel. Dersom vi igjen antar at servicekostnadene er de samme, er den eneste reelle forskjellen etterhvert på driftskostnadene er at det ikke er veiavgift på diesel på sjøen. Så kan man jo undre seg over hvor lenge det kommer til å fortsette at politikerne lar to drivstofftyper på sjøen, ha to forskjellige avgiftsnivå. Dersom avgiften på diesel økes med 1-2 kroner, så vil vel dieselmotorene være potensielle tapsbomber også ville jeg tro? Redigert 13.August.2018 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Ida Marie III Svart 13.August.2018 Del på Facebook Svart 13.August.2018 Samme forbruk...? Nå tenker du en mindre båt... Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 13.August.2018 Del på Facebook Svart 13.August.2018 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Samme forbruk...? Nå tenker du en mindre båt... Jeg tenkte vel i utganspunktet på den typen båt trådstarter begynte med ja. Dvs en båt hvor de mulige motoralternativene er innenbords med drev, aksling eller utenbords og som planer. Men likefullt er de nye bensin innenbords, både fra Mercruiser og Volvo Penta i en helt annen liga enn den gamle Chevy small blocken som står i min. Volvo Penta snakker om 15% reduksjon i drivstofforbruk ved WOT, og 24 prosent økning i aksellerasjon sammenlignet med tilsvarende størrelse motor fra den gamle serien. I tillegg er det en markant økning i dreiemoment ved lavere turtall. Merkelig hvordan du forresten henger deg opp i alle detaljene som går til fordel for bensin i det jeg skriver, men foreløpig ikke har kommentert at jeg i alle regnestykker har regnet servicekostnader likt mellom bensin og diesel? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Draco24styling Svart 13.August.2018 Del på Facebook Svart 13.August.2018 I forhold til en nyere commonrail motor vs nyere innenbords amerikansk v6/8bensin motor. Så hadde jeg ikke vært i tvil et helt sekund engang. Hadde valgt bensinmotor såfremt det hadde vært planende båt opp mot 4 tonn. V6 efi motoren jeg har. Er nærmest uskrudd selv etter 18 år. Har fått nye manifolder/risere og tenning deler 1 gang. Samt olje og filtre hver 200 time. Har flere venner med nyere commonrail diesler som har måtte skifte injektorer, turboer , dyre eksosdeler. Selv om man kan skru selv. Er i allefall ikke jeg interessert i å ta risikoen med noe man ikke får til å fungere optimalt i en bil engang Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
andersb Svart 14.August.2018 Del på Facebook Svart 14.August.2018 Med umiddelbar fare for å skryte, jeg kan maskinere, AC TIG sveise alu (og da det meste annet), overhale motorer, skifte motor i det meste, og gjør det meste sjæl og djizes jeg er lei av å skru diesel i båt, egentlig litt lei av å skru motor i båt generelt. Alt havarerer, av det jeg har hatt av båter siste 25 år, er det bare 2 jeg ikke har måttet gjøre større maskinarbeide med, det er en suzuki DF70, hadde den i litt over 10 år, .. var bare absolutt aldri noe feil, tok vanlig ventiljustering og oljer/filtere/impeller/plugger (vanlig service) Den andre var en 7.5 hk hvit johnsen av årgang 79-83, vi overtok den på tidlig 90 tall en gang (still going strong) Har havarert inboard bensin, outboard 4 takt, outboard 2 takt, outboard 2 takt G2 (produksjonsfeil røyk på 20-30 timer fra ny), flere diesel og drev. Båtmotorer har ett hardt liv, kombinerer man det med litt slurv, og eller tekniske feil fra designerns side, gjerne blandet inn med dårlig oppfølgning/service er resultatet krise. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.August.2018 Del på Facebook Svart 14.August.2018 Er helt i andre enden av skalaen til andersb, den eneste båten jeg har tapt penger på var en Winrace 15 som jeg tapte 2000 på i løpet av 6-7 års bruk. Ingen større utlegg til noe motorer de siste 3 tiår. Hadde en liten sjark som sank i 95. der måtte jeg bytte starter, dynamo osv ( men solgte båten for 26K mere enn kjøpspris så der gikk også alt i pluss) Ellers har det kun vært filtre og reimer etc med unntak av en bytteturbo på en gammel Bukh. Kjører motorene pent men ofte, har hatt båter på sjøen året rundt og er ute 150-250 timer i året. Har nå Yanmar 6LP, gått ca 2500 timer uten annet enn normalt vedlikehold. En bekjent hadde en 6LP i en speedsjark den var gått over 6000 timer. ( 6LP må ikke forveksles med D-Max, det er en blodtrimmet utgave som må sammelignes med andre blodtrimmede motorer) Gjør man vedlikeholdet selv og bruker båten endel så er Diesel god butikk og særlig i ettermarkedet. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 14.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2018 andersb skrev for 2 timer siden: Med umiddelbar fare for å skryte, jeg kan maskinere, AC TIG sveise alu (og da det meste annet), overhale motorer, skifte motor i det meste, og gjør det meste sjæl og djizes jeg er lei av å skru diesel i båt, egentlig litt lei av å skru motor i båt generelt. Alt havarerer, av det jeg har hatt av båter siste 25 år, er det bare 2 jeg ikke har måttet gjøre større maskinarbeide med, det er en suzuki DF70, hadde den i litt over 10 år, .. var bare absolutt aldri noe feil, tok vanlig ventiljustering og oljer/filtere/impeller/plugger (vanlig service) Den andre var en 7.5 hk hvit johnsen av årgang 79-83, vi overtok den på tidlig 90 tall en gang (still going strong) Har havarert inboard bensin, outboard 4 takt, outboard 2 takt, outboard 2 takt G2 (produksjonsfeil røyk på 20-30 timer fra ny), flere diesel og drev. Båtmotorer har ett hardt liv, kombinerer man det med litt slurv, og eller tekniske feil fra designerns side, gjerne blandet inn med dårlig oppfølgning/service er resultatet krise. Jeg ville kanskje sluttet å skru selv hvis alt havarerer...:) Jeg har liten erfaring selv med høyeffekt diesel, men jeg har aldri selv opplevd noe havari på 6 - 7 stk utenbords, eller 4stk innenbords diesel. Ei heller har jeg hørt om båtvenner eller bekjente som har hatt total havari - kun lest om det på nett. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 14.August.2018 Del på Facebook Svart 14.August.2018 R.O skrev Just now: Jeg ville kanskje sluttet å skru selv hvis alt havarerer...:) Jeg har liten erfaring selv med høyeffekt diesel, men jeg har aldri selv opplevd noe havari på 6 - 7 stk utenbords, eller 4stk innenbords diesel. Ei heller har jeg hørt om båtvenner eller bekjente som har hatt total havari - kun lest om det på nett. Haha, må si det til de før meg, det meste er strøkent etter at jeg har eid det, så de båteierne som har kjøpt av meg har hatt lykkelig/problemfritt båthold, jeg orker ikke selge noe jeg vet har noe kipt lurende som kommer til å skje, men virker som veldig mange selger, nettop fordi de vet det er noe feil.. , uten da å opplyse om det, men vente på smellen Var ute og testet venn sitt diesel vidunder i går, 58 knop med 49 fot båt og diesel på 2200rpm ved ca 2KG ladetrykk var sært :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.