hawthorne Startet 11.August.2018 Del på Facebook Startet 11.August.2018 Skal koble til strøm på varmeren, og ser at de anbefaler å koble direkte på batteri, i stede for via panel og hovedbryter. Årsaken er at varmeren må kunne gå og kjøle ned etter den er slått av. Jeg har egentlig mest lyst til å koble via panel, er det noen som har erfaringer her? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Følg bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 11.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2018 16 minutes ago, Hulda said: Følg bruksanvisningen. Den er ganske klar: «Power supply to heater: from the boat's service battery (not the starter battery for the engine due to risk of discharge). Connect the red cable to the "+" terminal of the battery. This connection should always be made before the main switch to enable heater afterrunning.» Men noen ganger ønsker man jo noe annet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Vil du heller ha: Følg ikke bruksanvisningen? Så er jo det greit, men det er ikke anbefalingen herfra. Eber'n min er etter manualen. Selv om jeg ikke liker det. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 På store kjøretøy er det ikke noe valg. Der har man normalt bare startbatteri og ikke tillatt og koble noe direkte til batteri utenom ferdsskriver. Alt annet går via hovedbryter om kjøretøyet skal være godkjent for frakt av farlig gods. Da er det tre ting som gjelder. 1 Passe på at varmeren slår seg av automatisk etter 8 timer og gjerne når spenning faller til et visst nivå slik at batteri ikke tømmes. Begge deler programeres inn i varmeren. 2 Aldri starte motoren mens varmeren er på. Motorstart gir så stort spenningsfall at varmerens hjerne liker seg dårlig med feilkoder som resultat. 3 Aldri slå av hovedbryter mens varmeren er i gang. Som du påpeker får ikke varmeren avslutte riktig og problemer med neste oppstart er ofte resultatet. Kan vel si at dette er følgene ved og ikke følge bruks og monteringsanvisning, men yrkessjåfører må altså klare det så det går jo om man bare passer på. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Og alltid bruk sikring av rett kaliber ? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Har hatt via hovedbryter i 10 år uten problem Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
PolarLi Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 (redigert) Har dieselvarmer etter hovedbryter, det fungerer helt utmerket for min del. Selvfølgelig må man passe på at den slår seg helt av før man slår hovedbryter av, men det er strengt tatt ikke noe vanskeligere å huske enn å stoppe motoren før man slår av hovedbryter! Begge deler lager omtrent like mye lyd også... Men skulle man låne bort båten, er det kanskje ikke like åpenbart, så da må man selvfølgelig informere om dette. Og har du tenkt å bruke fjernstyring eller timer, ville jeg nok bare koblet rett til batteriet. Redigert 11.August.2018 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.