Ken74 Startet 12.August.2018 Link til dette innlegget Startet 12.August.2018 Har nå vært på ferie i 1,5 uke og kjørt ca 500 nm, det meste av dette i masjfart dvs ca 23 Knop og 3200 omd. Temperaturen på motoren har holdt seg helt stabil på 85 grader selv med 27 grader i havet. Når jeg hadde kjørt ca 30 min i dag hoppet plutselig temperaturen opp til 91 grader, jeg reduserte da pådrag og etter ca 20 sekunder falt temp rett ned til 85. Etter en stund prøver jeg igjen, det går bra en liten stund så hopper temp rett til 91 igjen. Har lest mye på nettet her om flow osv. jeg har bra gjennomstrømming på sjøvannet, har også sjekket impeller den er helt fin (og ny i år). Det jeg finner merkelig er at hver gang jeg prøvde, så hoppet temp rett til 91. Ikke en gradvis økning og det samme ned igjen rett til 85 grader. har mistanke om at det kan være termostaten, er det noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 I følge tidligere innlegg her på forumet har D4/D6 en funksjon som gjør at måleren viser stabilt 85 grader helt til temperaturen stiger over en grenseverdi, da først «hopper» viseren opp til riktig temperatur. Dette forklarer oppførselen til måleren din, men uansett har temperaturøkningen en årsak som du bør finne ut av. Hvilken årsmodell og hva er timetallet på motoren? Har kjølerne blitt renset ihht anbefaling fra VP? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ken74 Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) Takk for svar. Motoren er en 2013 modell, og har gått 500 timer. Den ligger til vanlig i Glomma , så etter hver tur i havet blir den kjørt gjennom med ferskvann. Rensing kommer nå til høsten. Redigert 12.August.2018 av Ken74 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) Høres jo mistenkelig likt ut den vanlige greia med saltavleiringer i ladeluftkjøler (eller en av de andre kjølerene). Men parkering i Glomma taler selvsagt i mot dette. Men 500 nm i sommer er mye kjøring og sikker mange ganger varm og stopp etc. Disse saltavleiringene bygger seg svært raskt opp når det først har begynt. Ville prøvd en enkel metode som er å drenere vannet ut via nippel/slange i bakkant av ladeluftkjøler. Åpne slangeklemme på "ytterste" slange på fremre del av ladeluftkjøler og helle på så mye systemrens eller eddiksyre (eller annen syre) du får til. Du må da lirke en tynn trakt eller slange inn mellom slangen og stussen slik at det renner rensevæske inn i bunnen av ladeluftkjøleren. La stå over natten og kjør. Kan faktisk være nok til å løse det umiddelbare problemet med varmgang. Så tar du ordentlig rens til høsten. Dette er altså en minimumsløsning som kan sikre at du løser opp akkurat nok saltavleiringer i kjøleren til at tempen holder seg under marsjfart. NB Zinkanoden går føyka hvis den står i. Redigert 12.August.2018 av HansH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ken74 Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) Hei og takk for gode forslag. Etter litt frustrasjon og ett måltid bestemte vi oss for å dra ut å testkjøre en gang til. Da hadde temp på motoren falt til 45-50 grader. Det var ganske lang utseiling fra Svenborg mot Storebælt før jeg kunne begynne å teste skikkelig, ca 30 min. Motortemp kom fort opp i 85 grader som den pleier og da jeg etter en halvtime kunne begynne å trøkke til så virket alt som normalt igjen. Jeg gjorde alt jeg kunne for å maksbelaste motoren, men temperaturen gikk ikke over 85 på måleren igjen. Vi tok da sjangsen på å stikke nordover, har nå seilt rett over 100 nm etter problemene oppsto og alt har virket som det skal. Har en mistanke om at det var termostaten som hang, men er ikke sikker. Uansett så blir det ny termostat og flushing av systemene etter ferien. Redigert 12.August.2018 av Ken74 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Har hatt samme problem på min D4 300 2008 med 800 timer. Her økes tempen bare ved Max pådrag. Slipper jeg litt ned så holder den seg stabilt. De fleste mener systemrens eller å demontere kjølern og rense. Varmt i vannet hjelper nok ikke på Sitér dette innlegget Link to post
Sjøsverre Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Har et tilsvarnde problem med med min D4-300 2013 modell gått 500 timer. Merket før ferien at temperaturnåla gjorde et «byks» fra 85 til 91 grader hvis jeg drar på over 3100 omdr. . Nåla går pent tilbake hvis jeg drar av på gassen til normal marsjfart (2900 omdr. ). Kjølevannsinntak på drevet er inspisert. Kjølevæske er byttet. Jeg har til og med fått byttet temperaturføler. Båten brukes mest i sommerhalvåret og ligger fotøyd ved brygge hvor det renner ut en liten bekk. Noen mener at økt ferskvanninnhold i sjøen gir risiko for vekst av bittesmå blåskjell inne i kjøleren. Og at disse må renses ut mekanisk. De forvinner neppe ved systemrens som er basert på kjemikalier. Hva mener dere her på forumet? Mange gode råd og tips er mottatt, men ikke fra Volvo-systemet sentralt som later til å ha tatt fellesferie. Har kjørt endel i ferien uten problemer så lenge jeg holder meg til ikke alt for høye turtall. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 (redigert) Hei, Se bilder nedenfor. Tror ikke problemet er skjell eller groe. Disse kjølerne gror igjen med saltavleiringer og sammen med dem oppsamling av løsmasser. Bilde 1 (nedenfor) her viser ladeluftkjøleren demontert. De ytre ribbene i fin aluminium er kjøleribber hvor luften som mates inn i turboen drar over. Disse utvendige ribbene vil over tid bli sotet hvis motoren får dra inn eksos og skitt gjennom luftfilteret. Av den grunn bør de renses av og til. Da er eneste måte å ta hele innmaten i kjøleren ut og vaske dem i tynner (løsemiddel). De består av ekstremt tynne aluminiumsplater. HVis platene gror igjen med sot og eksos, så blir evnen til å kjøle luften som skal inn i turboen dårligere, og du får dårligere effekt i motoren. Bilde 2 (nedenfor): Her ser du innmaten i ladeluftkjøleren som viser hvordan saltavleiringene bygger seg opp. Ettersom de tynne rørene inni kjøleren tettes av saltkrystaller, så vil også annet materiale som kommer drivende kunne samle seg opp som slim, tang, skjell osv. Alt dette er imidlertid organisk materiale som løses opp med syre. (systemrens). Bilde 3 (nedenfor): Her ser du ladeluftkjøleren etter rengjøring. Merk at vannet skal presses inn i kjøleren forfra og bakover på den ene siden. Så treffer vannet lokket i bakkant og presses foroverigjen og gjør da unna resten av turen i kjølesystemet. Bilde 4 (nedenfor): Her ser du lokket i forkant av kjøleren. Det er delt i to vertikalt hvor vannet altså presses inn på den ene siden og ut på den andre. Når denne fylles opp med saltavleiringer så hindres vannet i sin frie flyt. En ubehagelig bieffekt av dette er ikke bare økt temperatur men også lekkasje av saltvann ut i motorrommet. Vannet presses jo inn i kjølesystemet av impelleren med voldsomt trykk. Når det ikke får flyte fritt igjennom, så vil det alltid finne en vei. Letteste vei er da forbi O-ringene på ladeluftkjøleren og ut i motorrommet. Da får du salt ned på starteren og denne ruster. Du får saltvann på motorlabber og disse ruster og du går generelt mye vann i motorrommet som i verste fall blir fatalt hvis du ikke har automatisk lensing og alarm osv. Når du har en situasjon hvor tempen stiger når du drar opp mot full belastning, så tyder det på begynnende tetting. Etterhvert vil problemet øke og du får oppheting på lavere turtall. Løsningen er altså regelmessig systemrens og fra tid til annen å demontere hele kjøleren for å også rense luftsiden av den. Når det har grodd veldig til med salt så må du også ta av lokkene fordi det kan bli liggende salt i O-ringene som systemrensen ikke kommer til. Når dette har fått holde på lenge nok så kan saltvannet også presse seg gjennom O-ringene inn på luftsiden av kjøleren og skape saltavleiringer der, samt mate turboen med salttåke slik at den ruster og havarerer. Redigert 17.August.2018 av HansH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
swantje Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Hei. Lurt bare på om du har funnet ut hva problemet var? Har en D4-300 13 mod med samma problem. Renser nå sjøvannssiden med sitronsyre.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Med sterk vekt på begrepet 'tror'. Noen motorer kan gå et helt liv, flere tusen timer, uten at kjølerene gror igjen av 'saltkrystaller'. Mens noen Volvo og noen Yanmar virker til å være særs utsatt. Det kan se ut som om produsentene har trukket for mye energi ut av kjølerene. Derved går temperaturen på sjøvannsiden over 60 grader og utfelling av Ca, Mg, NaCl og alle de andre stoffene starter på metallflatene. 'Syring' av kjølere virker til å være standard vedlikeholdselement på disse motorene. Og det bør, ut fra kjemien, gjøres ganske ofte. Med stoffer som ikke angriper metallene. Jeg har ikke personlig engasjert meg i problematikken i og med at sluggeren montert i Hulda ikke kan vise til utfellinger på 18 år og 1200 driftstimer. Hos meg er det svært store marginer, litt for store til tider. Ikke bra det heller. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Hei, Interresant innspill Hulda Så kjemien setter til for fullt om du kommer over 60 grader. Da skal jeg ihverfall være nøyere med å følge med på temperaturmåleren. Et par grader ekstra på denne indikerer kanskje at noe er i ferd med å skje i kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Så er det jo det at kjemien er selvforsterkende. Mer oppbygging av salt gir dårligere sirkulasjon og høyere temperatur, som gir mer avleiring og ennå høyere temperatur og mer avleiring og høyere temperatur osv.... I tillegg er det på D4/D6 utfordring med at særlig ladeluftkjøleren etter hver tur blir stående halvfull av sjøvann. Min mistanke er at det er da den verste oppbyggingen skjer. Motoren er gjerne fortsatt varm og saltvannet får stå i ro og "fordampe" inne i kjølekretsen og avleiringene oppstår. Mange småturer på lav intensitet ser ut til å forsterke problemet. Min anbefaling er å kjøre rensing minst en gang pr sesong. Finnes jo mange typer oppsett man kan lage på dette og løsningen kan bli litt ulik avhengig av typen installasjon. (drev, IPS, strak aksling, sjøvannsfilter stående separat eller fast foran på motor etc.). Min lille enkle fiks er å regelmessig åpne en slangeklemme på ladeluftkjøleren og presse inn en tynn slange mellom gummislange og selve stussen og presse inn noen liter sitronsyre i systemet. Lar dette stå over natten og flusher ut. Det ser ut til å holde greit unna mot saltoppbygging. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Har opplevd det samme som blir beskrevet over. 90 grader ved 3200 omr og 25 knop. Har tatt rens av kjølere i vinter, men opplever det samme nå ved siste test tur. Mulig det ble litt bedre.. Ladeluft deksel ble tatt av og alle hullene er åpne. Rensen hadde ikke fjærnet alt saltet, men så en god forbedring. Så da er spørsmålet. Gjenta prosessen med litt sterkere blanding av systemrens? Eller demontere ladeluftkjøler for også få vasket rillene? Kan skitne riller forårsake høyere temp på motor eller kun lavere effekt? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
-Luna- Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Har utført oxalsyre rens av ferskvannskretsen på motoren iht VP manualen. Det løste varmgang ved høy belastning. Det legger seg belegg her også som gir dårligere kjøling. Takk for tips på IM! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
-Luna- Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Måtte kjøpe et helt spann med Oksalsyre. Send en IM om du trenger og bor i Bergen ? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
R.O Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Ang hoppet fra 85 grader til 91 så viser disse motorene 85grader selv om motoren er noe varmere. Snakket med en VP mekaniker om dette i sommer... VP anbefaler vel systemrens hvert 5.år, eller hyppigere ved behov... PS! Jeg tok full rens i sommer, prisen varierte 100% mellom ulike VP verksteder... Sitér dette innlegget Link to post
Kingdiver Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Jeg har hatt full gjennomgang av kjølevann og foretatt full sjekk av kjølere. Jeg har også skiftet VP kjøleveske på vannside > (den Gule). alle kjølere er syret og åpnet for visuell sjekk på sjøvannside. de er helt rene. har også byttet impellere og gjort rent kjølevann inntak på drev. På ferietur i sommer rett etter service fikk jeg de problemer som du nevner. fra 85 grader til 95 grader på ca 3100 rpm. Jeg har ikke åpnet å sjekket enda. men jeg kommer til å skifte termostater på begge motorer. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 1 hour ago, Kingdiver said: Jeg har hatt full gjennomgang av kjølevann og foretatt full sjekk av kjølere. Jeg har også skiftet VP kjøleveske på vannside > (den Gule). alle kjølere er syret og åpnet for visuell sjekk på sjøvannside. de er helt rene. har også byttet impellere og gjort rent kjølevann inntak på drev. På ferietur i sommer rett etter service fikk jeg de problemer som du nevner. fra 85 grader til 95 grader på ca 3100 rpm. Jeg har ikke åpnet å sjekket enda. men jeg kommer til å skifte termostater på begge motorer. Har du kjørt rens av ferskvannsiden på motoren? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
lurvetass Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Sjekk kjølevannsinntaket på drevene. Er det grodd litt der så får du ikke nok kjøling. Jeg hadde samme problem i fjor ut i sesongen. Skrape rent og stake opp og vips problem løst. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Kingdiver Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Jeg har hatt full gjennomgang av kjølevann og foretatt full sjekk av kjølere. Jeg har også skiftet VP kjøleveske på vannside > (den Gule). alle kjølere er syret og åpnet for visuell sjekk på sjøvannside. de er helt rene. har også byttet impellere og gjort rent kjølevann inntak på drev. På ferietur i sommer rett etter service fikk jeg de problemer som du nevner. fra 85 grader til 95 grader på ca 3100 rpm. Jeg har ikke åpnet å sjekket enda. men jeg kommer til å skifte termostater på begge motorer. Jeg har bare foretatt rens på sjøvannside. har bare byttet kjølevæske på vannsiden. Jeg har sjekket inntak og de er rene. Eg dykket på de når jeg lå i havn. båt var opp rett før ferie. Jeg skal ikke påstå noe. men jeg reagerer på at om jeg belaster sakte får den ok kjøling. Det er bare når jeg belaster den fullt fra 2600 rpm til 3500 det skjer og temperatur bare ramler rett ned til normalen. tenkte litt på temperaturføler men jeg har aldrig sett at de svinger så raskt opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Har opplevd selv å få høyere temperatur på ene motoren. Renset også saltvannsiden uten at det hjalp. Det var ikke før jeg kjørte rens av ferskvannsiden at temperaturen ble normal igjen. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Kingdiver Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Ferskvannsystem på motorer er helt rent med meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.