
HansH
Høres jo mistenkelig likt ut den vanlige greia med saltavleiringer i ladeluftkjøler (eller en av de andre kjølerene). Men parkering i Glomma taler selvsagt i mot dette. Men 500 nm i sommer er mye kjøring og sikker mange ganger varm og stopp etc. Disse saltavleiringene bygger seg svært raskt opp når det først har begynt.
Ville prøvd en enkel metode som er å drenere vannet ut via nippel/slange i bakkant av ladeluftkjøler. Åpne slangeklemme på "ytterste" slange på fremre del av ladeluftkjøler og helle på så mye systemrens eller eddiksyre (eller annen syre) du får til. Du må da lirke en tynn trakt eller slange inn mellom slangen og stussen slik at det renner rensevæske inn i bunnen av ladeluftkjøleren. La stå over natten og kjør. Kan faktisk være nok til å løse det umiddelbare problemet med varmgang. Så tar du ordentlig rens til høsten.
Dette er altså en minimumsløsning som kan sikre at du løser opp akkurat nok saltavleiringer i kjøleren til at tempen holder seg under marsjfart. NB Zinkanoden går føyka hvis den står i.