Jump to content

Edit History

HansH

HansH

Hei,

Se bilder nedenfor. Tror ikke problemet er skjell eller groe. Disse kjølerne gror igjen med saltavleiringer og sammen med dem oppsamling av løsmasser. 

 

Bilde 1 (nedenfor) her viser ladeluftkjøleren demontert. De ytre ribbene i fin aluminium er kjøleribber hvor luften som mates inn i turboen drar over. Disse utvendige ribbene vil over tid bli sotet hvis motoren får dra inn eksos og skitt gjennom luftfilteret. Av den grunn bør de renses av og til. Da er eneste måte å ta hele innmaten i kjøleren ut og vaske dem i tynner (løsemiddel). De består av  ekstremt tynne aluminiumsplater. HVis platene gror igjen med sot og eksos, så blir evnen til å kjøle luften som skal inn i turboen dårligere, og du får dårligere effekt i motoren.

 

 

image.png.a2b5abc81fae9fc10d1e41d9d5fb9115.png

 

Bilde 2 (nedenfor): Her ser du innmaten i ladeluftkjøleren som viser hvordan saltavleiringene bygger seg opp. Ettersom de tynne rørene inni kjøleren tettes av saltkrystaller, så vil også annet materiale som kommer drivende kunne samle seg opp som slim, tang, skjell osv. Alt dette er imidlertid organisk materiale som løses opp med syre. (systemrens).

 

image.png.a94760706b8c5e99b45431dafcca3907.png

 

Bilde 3 (nedenfor): Her ser du ladeluftkjøleren etter rengjøring.  Merk at vannet skal presses inn i kjøleren forfra og bakover på den ene siden. Så treffer vannet lokket i bakkant og presses foroverigjen og gjør da unna resten av turen i kjølesystemet.

IMG_0027.JPG.8c66a5b737486e98dc2f93d46f16c8c3.JPG

 

Bilde 4 (nedenfor): Her ser du lokket i forkant av kjøleren. Det er delt i to vertikalt hvor vannet altså presses inn på den ene siden og ut på den andre. Når denne fylles opp med saltavleiringer så hindres vannet i sin frie flyt. En ubehagelig bieffekt av dette er ikke bare økt temperatur men også lekkasje av saltvann ut i motorrommet. Vannet presses jo inn i kjølesystemet av impelleren med voldsomt trykk. Når det ikke får flyte fritt igjennom, så vil det alltid finne en vei. Letteste vei er da forbi O-ringene på ladeluftkjøleren og ut i motorrommet. Da får du salt ned på starteren og denne ruster. Du får saltvann på motorlabber og disse ruster og du går generelt mye vann i motorrommet som i verste fall blir fatalt hvis du ikke har automatisk lensing og alarm osv.

 

Bilderesultat for tett ladeluftkjøler d6

 

Når du har en situasjon hvor tempen stiger når du drar opp mot full belastning, så tyder det på begynnende tetting. Etterhvert vil problemet øke og du får oppheting på lavere turtall. Løsningen er altså regelmessig systemrens og fra tid til annen å demontere hele kjøleren for å også rense luftsiden av den. Når det har grodd veldig til med salt så må du også ta av lokkene fordi det kan bli liggende salt i O-ringene som systemrensen ikke kommer til. Når dette har fått holde på lenge nok så kan saltvannet også presse seg gjennom O-ringene inn på luftsiden av kjøleren og skape saltavleiringer der, samt mate turboen med salttåke slik at den ruster og havarerer.

 

 

 

 

HansH

HansH

Hei,

Se bilder nedenfor. Tror ikke problemet er skjell eller groe. Disse kjølerne gror igjen med saltavleiringer og sammen med dem oppsamling av løsmasser. 

 

Bilde 1 (nedenfor) her viser ladeluftkjøleren demontert. De ytre ribbene i fin aluminium er kjøleribber hvor luften som mates inn i turboen drar over. Disse utvendige ribbene vil over tid bli sotet hvis motoren får dra inn eksos og skitt gjennom luftfilteret. Av den grunn bør de renses av og til. Da er eneste måte å ta hele innmaten i kjøleren ut og vaske dem i tynner (løsemiddel). De består av  ekstremt tynne aluminiumsplater. HVis platene gror igjen med sot og eksos, så blir evnen til å kjøle luften som skal inn i turboen dårligere, og du får dårligere effekt i motoren.

 

 

 

 

Bilde 2 (nedenfor): Her ser du innmaten i ladeluftkjøleren som viser hvordan saltavleiringene bygger seg opp. Ettersom de tynne rørene inni kjøleren tettes av saltkrystaller, så vil også annet materiale som kommer drivende kunne samle seg opp som slim, tang, skjell osv. Alt dette er imidlertid organisk materiale som løses opp med syre. (systemrens).

 

image.png.a94760706b8c5e99b45431dafcca3907.png

 

Bilde 3 (nedenfor): Her ser du ladeluftkjøleren etter rengjøring.  Merk at vannet skal presses inn i kjøleren forfra og bakover på den ene siden. Så treffer vannet lokket i bakkant og presses foroverigjen og gjør da unna resten av turen i kjølesystemet.

IMG_0027.JPG.8c66a5b737486e98dc2f93d46f16c8c3.JPG

 

Bilde 4 (nedenfor): Her ser du lokket i forkant av kjøleren. Det er delt i to vertikalt hvor vannet altså presses inn på den ene siden og ut på den andre. Når denne fylles opp med saltavleiringer så hindres vannet i sin frie flyt. En ubehagelig bieffekt av dette er ikke bare økt temperatur men også lekkasje av saltvann ut i motorrommet. Vannet presses jo inn i kjølesystemet av impelleren med voldsomt trykk. Når det ikke får flyte fritt igjennom, så vil det alltid finne en vei. Letteste vei er da forbi O-ringene på ladeluftkjøleren og ut i motorrommet. Da får du salt ned på starteren og denne ruster. Du får saltvann på motorlabber og disse ruster og du går generelt mye vann i motorrommet som i verste fall blir fatalt hvis du ikke har automatisk lensing og alarm osv.

 

Bilderesultat for tett ladeluftkjøler d6

 

Når du har en situasjon hvor tempen stiger når du drar opp mot full belastning, så tyder det på begynnende tetting. Etterhvert vil problemet øke og du får oppheting på lavere turtall. Løsningen er altså regelmessig systemrens og fra tid til annen å demontere hele kjøleren for å også rense luftsiden av den. Når det har grodd veldig til med salt så må du også ta av lokkene fordi det kan bli liggende salt i O-ringene som systemrensen ikke kommer til. Når dette har fått holde på lenge nok så kan saltvannet også presse seg gjennom O-ringene inn på luftsiden av kjøleren og skape saltavleiringer der, samt mate turboen med salttåke slik at den ruster og havarerer.

 

 

 

 

HansH

HansH

Hei,

Se bilder nedenfor. Tror ikke problemet er skjell eller groe. Disse kjølerne gror igjen med saltavleiringer og sammen med dem oppsamling av løsmasser. 

 

Bilde 1 (nedenfor) her viser ladeluftkjøleren demontert. De ytre ribbene i fin aluminium er kjøleribber hvor luften som mates inn i turboen drar over. Disse utvendige ribbene vil over tid bli sotet hvis motoren får dra inn eksos og skitt gjennom luftfilteret. Av den grunn bør de renses av og til. Da er eneste måte å ta hele innmaten i kjøleren ut og vaske dem i tynner (løsemiddel). De består av  ekstremt tynne aluminiumsplater. HVis platene gror igjen med sot og eksos, så blir evnen til å kjøle luften som skal inn i turboen dårligere, og du får dårligere effekt i motoren.

image.png.2cb17be52f7ba3236c6387cd00c345ff.png

 

 

 

Bilde 2 (nedenfor): Her ser du innmaten i ladeluftkjøleren som viser hvordan saltavleiringene bygger seg opp. Ettersom de tynne rørene inni kjøleren tettes av saltkrystaller, så vil også annet materiale som kommer drivende kunne samle seg opp som slim, tang, skjell osv. Alt dette er imidlertid organisk materiale som løses opp med syre. (systemrens).

 

image.png.a94760706b8c5e99b45431dafcca3907.png

 

Bilde 3 (nedenfor): Her ser du ladeluftkjøleren etter rengjøring.  Merk at vannet skal presses inn i kjøleren forfra og bakover på den ene siden. Så treffer vannet lokket i bakkant og presses foroverigjen og gjør da unna resten av turen i kjølesystemet.

IMG_0027.JPG.8c66a5b737486e98dc2f93d46f16c8c3.JPG

 

Bilde 4 (nedenfor): Her ser du lokket i forkant av kjøleren. Det er delt i to vertikalt hvor vannet altså presses inn på den ene siden og ut på den andre. Når denne fylles opp med saltavleiringer så hindres vannet i sin frie flyt. En ubehagelig bieffekt av dette er ikke bare økt temperatur men også lekkasje av saltvann ut i motorrommet. Vannet presses jo inn i kjølesystemet av impelleren med voldsomt trykk. Når det ikke får flyte fritt igjennom, så vil det alltid finne en vei. Letteste vei er da forbi O-ringene på ladeluftkjøleren og ut i motorrommet. Da får du salt ned på starteren og denne ruster. Du får saltvann på motorlabber og disse ruster og du går generelt mye vann i motorrommet som i verste fall blir fatalt hvis du ikke har automatisk lensing og alarm osv.

 

Bilderesultat for tett ladeluftkjøler d6

 

Når du har en situasjon hvor tempen stiger når du drar opp mot full belastning, så tyder det på begynnende tetting. Etterhvert vil problemet øke og du får oppheting på lavere turtall. Løsningen er altså regelmessig systemrens og fra tid til annen å demontere hele kjøleren for å også rense luftsiden av den. Når det har grodd veldig til med salt så må du også ta av lokkene fordi det kan bli liggende salt i O-ringene som systemrensen ikke kommer til. Når dette har fått holde på lenge nok så kan saltvannet også presse seg gjennom O-ringene inn på luftsiden av kjøleren og skape saltavleiringer der, samt mate turboen med salttåke slik at den ruster og havarerer.

 

 

IMG_0024.JPG

image.png

HansH

HansH

Hei,

Se bilder nedenfor. Tror ikke problemet er skjell eller groe. Disse kjølerne gror igjen med saltavleiringer og sammen med dem oppsamling av løsmasser. 

 

Bilde 1 (nedenfor) her viser ladeluftkjøleren demontert. De ytre ribbene i fin aluminium er kjøleribber hvor luften som mates inn i turboen drar over. Disse utvendige ribbene vil over tid bli sotet hvis motoren får dra inn eksos og skitt gjennom luftfilteret. Av den grunn bør de renses av og til. Da er eneste måte å ta hele innmaten i kjøleren ut og vaske dem i tynner (løsemiddel). De består av  ekstremt tynne aluminiumsplater. HVis platene gror igjen med sot og eksos, så blir evnen til å kjøle luften som skal inn i turboen dårligere, og du får dårligere effekt i motoren.

image.png.2cb17be52f7ba3236c6387cd00c345ff.png

 

 

 

Bilde 2 (nedenfor): Her ser du innmaten i ladeluftkjøleren som viser hvordan saltavleiringene bygger seg opp. Ettersom de tynne rørene inni kjøleren tettes av saltkrystaller, så vil også annet materiale som kommer drivende kunne samle seg opp som slim, tang, skjell osv. Alt dette er imidlertid organisk materiale som løses opp med syre. (systemrens).

 

image.png.a94760706b8c5e99b45431dafcca3907.png

 

Bilde 3 (nedenfor): Her ser du ladeluftkjøleren etter rengjøring.  Merk at vannet skal presses inn i kjøleren forfra og bakover på den ene siden. Så treffer vannet lokket i bakkant og presses foroverigjen og gjør da unna resten av turen i kjølesystemet.

IMG_0027.JPG.8c66a5b737486e98dc2f93d46f16c8c3.JPG

 

Bilde 4 (nedenfor): Her ser du lokket i forkant av kjøleren. Det er delt i to vertikalt hvor vannet altså presses inn på den ene siden og ut på den andre. Når denne fylles opp med saltavleiringer så hindres vannet i sin frie flyt. En ubehagelig bieffekt av dette er ikke bare økt temperatur men også lekkasje av saltvann ut i motorrommet. Vannet presses jo inn i kjølesystemet av impelleren med voldsomt trykk. Når det ikke får flyte fritt igjennom, så vil det alltid finne en vei. Letteste vei er da forbi O-ringene på ladeluftkjøleren og ut i motorrommet. Da får du salt ned på starteren og denne ruster. Du får saltvann på motorlabber og disse ruster og du går generelt mye vann i motorrommet som i verste fall blir fatalt hvis du ikke har automatisk lensing og alarm osv.

 

Bilderesultat for tett ladeluftkjøler d6

 

Når du har en situasjon hvor tempen stiger når du drar opp mot full belastning, så tyder det på begynnende tetting. Etterhvert vil problemet øke og du får oppheting på lavere turtall. Løsningen er altså regelmessig systemrens og fra tid til annen å demontere hele kjøleren for å også rense luftsiden av den. Når det har grodd veldig til med salt så må du også ta av lokkene fordi det kan bli liggende salt i O-ringene som systemrensen ikke kommer til. Når dette har fått holde på lenge nok så kan saltvannet også presse seg gjennom O-ringene inn på luftsiden av kjøleren og skape saltavleiringer der, samt mate turboen med salttåke slik at den ruster og havarerer.

IMG_0024.JPG

image.png



×
×
  • Create New...