19 fot
Komodo skrev 45 minutter siden:Med så mye svada som du kommer med her, så får jeg i alle fall håpe på at ingen faller for fristelsen til å følge ditt eksempel og støper utenpå bunnstoff.
Som skrevet så får hver enkelt vurdere hvordan de vil støpe på egen båt.
Jeg bare fortalte om mine egne erfaringer da trådstarter stilte et spørsmål om noe jeg allerede har gjort på makan båt.
Det er da absolutt ikke svaa, men noe eksempler på at det ofte er bedre å få ordnet noe på en enkel og grei måte fremfor å bare skulle ha det perfekte og dermed ikke får gjort noe i tide.
Statens Vegvesen hadde for endel år siden ledet trafikken inn på gammel svingete vei om Utstranda (Hole kommune) mens de hadde en splitte ny og god E16 som var ferdig bygget og mye mer trafikksikker, særlig på glatt føre. som det var da. Men den nye veien var ikke perfekt, det manglet nemlig litt elektronikk inn i tunnelen til kameraer og slikt, og siden den nye veien ikke var perfekt så valgte de å la all trafikk gå på gammel svingete vei gjennom boligområde. De kunne jo i det minste latt trafikk i ene retningen gå på ny vei så man slapp muligheten for møteulykker, men der skulle all trafikk gå gamleveien. I svingene gikk det galt for en lastebil og da trengtes det ambulansehelikopter. Ambulansehelikopteret traff noen kraftledninger og om jeg ikke husker feil så var det flere som omkom. Hadde det ikke vært for at den nye veien må være helt perfekt før den tas i bruk så hadde man unngått slike ulykker, for den må da likevel være mye tryggere enn den gamle veien hvor ikke noe av alt dette sikkerhetsutstyret finnes, og som ikke er dimensjonert for trafikken.
Og angående vikepliktskiltet jeg nevnte som du har sitert (som svada), ville ikke du foretrukket et synlig skilt på et litt provisorisk europalle-stativ enn å ikke oppdage skiltet som ligger på bakken i grøfta og tro det er høyreregelen som gjelder i det krysset (fort gjort å ta feil om man ikke er lokalkjent og det bare kommer en enslig bil på det som er hovedveien).
Hvis du hadde støpt lite og ikke hadde noe erfaring med å støpe på undersida (vil dette bli hengende eller bare ramle av før det størkner?), ville du da ha tatt sjansen på å slipe mange store lekkasjer i en båt som er nesten helt tett (lekker noen få dråper i timen)? Jeg ville ikke ta den sjansen og lot derfor være å slipe, og resultatet ble bra. Husk at å støpe handler ikke om å få den mest mulig solide støpen, men om å få en støp som er så god at den holder fint ut båtens levetid og gir problemfritt båthold i mange år. Og det er hvertfall ikke antydning til sprekker foreløpig her, så det har holdt fint for meg.
Hva om du hadde levd samtidig med og møtt Wright-brødrene og de fortalte at de hadde klart å bygge en flyvemaskin som kunne fly i lufta over jordet, hva ville du sagt til dem? Ville du sagt at dette er svada, for ingen mennesker kan fly, selv om mange har prøvd? Eller ville du tenkt at det kan jo hende de faktisk har klart det selv om mange andre har mislykkes? Selv om det kanskje er velkjent at noe ikke fungerer så kan det hende det fungerer likevel.
Om man skal kopiere min støp så var det med helt tørt skrog etter vinteragring og bunnstoffet var gammelt. Litt slitt nederst (må jo gjennom bunnstoff for å få hull), men stort sett bunnstoff på båten i det aktuelle området nederst, men ikke lenger oppover langs baugen (og det var dere et bittelite område slapp, men muligens bare pga luftboble. Bildet av rådstarters båt viser at han nok har mer slitaje på busstoffet enn det jeg hadde, altså bedre slipt område der enn det jeg hadde. Brukte polyester og herder fra Biltema (muilig det var den gangen jeg hadde i litt mer herder enn oppskriften, blandet på frihånd). Brukte glassfiberdukk etter å ha funnet ut at tykk glassfibermatte (som jeg helst ville bruke) ble for tung og datt av. Dyttet ut luftbobler med pensel underveis og brukte også penselen til å dytte på plass det som beveger seg litt. Måtte vel muligens ta støpinga i flere lag for å ikke få for mye vekt på en gang som henger der og lett kan ramle av.