Jump to content

Yanmar 3HM ladeproblemer

Rana630

Recommended Posts

Har en rana 630 med yanmar 3HM 27hk fra 83/84 med 2 batterier. Oppdager plutselig at jeg ikke hadde ladespenning og lav spenning på batteriet.. legger til kai og stopper og får ikke start igjen. Byttet dynamoen og startet med hjelp av ett annet batteri og startkabler.. da ladet den på ca 14 volt på begge batterier(analog spenningsmåler).. kjørte en god runde og ladet opp og så ble båten stående fra torsdag til jeg la ut igjen søndag. Startet med en gang og god ladespenning viste den... etter litt kjøring og stopp og start for å fylle drivstoff og fiske osv ser jeg plutselig at den ikke har ladespenning igjen.. har montert av dynamoen for å ta den med på ett verksted for sjekk.. er det noe i båten som kan skade en helt ny dynamo? Vist batteriene er delvis ødelagt feks? Skrudde kun på startbatteriet første tur for å lade dette ... søndagsturen skrudde jeg på bruksbatteriet også.. kan det være at dynamoen virker og at det er koe annet? Får vel svar på dynamotest på ett verksted i morgen. Men om noen her har gode råd så mottas det med takk!

• 1 år senere...

Har du fått svar eller funnet ut noe på dette spørsmålet?

Jeg mistenker også at det er noe spenningstap på mine batterier (eller feil på dynamoen), siden jeg ofte må lade batteriene. (Både start og forbruk).

Har en Yanmar 3HM jeg også. 

Jeg er ikke så veldig teknisk kyndig. Finnes det en god måte å få  verifisert/sjekket dynamoen på?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...