Jump to content

Hva er den tynne ledningen på dynanoen til Volvo D3 til

Engers

Recommended Posts

Jeg har en Bavaria med 2 stk  Volvo D3190

Oppdaget i dag at på babord motor var ikke den tynne brune ledningen på dynamoen koblet på,.

Bare på styrbord motor.

Jeg koblet da ledningen på.

Den eneste forskjellen jeg kunne oppdage var at dynamoen på denne motoren ladet tidligere enn hva den ellers har gjort.

Vanligvis har babord motor brukt litt tid før den har begynt å lade.

Enten ved at jeg har ruset motoren litt, eller at jeg har begynt å kjøre.

Når jeg koblet på ledningen ser det ut til at denne også begynner å lade med en gang, så jeg regner med at den skal være koblet på.

Men nysgjerrig som jeg er, lurer jeg på om noen her kan fortelle meg hva denne ledningen egentlig "gjør"

Forøvrig tror jeg nok denne ledningen ikke har vært koblet på så lenge jeg har hatt båten ( 4 år)

På bildet synes ledningen koblet på, på styrbord motor.

Dynamo.jpg

Vet ikke hvilken dynamo du har, men noen har en egen krets inn for å magnetisere dynamoen. På noen dynamoen står det I/IG, IG/R mens Bosch kaller den 15, mens andre igjen kaller inngang for ladelampe for 15.

Om den er påkrevd og den ikke er tilkoblet vil du oppleve at dynamo ikke starter å lade før den får noen hundre rpm. Kalles vel for selvmagnetisering. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...