Engers Startet 12.August.2018 Link til dette innlegget Startet 12.August.2018 Jeg har en Bavaria med 2 stk Volvo D3190 Oppdaget i dag at på babord motor var ikke den tynne brune ledningen på dynamoen koblet på,. Bare på styrbord motor. Jeg koblet da ledningen på. Den eneste forskjellen jeg kunne oppdage var at dynamoen på denne motoren ladet tidligere enn hva den ellers har gjort. Vanligvis har babord motor brukt litt tid før den har begynt å lade. Enten ved at jeg har ruset motoren litt, eller at jeg har begynt å kjøre. Når jeg koblet på ledningen ser det ut til at denne også begynner å lade med en gang, så jeg regner med at den skal være koblet på. Men nysgjerrig som jeg er, lurer jeg på om noen her kan fortelle meg hva denne ledningen egentlig "gjør" Forøvrig tror jeg nok denne ledningen ikke har vært koblet på så lenge jeg har hatt båten ( 4 år) På bildet synes ledningen koblet på, på styrbord motor. Sitér dette innlegget Link to post
PandaPP Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Du har allerede funn ut av det ? Denne ledningen gir "beskjed" om at dynamoen skal starte å lade med ein gang. Tippar du måtte opp i ca. 1000-1100 omdr. tidlegare før den tok til å lade. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Antagelig er den til ladelampen og da gir det mening det du skriver om å måtte ruse motoren før dynamoen begyner å lade. Alternativt er det sense ledning til batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 (redigert) Vet ikke hvilken dynamo du har, men noen har en egen krets inn for å magnetisere dynamoen. På noen dynamoen står det I/IG, IG/R mens Bosch kaller den 15, mens andre igjen kaller inngang for ladelampe for 15. Om den er påkrevd og den ikke er tilkoblet vil du oppleve at dynamo ikke starter å lade før den får noen hundre rpm. Kalles vel for selvmagnetisering. Redigert 13.August.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Takk for svar. Det er nok som du sier Kjellg. Tidligere måtte jeg opp litt i turtall før den begynte å lade. Var ute i dag, og da begynte den å lade med en gang nå som ledningen er montert Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.