Jump to content

Talgpakning


Rolf

Recommended Posts

Min 1978 Marex Friendship har en lekkasje akter, sannsynligvis i forbindelse med roret. Rorstammen kommer opp i et eget rom så vannet samles opp der og vanninnsiget stopper selvsagt når vannstanden i dette rommet er jevnt med vannlinjen, så det er ikke det helt store problemet. Men det ligger som regel et par bøtter vann baki der og skvalper. Tenkte jeg skulle få gjort noe med dette før sjøsetting. Første skritt blir å skifte talgpakningen. Noen som har tips i den forbindelse? Ser for meg at det kan bli vanskelig å få den nye på plass?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Talgpakinger pleier ikke å være noe problem å skifte, men har du sjekket om den virkelig behøver skifting  -  at det ikke er nok med en ekstra stramming eller to på pakkboksen?

 

Hvis skifting, må du først finne riktig dimensjon, for de leveres i alle mulige tomme- og millimeterstørrelser. Dernest må du finne ut hvor mange tørn du trenger, for de ligger ofte både to og tre ganger rundt akslingen.

 

Når du legger den inn har du muligheten for å skjære lengder som passer akkurat med omkretsen og legge flere slike "ringer" ovenpå hverandre. Men en pakingsspesialist sa til meg at det var langt bedre å bare skråskjære enden der hvor du begynner, "kveile" den de nødvendige tørn og så skråskjære enden når du slutter.

 

En annen sak er at talg er på vei ut, nå leveres disse pakningen innsatt med et slags grafittstoff som angivelig skal være enda bedre enn talg.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Har prøvd å stramme, har prøvd å sette pakningen inn med fett men det blir ikke tett. Nå kan det jo være at vannet kommer annetsted fra men satser på pakningen i denne omgang. Hos meg er pakningen viklet mange ganger rundt, ser ut som en 6-7 tørn. Så ut som en vanskelig jobb å få presset tilsvarende antall tørn ned i pakkboksen.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Rolf,

 

Det pleier vanligvis ikke være så vanskelig å få inn en slik pakning, hvis du bare har noenlunde plass å komme til for å arbeide.

 

Hvis du lager deg en "krok" av ståltråd så regner jeg med at du klarer å fiske tak i en ende og dermed kan du trekke ut hele den gamle pakningen. Når du legger inn den nye kan det ofte være en fordel å gni den inn med litt ekstra fett før montering, slik at den smetter lettere på plass.

 

Ellers må du bare spe på med litt tålmodighet og si som min far så ofte sa: "Med list og lempe skal aper fanges..."

 

mvh

Poseidon

(Som skiftet talgpakingen rundt rorstammen i fjor)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei,

 

Mulig jeg missforstår nå, men slik jeg forstår deg så kommer ikke vannet inn via akslingen (pakkboksen)? Vannet kommer inn i det bakerste rommet, og det er såvidt jeg vet adskilt fra både aksling og pakkboks?! Inntrenging av vann via pakkboks vil legge seg i kjølsvinet, men dette kommer et annet steds fra ... Tar jeg feil?

 

Men så snakker du om talgpakning... Dette trodde jeg ikke var vanlig på rorgjennomføringen. Hos meg er det kun fettet som tetter (fettkopp) (redigert: ER det også vanlig med pakkboks med talgpakning til rorgjennomføringen?)

 

Jeg hadde selv lekkasjer både fra pakkboks og i det bakre rommet på min snekke før forrige sesong. Byttet pakkboks - erstattet den gamle med en oljesmurt, mye mindre gris og helt vedlikeholdsfritt - og ikke noe mer vann i kjølsvinet. Dette kostet meg i underkant av 1000 kroner (må gjøres med båten på land da akslingen må løsnes fra klemflensen og dras ut)

 

Når det gjaldt vannet i det bakre rommet, så trodde også jeg at dette kom inn via rorgjennomføringen. Etter mye om og men så skjønte jeg at dette ikke kunne stemme. Dersom du har badeplattform, badestige etc så kan det hende at gjennomføringene til disse ikke er helt tette. Jeg oppdaget at det var tilfellet hos meg. Vannet kom inn når jeg bakket...

Dro av all gammel silikon og tettet på nytt. Nå er det bakre rommet hos meg tørt.

 

Lykke til!

 

Redigert: Jeg lærer så lenge jeg lever... og jeg lærer mye av Poseidon  :confused:

- som at han hadde skiftet pakning rundt rorstammen i fjor. Og dermed fikk jeg svar på spørsmålet mitt...! Sånn kan det gå når man skriver på "likt"...

Link to post

Har også talgpakning på min rorgjennomføring. Denne lekker fra tid til annen, men et tørn på mutteren så blir det tett igjen.

Et annet problem jeg har hatt er at "lagerforingen" i rorhylsen kilte akslingen fast, så fast at når jeg dreide på roret gikk hele hylsen rundt og begynte å lekke. foringen var av hvit "plast". Selv om geg hadde honet denne ut slik at akslingen gikk lett svellet denne ut etter en tid og akslingen satte seg fast igjen.

Løste problemet med å fjerne denne foringen og satte inn et cutlesslager istedenfor.

 

Kan også nevne at når det lekker fra hylsen/talgtettingen er det som oftes under gange, trykket fra propellen hjelper til her.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Redigert: Jeg lærer så lenge jeg lever... og jeg lærer mye av Poseidon  :confused:

- som at han hadde skiftet pakning rundt rorstammen i fjor. Og dermed fikk jeg svar på spørsmålet mitt...! Sånn kan det gå når man skriver på "likt"...

Takk for hyggelig tilbakemelding!

 

Talgpakninger har vært flittig brukt i mange sammenhenger og jeg har sett en rekke rorhylser med talgpakning og forskjellige klemanordninger. Da motorene og propellene var mer langsomtgående brukte man også ofte talgpakning rundt propellakselsen, i kombinasjon med en greasekopp.

 

Hos meg er der forøvrig talgpakning både oppe og nede på rorstammen. Den øvre kan jeg overhale mens båten ligger på sjøen, men den nedre kan bare tas nedenfra med båten på slipp. I fjor tok jeg begge to siden jeg først holdt på med rorløft og hadde demontert rorbladet. (Bare rorbladet veier i overkant av 100 kg, så det er ikke slike jobber som man gjør alt for ofte ...)

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei,

 

Har også vert borti dette. Har fått inn van som flyter rundt under benkene.

Hos meg viste det seg at det lakk i mellom rorhylsa og skroget, samt at det faktisk lakk inn vann gjennom boltene på pullertene...!!!  Dette tok veien ned bak trekk og bakvegg.

Så man kan bli lurt av og til.

Svein H

Link to post

Hos meg er pakningen viklet mange ganger rundt, ser ut som en 6-7 tørn. Så ut som en vanskelig jobb å få presset tilsvarende antall tørn ned i pakkboksen.

En korrekt montert pakning er ikke viklet rundt mange ganger. Den er delt i flere "ringer", og hver ring består av en lengde som er kappet slik at endene nesten når borti hverandre (butt i butt) når pakningen er på plass (lengden er altså lik akseldiameter x 3,14), og dessuten er skjøtene lagt slik at de alternerer (er forskjøvet 180 grader for hvert lag). Bare på den måten oppnås jevnt press på pakningene når pakningsglanden skrues til og yter press mot ytterste  pakning. Videre må ikke pakkboksen trekkes helt til med en gang. Det tar nemlig flere timer fra du strammer pakkboksen og til trykket fra den har forplanetet seg til innerste pakning slik at alle pakningene er påført samme trykk. Her synder til og med enkelte såkalte fagfolk.

 

I en hylse med talgpakning må man ikke stramme mer enn at får lekke litt vann mellom aksel og pakning. Da sikres det at pakningen ikke går varm og "brenner".

Link to post

I en hylse med talgpakning må man ikke stramme mer enn at får lekke litt vann mellom aksel og pakning. Da sikres det at pakningen ikke går varm og "brenner".

Går her ut fra at dette gjelder på propellaksling?

Eller kan pakningen på rorstammen også "brenne"?

 

Ellers takk for tipset om korrekt montering. Hvor mange ringer bør man legge?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Det gjelder propellakslingen, ja. Periferihastigheten på rorstammen er vel lav og behagelig.

 

Antall ringer bestemmes av pakkboksen. Vanligvis er det plass til 6-8 ringer, men du legger inn til den er full uansett. Så monterer du pakningsglanden og presser den inn for hånd. Da får du kanskje inn en ring til. Så monterer du pakningsglanden og trekker til med fornuft.

 

Konstruktøren har dimensjonert pakkbokslengden på grunnlag av forventet sjøvannstrykk mot innerste ring. Derved er det akslingens største "dypgående" som egentlig bestemmer antall ringer han har (eller skal ha) dimensjonert pakkboksens lengde for.

Link to post

Hei igjen.

 

Jeg ville bare komme med et inspill ang. materiale i disse pakningsringene...

 

Jeg jobbeet en tid som mekaniker på en kjemisk fabrikk, der var det naturligvis mange pumper. Og flesteparten hadde pakkbokser med sk. talgpakning som tetting.

 

Med vi skiftet ut talgpakningen med en type vevd grafitt pakning som blir produsert i de samme dimensjoner som talgpakningene ble (eller blir?)

(hele lenger som vi kuttet i ringer som beskrevet tidligere!!)

 

Dette ble brukt på alt fra hurtiggående små sentrifugalpumper til store saktegående røreværk.

 

Fordelen med disse grafitt pakningene, er at man kunne stramme mer uten å øke friksjon nevneværdig. og dermed få en tett og "kald" pakkboks (som er litt kritisk i en kjemisk fabrikk.....)

 

De burde finnes hos alle velutsyrte industriverktøy forretninger

 

 

Mvh

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Bare en kommentar til de mange dimensjonene talgpakninger kommer i.

 

En tynnere eller smalere enn den originale er ikke å anbefale.

 

Har ikke butikken din tykkelse men en dimensjon større kan du gå for denne. Du tar da en vanlig hammer og banker pakningen forsiktig flat til du får en tykkelse som  passer i mutteren hvoretter du kapper og legger lagvis slik som motordoktoren forklarer ovenfor.

 

Ved å unnlate å kappe og legge lagvis vil det oppstå en "gjenge"  som vannet kan passere i.

 

 

Jolla

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...