Jump to content

Mine poleringstips!

tekniker3

Recommended Posts

Jeg har drevet og polert i dert siste, og det har egentlig ikke gått så bra. Jeg kjøpte noe hardvoks, men den var utrolig slitsom å få av etter at den hadde tørket, fikk bare vondt i hele kroppen.

Så det var ikke mulig for mneg å fortsette. Jeg prøvte to typer, en litt mørk kremfarge brun på boks, og en på flaske.  Det hele endte med at jeg ikke klarte å fjerne den, og måtte bruke shampoo og skrubbe den vekk med en svamp. Dette var bare drepen å få av igjen, og tok vekk arbeidsgleden totalt...

Til slutt fant jeg to produkter som fungerte for meg:

Cleaning Wax Biltema Art. No. 30-565.

Dette var positivt, her var det bare å gnikke i vei på flekker og den tok til og med brune rustflekker, bare du gnikket lenge nok... men du måtte gnikke alvorlig lenge og hardt på de flekkene.

Men borte ble dem! Veldig hyggelig. Det som var bra var at når voksen størket, så var den lett å fjerne uten å få vondt i armen!

VAX Biltema No. 36-7501

Denne brukte jeg til slutt, etter å ha brukt Cleaning Wax og tørket denne av med en tørr fille. Du må riste flasken skikkelig mens du holder på! Stoffet er ganske tynt,  og tørker super fort. Det dannes et tynt voksbelegg du kan fjerne 5-10 minutter etterpå uten å bruke for mye krefter.

Når jeg hadde brukt disse to produktene ble jeg endelig kvitt den matte overflaten, og en knallhard speilblank finish kom fram. Jeg lurer på om løsemiddelet i sistnevnte binder voksen fra den første noe også,

jeg klarte ikke å få til bra resultat med kun 36-7501, det var kanskje fordi overflaten var så matt.

Disse to produktene var en vinner for meg, prøvte med en hageslange og dråpene prellet lett av kontra den hard voksen jeg brukte før jeg fant på en gammel boks. Så om jeg kjøper igjen

blir det denne kombinasjonen som jeg klarer å jobbe med så langt. Har slurvet endel med poleringen, men nå fikk jeg endelig en hard blank flate.

Prøvte også 36-7501 på bilen, det gikk super fort å påføre og tørke av. Gammel dritt som tektyl langs dørene løste seg også opp. Med bruk av hageslange prellet vannet av villig...

Har noen her andre tips på produkter som er lette å jobbe med?

Grunnen til at jeg kjøpte Biltema var fordi butikken er i nærheten, men jeg er åpen for å prøve andre produkter også. Når en legger så mye arbeid i det er jeg interessert i best mulig resultat!

Men som sagt må det være lett å få av etter at voksen har størket, jeg har ikke så mye styrke i armene lenger...

tekniker3 skrev for 1 time siden:

Har noen her andre tips på produkter som er lette å jobbe med?

Jeg prøvde Selaclean Båtpolish i år og Selaclean sin forsegler på en helt ny liten båt. Det ble jeg greit fornøyd med. Naboen sa det var det blankeste han hadde sett, men han er ikke akkurat noen detailer. Båten har sett grei ut i hele sommer, har bare spylt den litt så har den holdt seg pen. Men så er den godt pakket inn og da. Brukte Hemples produkter i perioden 1995-2013. Det var helt greit det og, men jeg synes Selaclean var både raskere å jobbe med og ble blankere. Synes Skibsplastene jeg hadde ble gulere og gulere - noe som syntes godt når jeg dro av merket til Redningsselskapet, da ble det mega "skille".

Når jeg tar opp båten i høst så håper jeg å få gått over med Meguiars One Step Cleaner Wax og Meguiars Flagship Premium Marine Wax som jeg fikk i posten her om dagen. (Bestilte i Mai da jeg holdt på med båten, var visst litt leveringstid). Det skal visst gi et helt optimalt resultat etter hva jeg leste på nett i sommer, spent på å prøve.

Jeg har også brukt Meguiras voks de siste årene,  og nå i år den Premium typen, sikkert den samme som LaserLars har fått. Begge er veldig lette å påføre, bruker nesten ikke krefter i det hele tatt og resultatet er bra. For noen år siden testet jeg med Meguiar og BT sin voks på samme av båten for å sammenlikne, men på slutten av sesongen var det ikke mulig å se forskjell.

quantumduck skrev 21 minutter siden:

Det var jo informative innlegg... takk for info.

Det er vel skrevet såpass mye om polering og voksing at jeg følte det ikke var nødvendig å gjenta det her og. Dersom man gjør et søk på polering kommer det opp hundrevis av tråder. 

For min egen del har jeg skrevet litt om min erfaring i tråden her:

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Har brukt et nano-produkt (på "termosflaske", husker ikke hva det heter) i år. Det blir ok, men syns ikke det virker mer holdbart enn vanlig polish som er enklere å få av. Tyngre å jobbe med når det skal av, og dyrere. Muligens kommer det til sin rett først med poleringsmaskin, men det syns jeg det er noe herk å jobbe med. Selaclean har jeg hørt mye bra om oppigjennom, har brukt det selv også men det er ikke så lett å sammenligne resultatet om man ikke bruker ulik voks på samme båt samtidig, sånn som Olevine.

@Napoli takk for info :-)

Med den leveringstiden @LaserLars antyder er jeg redd Megiuars ikke er noe for meg. Det står dog at den er lett å påføre, men er den lett å få av også? For min del er det bedre med et lavterskelprodukt som ikke krever allverdens fysisk jobbing for å bli bra, så kan det heller være litt mindre holdbart, det går an å ta en runde med polish i løpet av sesongen også.

Det som angivelig er bra med nano-polishen jeg bruker nå er at den både renser og forsegler i en operasjon. Det sparer jo arbeid. Men som sagt vet jeg ikke om resultatet egentlig blir noe bedre enn andre produkter jeg har brukt før, syns ikke det. Men hvis andre anbefalte produkter, det være seg BT eller Megiuars krever en runde polish og en runde forseglingsvoks etterpå, så kan det hende alt-i-ett-polishen vinner likevel for min del ...

I år prøvde eg "polish angel" 

Båten var vær fæl og slitt, så ble rubbe med 3M rubbing og vann. 

Påførte polishen med "5 fyrstikk hoder" på pad'en og påførte små områder med maskin. Utrolig lett og jobbe med. Børsten av det tørre med microfiber fille etterpå. 

Holdbarhet vet eg ikkje enda. Men for 600kr for 2deciliter, har eg jo litt forventninger..... 

quantumduck skrev for 2 timer siden:

@Napoli takk for info :-)

Med den leveringstiden @LaserLars antyder er jeg redd Megiuars ikke er noe for meg. Det står dog at den er lett å påføre, men er den lett å få av også? For min del er det bedre med et lavterskelprodukt som ikke krever allverdens fysisk jobbing for å bli bra, så kan det heller være litt mindre holdbart, det går an å ta en runde med polish i løpet av sesongen også.

Det som angivelig er bra med nano-polishen jeg bruker nå er at den både renser og forsegler i en operasjon. Det sparer jo arbeid. Men som sagt vet jeg ikke om resultatet egentlig blir noe bedre enn andre produkter jeg har brukt før, syns ikke det. Men hvis andre anbefalte produkter, det være seg BT eller Megiuars krever en runde polish og en runde forseglingsvoks etterpå, så kan det hende alt-i-ett-polishen vinner likevel for min del ...

Leveringstiden her på sørlandet (Arendal) er null. Man går på Bilextra og henter det man trenger. Dersom båten ikke ser for ille ut kan jeg evt anbefale Starbrite Cleaner Wax - den er helt super og fås kjøpt på stort sett alle båtrekvisitaforretninger.

Meguiars har vært det letteste jeg har jobbet med. Både påføring og avtakning er enkelt og greit.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Er to timg jeg tenker på ifm polering og voksing som sørger for gode resultat:

- produkt, som er feftig debattert

- teknikk, sm kanskje er mindre diskutert.

Mener begge deler har omtrent like mye å si.

Det betyr at en kan få gode resultat med middelmådige produkt, men god påføring, og motsatt.

Når en polerer, og eller rubber, sørger en for at gelcoaten blir så slett som mulig. Og er jo kjent sak at skit fester dårligere på slette/blanke overflater, og de fremstår blankere. Dva grunnlaget en legger produkt på har endel å si for endelig resultat.

Når en så legger voks til slutt, vil denne fylle opp alle «huller» som er i gelcoat. Evnen til å fylle varierer fra produkt til produkt, slitestyrken til å bli liggende likeså. Men slett utgangspunkt, med «små huller» vil uansett gi voksen det enkleste livet, og lengst tid med «vannskrekk».

Dvs, på en båt som har blitt støpt i en perfekt form, med perfekt teknikk, og klargjort perfekt, så vil også middelmådige produkt gi veldig gode resultat. Og brukerene vil heller ikke se hensikten med dyrere produkt. Heldige de som har slike båter.

Og motsatt, gode produkt kan også slite på dårlig gelcoat. Det har jeg erfart selv. Mange her lovpriser Collinite, og på skroget på båten vår gir også denne veldig holdbart og blankt resultat. Men på deler av overbygget derimot,,,ble det ikke bra før en runde med våtslip, rubbing og polish, med maskin alt sammen. Så nå er jeg happy med Collinite, den har bedre holdbarhet på min gelcoat enn disse nano-produktene. 

Min erfaring er at en god rubbing og polishjobb, gir blank gelcoat, og da blir de fleste vokser blanke og fine utenpå det. Varighet kan variere mellom merker. 

Maskin må også nesten til, er såpass mange kvm med hard gelcoat på en båt at albuemetoden fort blir slitsom på de store flatene. Jeg bruker en DA-maskin fra Clas Ohlson, med kvalitetsputer fra andre leverandører. Den har gjort jobben til nå, og ikke brent opp. Vil påstå at sammenliknet med manuell utlegging, har jeg sikkert spart såpass mye på produkter at den er i pluss nå. Går mye mindre produkt med maskin.

TA

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...