Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Nyere seilbåtdesign har smalere forskip og bredere akterskip. Noen akterskip har knekk i skroget over vannlinjen for økt formstabilitet ved krenging. Stor bredde akter krever også doble ror for ikke å miste grepet ved krenging. 

 

Man får raskere båt som pga brdden krenger mindre (inntill formstabiliteten overtas av kjølens rettende effekt) Kan nok skille 1-2 knop i fart (selvom en del blir skuffa når de ikke klarer å seile fra gamle, trauste båten vår når det blåser litt) Men hvordan dette er i dårlig vær med mye sjø vet jeg ikke. Er båten flat i bunnen vil den jo ofte være hard i motsjø

 

Kjellerfølelsen er på vei bort gjennom økt innvendig høyde mer vinduer i skrogsidene og lysere farger. Men med mindre du velger en ekte dekkshus båt er det jo i kjelleren man bor på en seilbåt ?

 

Det er fordeler og ulemper med alle konstruksjoner. De er alle kompromisser. Jeg valgte klassisk, solid dekkshus med god utsikt fra salong. Særlig muligheten til å være under dekk med god utsikt når vi er underveis verdsetter vi. Det er deilig å slippe å stå ute og fryse. Ulempen er en båt med litt høyt tyngdepunkt som sammen med rundt, klassisk skrog gjør at den krenger de første 5-10gradene fort, inntil den tunge kjølen virker og holder den stabil. 

IMG_0708.JPG.45dd2a1af8fbd0fc3f602efcda7bcf24.JPG

Bitteliten

Bitteliten

Nyere seilbåtdesign har smalere forskip og bredere akterskip. Noen akterskip har knekk i skroget over vannlinjen for økt formstabilitet ved krenging. Stor bredde akter krever også doble ror for ikke å miste grepet ved krenging. 

 

Man får raskere båt som pga brdden krenger mindre (inntill formstabiliteten overtas av kjølens rettende effekt) Kan nok skille 1-2 knop i fart (selvom en del blir skuffa når de ikke klarer å seile fra gamle, trauste båten vår når det blåser litt) Men hvordan dette er i dårlig vær med mye sjø vet jeg ikke. Er båten flat i bunnen vil den jo ofte være hard i motsjø

 

Kjellerfølelsen er på vei bort gjennom økt innvendig høyde mer vinduer i skrogsidene og lysere farger. Men med mindre du velger en ekte dekkshus båt er det jo i kjelleren man bor på en seilbåt ?

 

Det er fordeler og ulemper med alle konstruksjoner. De er alle kompromisser. Jeg valgte klassisk, solid dekkshus med god utsikt fra salong. Særlig muligheten til å være under dekk når vi er underveis verdsetter vi. Ulempen er en båt med litt høyt tyngdepunkt som sammen med rundt, klassisk skrog gjør at den krenger de første 5-10gradene fort, inntil den tunge kjølen virker og holder den stabil. 

IMG_0708.JPG.45dd2a1af8fbd0fc3f602efcda7bcf24.JPG

Bitteliten

Bitteliten

Nyere seilbåtdesign har smalere forskip og bredere akterskip. Noen akterskip har knekk i skroget over vannlinjen for økt formstabilitet ved krenging. Stor bredde akter krever også doble ror for ikke å miste grepet ved krenging. 

 

Man får raskere båt. Kan nok skille 1-2 knop i fart (selvom en del blir skuffa når de ikke klarer å seile fra gamle, trauste båten vår når det blåser litt) Men hvordan dette er i dårlig vær med mye sjø vet jeg ikke. 

 

Kjellerfølelsen er på vei bort gjennom økt innvendig høyde mer vinduer i skrogsidene og lysere farger. Men med mindre du velger en ekte dekkshus båt er det jo i kjelleren man bor på en seilbåt ?

 

Det er fordeler og ulemper med alle konstruksjoner. De er alle kompromisser. Jeg valgte klassisk, solid dekkshus med god utsikt fra salong. Særlig muligheten til å være under dekk når vi er underveis verdsetter vi. Ulempen er en båt med litt høyt tyngdepunkt som sammen med rundt, klassisk skrog gjør at den krenger de første 5-10gradene fort, inntil den tunge kjølen virker og holder den stabil. 

IMG_0708.JPG.45dd2a1af8fbd0fc3f602efcda7bcf24.JPG

Bitteliten

Bitteliten

Nyere seilbåtdesign har smalere forskip og bredere akterskip. Noen akterskip har knekk i skroget over vannlinjen for økt formstabilitet ved krenging. Stor bredde akter krever også doble ror for ikke å miste grepet ved krenging. 

 

Man får raskere båt. Kan nok skille 1-2 knop i fart (selvom en del blir skuffa når de ikke klarer å seile fra gamle, trauste båten vår når det blåser litt) Men hvordan dette er i dårlig vær med mye sjø vet jeg ikke. 

 

Kjellerfølelsen er på vei bort gjennom økt innvendig høyde mer vinduer i skrogsidene og lysere farger. Men med mindre du velger en ekte dekkshus båt er det jo i kjelleren man bor på en seilbåt ?

Bitteliten

Bitteliten

Nyere seilbåtdesign har smalere forskip og bredere akterskip. Noen akterskip har knekk i skroget over vannlinjen for økt formstabilitet ved krenging. 

 

Man får raskere båt, særlig på kryss. Men hvordan dette er i dårlig vær med mye sjø vet jeg ikke. 

 

Kjellerfølelsen er på vei bort gjennom økt innvendig høyde mer vinduer i skrogsidene og lysere farger. Men med mindre du velger en ekte dekkshus båt er det jo i kjelleren man bor på en seilbåt ?



×
×
  • Create New...