Anterialis
Hulda skrev for 4 timer siden:Når jeg leser trådstarters spørsmål, så indikerer ikke det at han vurderer cat, overhode. Det han ønsker er en ny, moderne enskrogsbåt som seiler raskt. Med god kjølinnfesting. Og hvorvidt prisfastsettingen beskriver en båt strippet for utstyr levert med underbukseseil. Eller noe som faktisk funker og kan brukes slik det blir avertert.
Jeg har null peiling. Men kjenner en Dufort og en Bavaria, ca. 38 fot. Begge yngre enn 10 år. Gikk lett på grunn i sommer. Begge ligger i brygga og venter på reparasjon. Vil tro det er få moderne båter som tåler særlig grunnkjenning. Hulda gikk i mudderet i våres og ble trukket klar av RSR. Ikke noe skade. Så akkurat det å finne en moderne hurtigseiler, som samtidig skal ha 'solid kjølinnfesting, til rimelig pris' tror jeg kan bli utfordrende. Man må velge det ene eller det andre. Titter man f.eks. i retning Alubat, får man en solid båt, men prisforventningen ryker. Eksempelvis.
Dette er forsåvidt god informasjon; at man får så å si (?) samme gjennomgående kvalitet om man velger Jeanneau, Beneteau, Bavaria, Dufor eller Hanse m.v. Er det da egentlig kun å se etter hva slags design man liker? Jeg har sett noen skrive her på forumet at siste års Bavariaer kanskje er et lite hakk over konkurrentene? Nå leser jeg forøvrig også at Bennetau kanskje kjøper opp Bavaria, kan jo bli spennende...
Hanse har jeg hørt har selvslående fokk, dette er i utgangspunktet noe jeg ikke ønsker da jeg vil «seile selv» i større grad. Jeg vil av samme grunn ikke ha rullestor. Lazy Jack vil jeg dog ha. Rullegenoa liker jeg... Akterstag vil jeg ha mhp trimmemuligheter, men det har kanskje alle båtene i denne størrelsen.
Jeg vil også ha en båt hvor man har «tenkt» litt, jeg mener bla at kanter i salongen e.g. er avrundet slik at man ikke skader seg på dem om man blir kastet rundt inni båten, og gjerne L-bysse da Hegner har hørt dette forenkler matlagingen i litt dårligere sjø..
Er det noen med noen av disse båtene (e.g. Jeanneau so 349, 389, 409 eller Bavaria 39 fra 2013 og nyere som kan si noe om båten, fordeler og ting du savner?
Katamaran er uaktuelt for meg..
Forøvrig masse spennende lesning i denne tråden!!