Krimart
10 hours ago, Stokk said:[...]
kartplotter som ikke blir 100% kaliberet med kompasset (var ikke kalibreret fra verftet!)
[...]
- Jeg hadde kjøpt rullestorseil, men av en skikkelig type med vertikale spiler (men det er vel en egen diskusjon med nok tråder...). Litt tungvint å reve når fall og rev skal dele samme winch
- Kanskje jeg hadde gått ned 2 fot?? 40 fot er mye inn i havn med litt vind (i hvertfall de første månedene)
- Standard ankerkjetting på 30 meter ble raskt byttet med 50 meter (med ny båt må man være obs på veldig mye, mange rare standard valg fra verftet)
Kartplotteren følger vel kursen du får ved utregning fra GPS-signalene og skal være relativt riktig COG (forstår ikke hvordan den skulle kalibereres?). Men kompasset - som viser magnetfelt - vil være påvirket av magnetisk misvisning samt alle dingser du her om bord som vil påvirke ulikt på ulike kurser - så ja det vil være avvik mellom disse. Skal du gjøre alt etter boka skal du gjennomgå en kalibreringsrutine for magnetkompasset og eventuelt justere dette for å kompensere for deviasjon - og lage deg en deviasjonstabell. Misvisningen må du alltid ta med i betrakningen uansett (står i kartet). Dette må du som eier gjøre - med jevne mellomrom hvis du vil ha et magentkompass som viser 100% riktig.
Nei, du vil ikke ha rulleseil , les andre tråder her om problemer, og det er slett ikke enklere ved ut- og innrulling. Men for å gjøre revingen raskere og enklere kan du merke fallet og revelinene slik at du kjapt finner noenlunde riktig plass. Ellers kan du også se om det lar seg gjøre å flytte revetauet fra det revet som er på samme vinsj som fallet over på en annen vinsj, eventuelt investere i en egen fallvinsj. Men: vi har hatt samme setup som deg i 15 år, og kan ikke si at det er noe problem. Med litt trening går dette automatisk og av og på med fall og reveline på vinsjen vil gå kjapt uten knoting - så prøv litt til med oppsettet du har så regner jeg med at du ikke tenker på det lenger.