Vaagen
Jeg er vel både enig og uenig med TS. Når det ble som det ble: La det gå! Finn ny båt, det eneste du potensielt kan oppnå, er å terge selgeren litt, og øke potensialet for eget hjerteinnfarkt....
På den annen side: Jeg er helt uenig i at TS kan oppfattes som "vanskelig". Hvor mange her inne ville kjøpt og solgt hus uten hjelp fra aut. megler eller advokat? Jeg ville i alle fall ikke gjort det. Om jeg skal handle båt til en million eller mer, trer de samme behovene for trygghet inn: Bruk advokat, og tilby (om nødvendig!) å dekke advokatregningen til selger også. Advokaten(e) ordner deretter opp via klientkonto/-i, sørger for rett tinglysning av skjøte, og alt er trygt og greit.
Om du tar opp lån i banken for å kjøpe båten, og banken sørger for å sitte på pengene til alt er vel tinglyst, vil gjerne sparte advokatutgifter dekke første årets renter på lånet:-)
Sannsynligheten for å bli lurt, er ikke så veldig stor, men stor nok til at det ikke er aktuelt å risikere å kjøpe en annen persons gjeld.
Tilsvarende gjelder om båten ikke er registrert i skipsregisteret: Ta en tlf. til namsmannen. Han vil kunne opplyse om der er tatt ut pant (og ofte om det er noe sånt på gang) i båten.
Konklusjon: Jeg ser ingen grunn til å være mer skjødesløs med millionbeløp, når det er snakk om en båt, eller om det var et hus det var snakk om. Mange har dyrere hus enn båt, men en million eller to i tap svir vel allikevel for de fleste....