Bikkeren Startet 13.August.2018 Link til dette innlegget Startet 13.August.2018 Kansje et dumt spørsmål, men jeg har fått meg en "moderne" båt med alt mulig utstyr (som jeg ikke har hatt i mine tidligere båter). Båten har 3 batterier, ett start (for motor, b.propell og vinsj) med egne brytere og 2 forbruks batterier (en bryter). Når jeg skal starte motoren så må jeg i tillegg til å slå på startbryteren slå på forbruksbatteri bryteren. På gamlebåten min var den elektriske kjølevannspumpen koblet til switch`en slik at jeg ikke var avhengig av strøm på forbruks batteriet. Er det normalt at en må ha strøm på forbruksbatteri for å få startet motoren (det er jo fort gjort å tømme disse vis en er litt uforsiktig/lang landligge). Da hjelper det jo ikke at startbatteriet er "smekk fullt". Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Nei det er ikke vanlig med mindre startbatteriet er gåent. Koble fra alle forbrukere og mål batteriet. Og hvordan er det koblet opp mtp lading? Må du slå over manuellt for å lade det når motoren går? Sitér dette innlegget Link to post
Bikkeren Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Takk for svar, her er det hvis mange ting å ta tak i. Ut i fra dokumentasjon som fulgte med da jeg kjøpte båten (den var da 10 år gammel) så kan jeg se at den ble levert med Ladac landstrømsanlegg, to batterier og spenningstyrt ladeskille rele` og en 30A lader med sensor kabel. Etter to år ble det satt inn et ekstra forbruksbatteri og da ble ladeskille rele`et byttet ut med et 71-300A voltage Sensitive Relay (VSR). Det de da etter min mening glemte å gjøre var å flytte ladekabelen og sensor kabelen over til start batteriet (VSR vil jo ikke "slippe" strøm i fra forbruks batteriene og til startbatteriet, i hvert fall ikke i aut posisjon). I hh.til beskrivelse jeg har funnet på nett om VSR`en så skal et rele`lukke når spenning på startbatteriet er kommet over 13,7 volt i mer enn 5 sek. og levere til forbruksbatteriene. Jeg oppdaget at ladekabelen var montert til start batteriet, mens sensor kabelen fremdeles stod "igjen" på det opprinnelige forbruks batteriet. Jeg spurte derfor selger om hvorfor, og fikk til svar at det hadde vært en service mann ombord (nå i sommer) for å gjøre rutine service på motoren (oljeskift etc.) og vedkommende hadde da flyttet ladekabelen fra forbruksbatteriet til startbatteriet fordi han tilfeldigvis hadde oppdaget at denne var "feilkoblet". Det han da glemte etter mitt syn var samtidig flytte over sensor kabelen. Når båten har vært tilknyttet landstrøm så har sensorkabelen på laderen målt spenningen på forbruksbatteriene som er normalt 12,7 volt mens ladingen har gått til startbatteriet og ant.vis fått dette til å koke. Laderen har gitt "full spiker" fordi den har "trodd" at spenningen har vært 12,7 volt. Jeg hadde bare hatt båten i noen få dager (på tur/ingen landstrøm) før startbatteriet ikke funket lenger. Jeg målte spenningen til over 12 volt, men så fort jeg slo på tenningen så falt spenningen til under 2 volt (kaputt). Jeg brukte startkabler fra forbruksbatteriene og fikk start på motoren slik at jeg kom meg hjem. (Nå vet jeg hvordan en VSR virker så neste gang trenger jeg ikke bruke start kabler). Vel hjemme satte jeg inn ett nytt batteri. Etter å ha startet motoren og sjekket at batteriet tok lading stoppet jeg motoren og la over til landstrøm. Målte så spenning på batteripolene og fikk meg en overraskelse da spenningen var på 15,2 volt og stigende. Trakk da ut kontakten. Det var da jeg oppdaget at sensor kabelen var koblet til forbruksbatteriet. I morgen skal jeg flytte over batteriladerens sensorkable til start batteriet og regner da med å ha løst ett problem, men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor jeg må ha forbruks batteriene "på" for å få startet motoren :( , mystisk.....PS. Da jeg kjøpte båten/på prøveturen så fikk ikke selger start på motoren og måtte koble til landstrøm for å få start. jeg syntes det var litt rart, men skjønner det nå. Startbatteriet var i ferd med å avgå med døden... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Det er "godt oppdaget", men forstår jeg riktig at det første startbatteriet var originalt, altså 10 år? Da kan jo det være en del av forklaringa. Men nå fungerer da heller ikke startbatteri 2, som er helt nytt? Om det har den spenningen det skal ha så må det være noe annet. Kan det være hovedbryteren som spiller deg et puss? Virker baugpropell og vinsj som de skal selv om du ikke får startet med batteriet, om så er vil jeg tro det er dårlig kontakt et annet sted, mellom startbatteri og starter. Sitér dette innlegget Link to post
Bikkeren Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Helt riktig, nytt batteri montert og spenningen ok. Motor vil ikke starte når bare bryter for startbatteri er på. Helt dødt, ikke en gang et lite klikk. Slår på forbruksbatteriene og alt ok. Begynner jo å lure på om batteriet som er merket "start batteri" virkelig er det? Må nok følge noen kabler i morgen skønt ikke lett da de ligger i kanaler/rør.Har ikke forsøkt å kjøre baugpropell og vinsj uten å ha motoren igang. God ide`, skal teste det ut i morgen. Mange takk :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Virker merkelig å ha laderen på startbatteriet og ikke forbruk. Det er jo forbruk som trenger å toppes etter tur, startbatteriet klarer seg veldig godt selv. Jeg tror du bør gå over alle koplinger her for å se hvordan ting egentlig henger sammen. PS: VSR kopler ikke "over" til forbruk, den kopler simpelthen bankene sammen slik at de lades samtidig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bikkeren Svart 14.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 index skrev 1 time siden: Virker merkelig å ha laderen på startbatteriet og ikke forbruk. Det er jo forbruk som trenger å toppes etter tur, startbatteriet klarer seg veldig godt selv. Jeg tror du bør gå over alle koplinger her for å se hvordan ting egentlig henger sammen. PS: VSR kopler ikke "over" til forbruk, den kopler simpelthen bankene sammen slik at de lades samtidig. Dumt spørsmål nummer 2: Dynamoen skal vel være koblet til startbatteriet antar jeg. Når motoren går så lades startbatteriet til 13,7 volt og så lukker kontakten i VSR slik at også forbruksbatteriene får lading, men hva skjer hvis landstrømsladeren kobles til forbruksbatteriene? Hvordan kommer da ladestrømmen over til startbatteriet, den må jo gå via VSR og den er jo designet (slik jeg har oppfattet det) til ikke å slippe strøm i fra forbruksbanken til startbatteriet (når VSR står med bryteren i auto). Hvis jeg switcher bryteren på VSR til "on" så vil alle tre batteriene bli koblet sammen til en felles bank , men jeg ønsker jo ikke å måtte gjøre det hver gang jeg skal "toppe opp" startbatteriet via landstrømslader. Båten har motor på 150HK og både ankervins og baugpropell, så det kan til tider gå mye strøm ut i fra startbatteriet. Tror derfor det ikke er en dum ide`at startbatteriet blir "prioritert" først ved lading fra landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 (redigert) Er vel vanlig å ha lader på startbank, så et voltsensitivt rele som åpner til forbruk når startbatt er oppladet? Noen VSR kan åpne motsatt vei slik at forbruksbanken hjelper startbatteriet om dette ikke har nok strøm. Så jeg ville sjekket om forklaringen kan være at du har et slikt rele, og at startbatteriet ikke har nok strøm. Redigert 14.August.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
index Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Bikkeren skrev 32 minutter siden: Dumt spørsmål nummer 2: Dynamoen skal vel være koblet til startbatteriet antar jeg. Når motoren går så lades startbatteriet til 13,7 volt og så lukker kontakten i VSR slik at også forbruksbatteriene får lading, men hva skjer hvis landstrømsladeren kobles til forbruksbatteriene? Hvordan kommer da ladestrømmen over til startbatteriet, den må jo gå via VSR og den er jo designet (slik jeg har oppfattet det) til ikke å slippe strøm i fra forbruksbanken til startbatteriet (når VSR står med bryteren i auto). Hvis jeg switcher bryteren på VSR til "on" så vil alle tre batteriene bli koblet sammen til en felles bank , men jeg ønsker jo ikke å måtte gjøre det hver gang jeg skal "toppe opp" startbatteriet via landstrømslader. Båten har motor på 150HK og både ankervins og baugpropell, så det kan til tider gå mye strøm ut i fra startbatteriet. Tror derfor det ikke er en dum ide`at startbatteriet blir "prioritert" først ved lading fra landstrøm. Well! Om forbruksbanken er betydelig større enn startbatteriet mener jeg det er fornuftig å ha strømmen fra dynamo direkte til forbruk og kople startbatteriet via VSR. Ellers risikerer du å brenne VSR'en. Forbruk vil nesten alltid ha behov for mer lading enn start. Hvis du kopler lader til den banken som lading fra dynamoen går til vil også VSR styre denne ladingen slik at begge banker får sitt. Forutsatt at VSR står på "rett" side at hovedbryterene. Start av motor trekker nesten ingenting, men winch og propell tar jo sitt. Uansett er det ikke mye å regne I forhold til forbruksbanken etter 3-4 døgn I uthavn. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bikkeren Svart 14.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 index skrev for 6 timer siden: Well! Om forbruksbanken er betydelig større enn startbatteriet mener jeg det er fornuftig å ha strømmen fra dynamo direkte til forbruk og kople startbatteriet via VSR. Ellers risikerer du å brenne VSR'en. Forbruk vil nesten alltid ha behov for mer lading enn start. Hvis du kopler lader til den banken som lading fra dynamoen går til vil også VSR styre denne ladingen slik at begge banker får sitt. Forutsatt at VSR står på "rett" side at hovedbryterene. Start av motor trekker nesten ingenting, men winch og propell tar jo sitt. Uansett er det ikke mye å regne I forhold til forbruksbanken etter 3-4 døgn I uthavn. Da har jeg funnet feilen(e). Fra Viknes har jeg fått oppgitt at alle deres båter trenger strøm i fra forbruksbatteriene. Dette er etter anbefaling i fra Yamnar og går til start elektronikk. Så da vet jeg det Årsaken til overlading var defekt VSR, den funket i "on" og "off", men ikke i auto. Ladekabelen var som sagt koblet til startbatteriet mens sensorkabelen (som skal regulere ladespenningen) var koblet til forbruksbatteriet. Siden auto funksjonen var defekt i VSR så pøste bare laderen på slik at start batteriet ble "overladet". Jeg har nå flyttet sensorkabelen over til startbatteriet og nå regulerer laderen helt etter boka. Jeg lader nå også forbruksbatteriene ved at jeg har satt VSR i "on" slik at alle tre batteriene nå blir ladet samtidig. Ny VSR er bestilt i fra Viknes og kommer i posten om en dag eller to :). Takk for alle innspill her på forumet. Jeg har lært mye om strøm i båt de siste to dagene! (og om amatørmessige installasjoner.....) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.