Vosso63
Ida Marie III skrev for 1 time siden:Jeg får høre med de jeg kjenner i bransjen ang den brønnbåten...
Er det en lysegrønn en..?
Jeg trur de hadde fata til og svart for lenge sida. Spør vi sånne som har noe viktig å holde på med, løfter vi bare debatten opp på et seriøst nivå, og da tar vi jo som kjent feil, alle vi funderende, grunnende og lett kverulantiske...
Brønnbåtene kommer i både lysegrønt, lysegult, og nå i går i mørkeblått. Tipper det er greit å bytte vann her ute, ettersom det ikke er anbefalt å drive yrkesfiske sønnafor Nordhordlandsbrua. Altså er det rimelig bedritent her fra før. Kanskje derfor anlegget er på land, med lukka vannledning fra ferskvann?
Jeg har ikke lyst til å ta det spesifikt, bare slenger det ut ganske generelt. Det er og blir et problem. Landbruket, særlig jordbruket på flatlandet i Europa sprayer jorda si med aktive ingredienser, som så renner ut i elvene og videre ut i Nordsjøbassenget, der de følger den store strømmen oppover langs kysten vår. Vi oppi nord driver mest gjødsling og mindre forgiftning, men havbruket er vel i ferd med å ta oppatt denne sysselen? Hvordan de skal klare å bade/skylle/vaske tusenvis av fisk uten å produsere enorme mengder av skyllevann, som så må avgiftes, om det går, og sleppes et sted der det ikke renner videre før det har blitt reint? Tja.
Tipper de er innafor de legale rammene, men det betyr sjølsagt ikke at det er sunt for fjordmiljøet!
Hadde vi drivi med skallskifte, hadde de sikkert slutta.