Jump to content

Østers gror på båten for første gang i år

hakonrk

Recommended Posts

Tidligere år har groen på mine båter stort sett bestått av rur og blåskjell. Det er fremdeles veldig mye av dette der jeg ikke har bunnstoff (motorbraketten etc), men i år har jeg for første gang sett at østers prøver å etablere seg på skroget. Det er nærmest umulig å skrape disse helt bort, så jeg er glad det bare har vært tre tilfeller så langt i år. Må definitivt bruke saltsyre for å fjerne restene når jeg tar opp båten.

Har lest om økende bestand med stillehavsøsters, så jeg er interessert i å høre om andre her på forumet har lignende erfaringer. Bestanden av østers i mitt nærområde ser ikke ut til å ha økt dramatisk de siste årene (basert på hva jeg ser når jeg fridykker), så jeg vet ikke hva jeg skal tro. Kanskje den unormalt høye vanntemperaturen i år kan ha noe med det å gjøre?

PS: Min båt ligger i indre Oslofjord, men jeg er også interessert i tilbakemeldinger fra andre steder i landet.

Guest Avmønstret#
Okkaby skrev 27 minutter siden:

Har hatt Østers her nede i området i mange år nå.

Strender hvor en før kunne vasse er ødelagt, svaberg en badet fra og kunne klatre opp igjen er ødelagt pga sylkvasse østers osv. 

Heldigvis ble greiene slått litt tilbake i vinter, får håpe det skjer igjen. 

--

En tapt kamp, men triste greier for det. 

Jeg hadde en stor hvit "greie" øverst på roret da jeg tok opp båten i juni. Den var rundt 25 mm i diameter og jeg trodde først det hadde skjedd noe med gelcoat eller glassfiberen i området. Da jeg satte kniven under og tok i litt spratt hele tingen av og det var helt bunnstoff under. Tok dessverre ikke bilde men tenker at det må ha vært starten på en musling eller østers av et eller annet slag.

8 minutes ago, Ida Marie III said:

Vanlig "norsk" østers er ikke uvanlig langs vestlandskysten...men den ligger på bunnen...vokser ikke på fjellveggen eller båter.. kan det være noe annet ? 

Her ser jeg begge deler. Noen ligger løst på bunnen, andre gror inn i omgivelsene. Blåskjell kan bli absorbert inn i skallet på østersen, og andre steder sitter den på fjell og steiner. De (også de på båten min) ser ut som dette bildet av en typisk stillehavsøsters:

P9110001.JPG

15 minutes ago, Lazyjack said:

Ja, da det var nok en stillehavsøsters som hadde startet livet sitt på roret mitt.

Du klarte å løsne hele greia med en kniv? Jeg får prøve det neste gang, jeg prøvde nemlig å skrape den bort med en trekloss, slik jeg pleier å gjøre med rur, men da satt jeg igjen med et 1-2 mm tykt avtrykk som enten må skrapes bort med hardere materialer, eller løses opp med syre.

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

Vanlig "norsk" østers er ikke uvanlig langs vestlandskysten...men den ligger på bunnen...vokser ikke på fjellveggen eller båter.. kan det være noe annet ? 

Er nok den vanlige Norske Østers vi har her ja. Har ikke hørt noe annet. Å ja de ligger fint på bunnen å kan samles opp enkelt når en dykker/svømmer eller går rundt på grunt vann.

Men ikke noe jeg spiser hehe Eneste med skjell jeg spiser er Reker å Hummer, samt krabbe klør.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Her er det massevis av dem (stillehavsøsters). Er etterhvert veldig vanlig å se dem, både på båter , strender, svaberg og brygger. Det er blitt såpass ille at det er begynt å bli forslag til "dugnader" for å få tatt unna litt. 

Stillehavsøstersen kan behandles som blåskjell når det gjelder matlaging. man skal også følge blåskjellvarselet på om de er spiselige eller ikke.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Vi har funnet stillehavsøsters i ytre Drammensfjord for første gang i år. De hadde etablert seg langs svaberget der vi pleier å bade. Det var absolutt mest på vårparten / forsommeren. Det ser ut som vår plukking har ryddet opp endel for denne sesongen, så får man se hvordan det ser ut neste vår igjen.....  De er forresten veldig gode etter et par-tre minutter på grillen!! Har nok blitt en 5-6 middager i sommer som har bestått av ren østers-mauling......   Har ikke funnet noen hverken på båt eller bryggeanlegg.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Stillehavsøstersen er blitt en sann plage i visse områder. De sprer seg og tar fullstendig over visse områder. Finner blant annet noen grunne sandbunnområder omkring Hui (Hudø) ved vest for Tjøme i Ytre Oslofjord hvor det er kolossale mengder. Kan plukke sikkert hundrevis av kilo på en time hvis du vasser rundt og drar en jolle etter deg. Skarpe som f... og du kutter deg opp hvis du går på dem uten sko. Er ikke noe glad i dette selv men noen restauranter selger jo varen som delikatesse.

Hadde håpet myndighetene kom litt på banen iforbindelse med dette. Mer aktiv varsling av giftige algeforekomster og kanskje skattefri/mva fri omsetning av arter som er listet som uønsket i vår natur kunne være noe. Skjell med innhold kunne i en eller annen form fått "skuddpremie" på en krone skjellet så hadde ungdom hatt mulighet til tjene seg en liten slant mens de snorklet rundt og hadde det morro.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...