Knallipadden Startet 16.August.2018 Link til dette innlegget Startet 16.August.2018 Er på jakt etter en rimelig bruksbåt til fiske og holmeturer året rundt. Jeg pleier å ha snekken på land for vedlikehold og for å spare den for vinter stormene. Har sett på en del ulike båter. Askeladden 14, Ryds, Tobias, Steady o.l. Jeg har en 15 hk 2 takt motor med kort stamme i boden, så jeg trenger ikke nødvendigvis båt med motor. Slik som markedet er nå, hva er fornuftig pris for en eldre brukt båt av denne klassen? Hvis båten er malt opp igjen, er det negativt? Er det for resten noen som kjenner til Ørnvik 14? Sett på en, men for meg ser det ut som den er fikset opp. Hva sier dere? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 om du ønsker å bruke motoren du har så må du passe på at båten er laget for kort stamme. Idag er det nok vanligst med lang for båter i denne størrelsen. Pris er vanskelig å si, kan sikkert finne noe til etpar tusenlapper som bare trenger en vask og litt småflikk før det er fullt brukbart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Knallipadden Svart 16.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Er klar over den problemstillingen. Ser imidlertid ut at båter som ikke er selvlensende stort sett kan bruke kort stamme. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Kjenner meget godt til Askeladden 14-2210/motorvennlig. Har brukt en slik siden 1980/81. Det er en meget god båt til den bruk du tenker, og tåler mye sjø med fornuftig kjøring. Den passer perfekt til 15 hk. Planer med inntil 3 voksne. Vår går da 21 GPS knop med en 16 åring. Motoren vår er en oppskrudd Yamaha 9,9 1999mod. Kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 18.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 (redigert) Ver ikke hva jeg skal se etter lengre. Problemstillingen er at jeg helst vil ha en lett stødig båt som går bra og som tåler litt sjø, men ikke koster for mye. Kanskje vanskelig å finne uten å betale for mye? Har begynt å vurdere ny båt også nå. Jeg har en 15 hk med kort stamme, og jeg ser for esempel at Bjordal og Madsen i Bergen selger en Viking aluminiums båt til 22400 kroner helt ny. Den veier ca. 80 kilo og er 14 fot stor. Det står på siden deres: Sitat ...Båten er en fysisk stor 14 foter med et høyt fribord og v-bunnet skrog. Resultatet blir en veldig stabil båt hvor du ikke har følelsen av å sitte på vannflaten som i andre tilsvarende båter med lavt fribord.Båten går fint også i grov sjø og tåler mye juling... Det er stort sett de egenskapene jeg er på jakt etter. Det hadde naturligvis være kjekt med kalesje og eller vinskjerm, men da går vekten opp og det samme gjør prisen. Snekken min er dessuten tur båt. Den jeg er på jakt etter skal i hovedsak brukes på kortere turer når været er ok, og skal man fiske må uansett kalesjen av, så da kan man like godt droppe kalesje og kle seg godt med en gang. Båten vil ikke ha båtplass, men stå på henger. Denne må fin manøvreres mellom biler på en parkeringsplass som heller litt nedover. Har tidligere hatt en 16 fot båt på 3-400 kilo på henger, men det var litt på hengende håret alene. Prisene på brukte båter er helt sprø, og folk har ofte et urealistisk forhold til hva båten deres er verdt. Derfor vurderer jeg nå helt ny. Spørsmålet mitt er derfor om det er andre nye båter jeg kan se på? Ser hobby har en Askeladden liknende båt til rundt 30 båtpenger, men vil helst under 20.000. Finner jeg billigere nye båter enn den viking båten? Redigert 18.August.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Ser ut som en båt for et lite fjellvatn å ikke noe som skal ut på sjøen. Men det er nå min mening. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Knallipadden Svart 18.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 (redigert) Okkaby skrev 48 minutter siden: Ser ut som en båt for et lite fjellvatn å ikke noe som skal ut på sjøen. Men det er nå min mening. De kan brukes der også, men det er en sjø båt. Den er CE merket i kategori C. Det er for båter nær kysten. De skal tåle til og med 13,8 sekundmeter og bølger til og med to meter. Link Redigert 18.August.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Enig med Okkaby, tror alle de du nevner i startinnlegget ditt er bedre båter i litt sjø. Husk at vekt hjelper også båtene til å gå mykere i sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 18.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Har kjørt en del aluminiumsbåt. Ikke viking, men en annen lettere type med flatere bunn. Jeg kan ikke si at jeg merker så stor forskjell på den båten og en tyngre og større halvplaner i glassfiber. Det jeg merket størst forskjell på er at den driver relativt fort avgårde når det blåser pga. den lave vekten, men man har noe som heter drivanker da. Denne båten skal ha dypere v bunn enn den jeg har kjørt, så den skal vel i teorien slå mindre i bølger, men man må uansett avpasse farten. Er der skikkelige bølger kjører jeg ikke på fullt uansett hvilke båt jeg kjører. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 (redigert) På sjøen går ikke jeg i noe under 17-18 fot. Samme hva merke. Har vokst opp på sjøen inkludert fiskebåter, så har respekt for havet. I beskyttet skjærgård med ingen bølger ja, men på sjøen(havet) nei. Har sett å ser for mye galskap. Spar litt ekstra å kjøp noe som er større å mer sjødyktig. PS: Ikke noe personlig kritikk her, bare mitt råd å mening. Hadde nekta gutten på 16 å kjøre ut fra havna her med en balje på 80kg. Har ikke lyst å måtte ut å hente han opp av sjøen. Redigert 18.August.2018 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Knallipadden Svart 18.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 (redigert) Jeg skal ikke ut på storhavet med båten, ikke med mindre det er fint vær. Jeg bor rett utenfor Bergen og har mye fjorder rundt meg. Det blir fort ruskete der også, så det er greit å ha noe som tåler litt. Stort sett går jeg ikke ut hvis det blåser mer enn 5-6 m/s, men det kan komme en floing av og til utmeldt med kraftigere vind og større bølger riktig nok. Er også en del skipstrafikk som kan lage store hekkbølger. Redigert 18.August.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stø kurs Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Ville nok styrt unna 80kg alu i de fjordene rundt deg. 17 fot er gjerne minimum f eks. Rana 17 fisk, Hansvik 18. Skal du nedover i størrelse så har jeg god erfaring med Crescent 465. Høyt fribord og forholdsvis bred. Godt med dørkplass. Krever lang stamme. Styr unna modeller fra 90 tallet og nyere. Her er det de "gamle" som ble produsert i Sverige som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Av nokså nye båter kan du se på Hansvik og Rana. Legendariske merker med godt rykte. Hvis du vil ha litt eldre, vil jeg anbefale Mørebas, så lenge det ikke har trukket vann inn i dobbeltskroget. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Knallipadden Svart 19.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 (redigert) Skal kanskje se på en båt i dag av ukjent merke. 18 fot med 40 hk yamaha fra slutten av 80 begynnelsen av 90. Hva må jeg passe på i forhold til motor? Er visst byttet litt tetninger i undervannshus og coil. Er de motorene der veldig tørst? Redigert 19.August.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 19.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Da ble det en 15-16 fot eldre åpen Hansvik. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.