Knallipadden
Ver ikke hva jeg skal se etter lengre. Problemstillingen er at jeg helst vil ha en lett stødig båt som går bra og som tåler litt sjø, men ikke koster for mye. Kanskje vanskelig å finne uten å betale for mye? Har begynt å vurdere ny båt også nå. Jeg har en 15 hk med kort stamme, og jeg ser for esempel at Bjordal og Madsen i Bergen selger en Viking aluminiums båt til 22400 kroner helt ny. Den veier ca. 80 kilo og er 14 fot stor. Det står på siden deres:
Vis hele sitatet...Båten er en fysisk stor 14 foter med et høyt fribord og
v-bunnet skrog. Resultatet blir en veldig stabil båt hvor du ikke har følelsen av å sitte på vannflaten som i andre tilsvarende båter med lavt fribord.Båten går fint også i grov sjø og tåler mye juling...
Det er stort sett de egenskapene jeg er på jakt etter. Det hadde naturligvis være kjekt med kalesje og eller vinskjerm, men da går vekten opp og det samme gjør prisen. Snekken min er dessuten tur båt. Den jeg er på jakt etter skal i hovedsak brukes på kortere turer når været er ok, og skal man fiske må uansett kalesjen av, så da kan man like godt droppe kalesje og kle seg godt med en gang. Båten vil ikke ha båtplass, men stå på henger. Denne må fin manøvreres mellom biler på en parkeringsplass som heller litt nedover. Har tidligere hatt en 16 fot båt på 3-400 kilo på henger, men det var litt på hengende håret alene.
Prisene på brukte båter er helt sprø, og folk har ofte et urealistisk forhold til hva båten deres er verdt. Derfor vurderer jeg nå helt ny. Spørsmålet mitt er derfor om det er andre nye båter jeg kan se på? Ser hobby har en Askeladden liknende båt til rundt 30 båtpenger, men vil helst under 20.000. Finner jeg billigere nye båter enn den viking båten?