Jump to content

Ok å montere Vertikal ankervinsj horisontalt ?

Erik

Recommended Posts

Etter forrige sesong hadde jeg ordre fra kona om å montere ankervinsj for å spare både rygg og blodtrykket, og hadde en egen tråd her for å finne rett type og montering.

Men etter mye grubblerier i løpet av vinteren, og ikke minst måling av tilgjengelig plass i ankerbrønnen, så slo jeg det fra meg.

Nå er jeg imidlertid midt i hyppigste ankrings sessongen, og motivasjonen til å skaffe meg løfte hjelp er litt friskere i minne igjen :sweat:.

Men jeg har slått fra meg en helautomatisk frittfall løsning med kjetting, jeg går for billig og ikke minst plassgunstig løfte hjelp.

Altså en taunokk å slå både daumannstau og anker tau (hver for seg såklart) rundt akurat når det skal løftes fra bunn.

Det som er ideen nå, er å kjøpe en vinsj ala den i bildet under, og så bare montere ei solid fjøl oppi anker brønnen fra spissen i bauen til akter av brønn, stående, og så montere denne typen på tvers, og med motoren vinklet nedover. Det blir ihvertfall det aller mest plass effektive alternativet jeg har funnet.

Spørsmålet er om det bør gå greit, eller om det er kulelager eller foringer eller annet som krever at disse monteres rett orientert. 

Altså, kan jeg legge en vinsj som er designet for å stå ?

Altså bikke denne over på siden og montere den slik at nokken ligger istedet for å stå.

tumbler500w.jpg

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Tykk Fjøl ja, eller tynn bjelke evt, vet ikke hvor tykk den kan være men tipper endel Cm. Er for å slippe å bygge hylle, det er det ikke plass til synes jeg.

Hovedbelastningen vil jo være i lengde rettningen, men dersom det blir for veigt sidelengs så kan det jo avstøttes på tvers også med ett støttestag uten å ta mye plass.

Skal nok få det sterkt nok, det er 10-20 kg som skal løftes.

Men hovedspørsmålet er om selve vinsjen tåler å ligge, når den er laget for å stå. Det er jo ikke oljer eller hydraulikk her som kan komme på avveier, så vil jo tro det bør gå greit ? Er jo bare en elmotor og noen kulelager her ?

Eller ?

PS :  Har sett bildet det er linket til, men jeg har både ekstra vanntank med påfylling i brønn, samt elkontakt til luftpumpa til gummibåten, så jeg kan ikke gjøre det sånn, samt at jeg har MYE mer som skal lagres nedi der en det som er brukt på bildet.

PPS : Denne hylla går på tvers. Min 'fjøl' blir i lengdretningen, derfor jeg vil snu en vertikal vinsj istedet for å bruke en som er som på bildet.

Redigert av Erik (see edit history)

Kanskje vanskelig å forstå hva jeg tenker, så her er en tegning, brønnen min er lik den på bildet fra linken til Mix, minus hylla/vinsjen.

Jeg tenker da å sette en fjøl der den blå streken er, borre hull i denne og montere nok på ene siden og motor på andre, slik det røde indikerer.

Noken peker da sidelengs istedet for oppover.

tegning.jpg.1873fcc61d564dc97db5ba776d509714.jpg

Jeg har en Lewmar winch montert vertikalt (Motor og gear er byttet etter ca 20år pga irr og rust). Sannsynligvis spiller det ingen rolle hvilken vei det monteres. Et ankepunkt kan jo være smøring av gearet, gearhuset er delvis fylt med olje, jeg hadde derfor sørget for at dette ble montert med snekkedrevet lavere en capstan, da vil oljen ligge rundt snekke drevet. (Sikkert ikke veldig viktig men skader jo ikke.)

Det kan tenkes at jeg kan selge deg en winch som du har bilde av, lite brukt, du får ta kontakt på IM om det er aktuelt. Satt opprinnelig på en klassisk seilbåt som i realiteten aldri ankret.

Redigert av Too Much (see edit history)

Tror heller ikke det betyr noe for vinsj eller motor hvordan den er montert. Men, på en slik nokk må man vel gjerne konstant hale inn løs ende for:

1. At den i det hele tatt skal løfte

2. Om man slår repet mer enn to omganger rundt og på den måten får løft, så blir det vel gjengene fort fastkjøring av tauet?

Om man skal unngå å måtte hale inn skalken må man vel ha en såkalt self tailing vinsj, a’la seilbåter?

Noen med erfaring på dette?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...