Framtia
Jeg er fortsatt nyforelsket i den båten jeg har (XP44), og ville nok kjøpt den samme på nytt om jeg skulle handlet i dag. Den kombinerer godt bokvalitet med performance, og er morsom å seile. Spesielt glad er jeg i layout over dekk, i cockpit og de tekniske løsningene ombord. Min båt er lagd for å seiles av et stort mannskap (10-12 pers), og har masse plass ute, alt er "flush", lavt fribord og lite som er i veien for aktiv seiling (jeg får mark når jeg ser båter hvor cockpit er så trang at man ikke klarer å snu seg). Jeg er veldig glad i regattaseiling shorthanded, og selv om båten er godt egnet til det er det umulig å seile opp til handicap (i hvertfall for meg). Store seil og mye krefter gjør at man ikke helt klarer henge med på alt som skal ha oppmerksomhet. Så hadde jeg hatt større ambisjoner på regattabanen hadde jeg nok kjøpt en mindre båt. Men med rundt 60 overnattinger ombord hvert år, og stor familie som er med på ferie, så er størrelsen grei nok. To løsninger jeg er svært fornøyd med er at jeg har et cockpittelt som stopper foran rattene, og hvor det er god plass til å gå rundt. Det betyr at teltet kan stå oppe i regnvær, og samtidig kan båten brukes omtrent som en lukket motorbåt. Det andre jeg vil trekke frem er en utmerket daviterløsning som løfter gummibåt med 10HK motor opp i stor høyde på en straks.
I tillegg er det jo diverse positivt og negativt man kunne trukket frem:
positivt:
solid og godt dimensjonert dekksutstyr, elektrisk fall og storseilskjøtevinsjer, sistnenvte kan kjøres fra begge ratt
presis og god styring
blykjøl og høy stabilitet
luke til nedgangen som senkes ned i skroget (dvs ikke løse plater som må fjernes)
sjøkøyer og sofaer i salongen som kan brukes som senger
masse utstyr og godt med strøm/lading
lagringsplass ute (eget rom forut med plass til to spinnakere, store som akter til alt mulig annet
byggekvalitet
Ingen båter har seilt fra meg i løpet av de to siste sommerferiene
To toaletter, det ene i en egen eierseksjon forut
Oppgradert motor (54hk), og flexofold propell.
negativt:
gjennomgående mast (som lekker med mye regn tidvis pumper)
tidkrevende å stramme akterstag (manuell hydraulisk pumpe)
mangler karbonmast...
ikke egen dusjnisje i badet
dårlig med lagringsplass i skap og benker nede i salongen (tanker for vann og diesel er plassert her)
ikke fornøyd med mye av det jeg har fått levert av seilmaker
Et av toalettene har ikke ventilasjon eller luft fra dieselvarmer