Jump to content

Edit History

Kjeles

Kjeles


Overflødig bilde

Har andre opplevd følgende situasjon på mariniserte bilmotorer?

 

Hver gang jeg har tappet ut og deretter fylt opp kjølevæske på ferkvannskretsen på min 1987 Peugeot XD2P 4.94-motor, har det ved oppstart kommet skum/bobler i varmeveksleren. Vannivået har deretter sunket litt. På et tidspunkt var jeg redd for at det skyldes lekkasje i toppakningen. Jeg sjekket om det var karbondioksid i boblene, men resultatet var negativt.

 

På vannpumpen står det en slangestuss som har vært plugget i alle år (merket 'B' på bildet under).

845974883_Peug505waterpump.jpg.3cd7eb9edb9fc33b16e8cf742628be0a.jpg

 

Denne slangestussen har jeg etter litt detektivarbeid funnet ut er koblet til kjølevæskereservoaret (ekspansjonstanken) i biler med samme motor (hvit pil på bildet under).

502891701_Peugeot504Luftingmpil.jpg.2946f514f9bca9242f3bd49f6074ee0d.jpg

 

Kjølesystemet i biler er altså luftet, men ikke i båt med samme motor. Kan dette være uheldig?

 

I stedet for å plugge slangestussen på vannpumpen, har jeg derfor montert en lufteskrue (bildet under).

Lufteskrue.jpg.e962cb58b641c63bf254d8214b1a90a5.jpg

 

Ved siste oppfylling av kjølevæske kom det faktisk ganske mye luft ut av lufteskruen, og ved oppstart av motoren var det ingen tegn til skum/bobler eller senkning av vannivå. Det var ingen 'falsk alarm' om røket toppakning. Pulsen min var følgelig betydelig lavere enn tidligere.

 

Har andre opplevd tilsvarende situasjon? Mangler andre mariniserte bilmotorer lufting av kjølesystemet? I såfall gjelder det kanskje bare eldre motorer?

 

 

 

Kjeles

Kjeles

Har andre opplevd følgende situasjon på mariniserte bilmotorer?

 

Hver gang jeg har tappet ut og deretter fylt opp kjølevæske på ferkvannskretsen på min 1987 Peugeot XD2P 4.94-motor, har det ved oppstart kommet skum/bobler i varmeveksleren. Vannivået har deretter sunket litt. På et tidspunkt var jeg redd for at det skyldes lekkasje i toppakningen. Jeg sjekket om det var karbondioksid i boblene, men resultatet var negativt.

 

På vannpumpen står det en slangestuss som har vært plugget i alle år (merket 'B' på bildet under).

845974883_Peug505waterpump.jpg.3cd7eb9edb9fc33b16e8cf742628be0a.jpg

 

Denne slangestussen har jeg etter litt detektivarbeid funnet ut er koblet til kjølevæskereservoaret (ekspansjonstanken) i biler med samme motor (hvit pil på bildet under).

502891701_Peugeot504Luftingmpil.jpg.2946f514f9bca9242f3bd49f6074ee0d.jpg

 

Kjølesystemet i biler er altså luftet, men ikke i båt med samme motor. Kan dette være uheldig?

 

I stedet for å plugge slangestussen på vannpumpen, har jeg derfor montert en lufteskrue (bildet under).

Lufteskrue.jpg.e962cb58b641c63bf254d8214b1a90a5.jpg

 

Ved siste oppfylling av kjølevæske kom det faktisk ganske mye luft ut av lufteskruen, og ved oppstart av motoren var det ingen tegn til skum/bobler eller senkning av vannivå. Det var ingen 'falsk alarm' om røket toppakning. Pulsen min var følgelig betydelig lavere enn tidligere.

 

Har andre opplevd tilsvarende situasjon? Mangler andre mariniserte bilmotorer lufting av kjølesystemet? I såfall gjelder det kanskje bare eldre motorer?

 

 

Peug 505 water pump.jpg



×
×
  • Create New...