Kjeles Startet 16.August.2018 Del på Facebook Startet 16.August.2018 (redigert) Har andre opplevd følgende situasjon på mariniserte bilmotorer? Hver gang jeg har tappet ut og deretter fylt opp kjølevæske på ferkvannskretsen på min 1987 Peugeot XD2P 4.94-motor, har det ved oppstart kommet skum/bobler i varmeveksleren. Vannivået har deretter sunket litt. På et tidspunkt var jeg redd for at det skyldes lekkasje i toppakningen. Jeg sjekket om det var karbondioksid i boblene, men resultatet var negativt. På vannpumpen står det en slangestuss som har vært plugget i alle år (merket 'B' på bildet under). Denne slangestussen har jeg etter litt detektivarbeid funnet ut er koblet til kjølevæskereservoaret (ekspansjonstanken) i biler med samme motor (hvit pil på bildet under). Kjølesystemet i biler er altså luftet, men ikke i båt med samme motor. Kan dette være uheldig? I stedet for å plugge slangestussen på vannpumpen, har jeg derfor montert en lufteskrue (bildet under). Ved siste oppfylling av kjølevæske kom det faktisk ganske mye luft ut av lufteskruen, og ved oppstart av motoren var det ingen tegn til skum/bobler eller senkning av vannivå. Det var ingen 'falsk alarm' om røket toppakning. Pulsen min var følgelig betydelig lavere enn tidligere. Har andre opplevd tilsvarende situasjon? Mangler andre mariniserte bilmotorer lufting av kjølesystemet? I såfall gjelder det kanskje bare eldre motorer? Redigert 16.August.2018 av Kjeles Overflødig bilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nordsjøfarer Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 Mener å huske en serie renaulter hadde en feilkonstruksjon tilbake på 80 tallet, der ble ekspansjonssystemet ombygd med en annen tanke og endret vinkler på slangene, tanken sto for lavt..samme symptomer som du har.. Er lufting på termostathuset, øvre varmeapparat slange på franske motorer... sikkert ikke uten grunn... Enkelt system det med ekspansjonstanke.. en slange fra stuss b og en fra radiator øvre, det gir tilnærmet selvluftende kjølesystem. De ekstra luftepunktene på termostathuset / øvre varmeapparat slange er for å være helt sikker på at man får ut all luft. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 16.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2018 Takk for kommentar. Saken som jeg stusser over er altså at luftingen av systemet ganske enkelt har blitt plugget under mariniseringen av motoren. Men det har tydeligvis ikke hatt noen alvorlige konsekvenser for motoren ettersom den har gått utmerket i 30 år og fortsatt er like god. Det uheldige var bare at jeg ble forledet til å tro at toppakningen var røket. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.August.2018 Del på Facebook Svart 18.August.2018 Kjølesystemet må være selvluftende ellers vil det bli luft som bare kan komme ut når farten på kjølevæsken er stor nok til å dra den med seg, et heller usikkert opplegg..... På ræserbiler blir motorene ofte modifisert for å bedre luftingen, mange marinemotorer går med langt høyere belastning. Toppen av termostathuset kan samle luft, det samme gjelder kjølekappen i topplokket, her hender det at det hjelper å borre små kanaler og slippe ut litt. v Varmespenninger grunnet luft i toppen har tatt livet av mange motorer..... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.August.2018 Del på Facebook Svart 18.August.2018 DieselDahl skrev 22 minutter siden: Varmespenninger grunnet luft i toppen har tatt livet av mange motorer..... Støtter den. Og resten av innlegget også. Det er så mange motorer som har fått stempelet 'drittmotor' av den- og tilsvarende grunner. På Hulda, etter at jeg har tappet ned kjølevæsken (forsvinner også fra VV-bereder), må jeg varmkjøre flere ganger før kjølevæskenivået stabiliserer seg. Og den varmkjøringen blir foretatt i brygga. Min motor er kjent for topplokkproblemer. De varmesprekker, når det blir tatt ut mer enn 250 hk. Toppene holder når det ikke blir tatt ut mer enn 150 hk. Som et eksempel. Og luftlommer gjør saken naturligvis værre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.