Jump to content

Volvo Penta D6 350, motor stoppet, EVC 2.9.9


Bjarhi

Recommended Posts

Ved to anledninger i trange gjestehavner i sommer fikk jeg en ubehagelig opplevelse. Dere vet hvordan det er. Du venter på plass og må manøvrere litt frem og tilbake.

Plutselig, uten noe spesiell handling, stopper motor og alarmen går. Vred av tenning og ventet til alarmen slukket og startet så motor igjen. Alt til synelatende i orden igjen. Og det er det jo for så vidt når EVC ikke lengre gir noen alarm. Etter litt hit og dit manøvrering skjer det samme igjen.

 

Tanken har gått til om det er thrusterbruk som kan forårsake noe spenningsfall som motorstyringen ikke liker. Jeg mener det IKKE var noe overdrevet thrusterbruk. Leste av spenningen med motor av rett etter stopp og den viste over 13v. Samtidig er thruster (og vinsj) koblet til forbruksbanken og EVC har vel ikke noe med hvordan den banken brukes? Skjønner at noe kontroll på startbatteri vil den ha...

 

Noen som har opplevd det samme og kanskje funnet en årsak? (Til opplysning kan jeg nevne at jeg har montert Victron BMV-712 batterimonitor med 500a shunt. Startbatteri er koblet utenom shunt.

Link to post

Har opplevd det samme på D4-300, motoren stoppet når baugpropellen ble brukt. Baugpropellen er koblet til forbruksbatteriet. Lading blir styrt av en VP fordelingsboks, originalmontert. Viste seg å være en sprekk i en kabelsko på forbruksbatteriet. Forklaringen jeg fikk var at feilen førte til at strømstyrken steg til et meget høyt nivå når baugpropellen gikk, og at motoren stoppet som resultat av at en beskyttelsesfunksjon slo inn.

Isolert sett et enkelt problem å fikse. Men på første tur etter at kabelskoen var byttet og alt øyensynlig var i orden fikk  jeg "check engine" i EVC-displayet, og motoren gikk i nødmodus, dvs. maks 1 500 rpm. Ved kontroll med Vodia diagnose kom det opp at PCU (elektronikkboksen på motoren) var defekt. VP reparerer ikke slike bokser og det finnes ikke bytteenheter, så det ble en dyr fornøyelse. Ifølge VP skal skaden på PCU ikke ha kunnet oppstå som følge av feilen på strømforsyningen, men i og med at PCU'en tok kvelden umiddelbart etter feilen på kabelskoen er jeg litt usikker på det. Etterpå fant jeg verksteder som reparerer PCU'er for 4 båtpenger, men det er jo en annen historie.

Moralen er vel at man bør sjekke slike ting grundig og finne årsaken før man bruker båten. 

Link to post

Feilkoden du fikk opp på EVC var "2.9.9 - Internal Fault In the EVC system.

Reaction: Engine Power is reduced.

 

Action:

If the engine can not be operated from the chosen control panel, use another control panel.

Please contact a Volvo Penta workshop."

 

Bak feilkoden 2.9.9, ligger det en nærmere beskrivelse i form av en mer spesifikk feilkode som leveres av EVC-systemet (koder benevnt PID, MID, PPID, FMI mm). For å få ut disse kodene må man imidlertid ha montert Volvo Penta multidisplay  (se bilde)

Relatert bilde

eller få koblet opp volvos diagnoseverktøy VODIA.

 

Feilen du refererer til ligger da trolig i en av de to hovedboksene i EVC-systemet  - Helmstation Control Unit (HCU) eller i Powertrain Control Unit (PCU). PCU står vanligvis i motorrommet mens HCU ofte er montert i nærheten av dashbordet. 

 

Ut fra din beskrivelse er det høyst sannsynlig spenningsfall i systemet som forårsaker dette. Hele EVC-systemet er bygget opp slik at de ulike komponentene skal fungere innenfor en viss spenning mht nedre og øvre nivå. Kommer du utenfor fastsatt område, så trigges en feilkode. Utfordringen ligger i at du ofte kan få en feilkode som indikerer at en komponent i systemet er defekt, mens det det egentlig handler om er spenningsfeil.

 

Personlig tviler jeg på at feilen skyldes at systemet leverer for høy ladespenning etter kjøring med thruster. Prøv å lokalisere PCU-boksen i motorrommet. Den kan se slik ut avhengig av hvilken generasjon EVC-system du har. Med D6-350 har du vel i hvert fall EVC-C eller nyere.

VOLVO PENTA EVC-C PCU Computer Part # 3884480 for D4, D6, D9, D11, D12, D16

 

Bilderesultat for penta pcu

 

Anbefaling: Gå over alle kontakter i systemet og rens dem slik at du reduserer spenningsfall. Kan også være at systemet "lekker", dvs at bruk av thrusteren likevel forårsaker spenningsfall inn i EVC-systemet. Jeg tror ikke verken din HCU eller PCU er defekt og du vil sannsynligvis ikke trenge å bytte dem.

 

Råd: En grundig sjekk av hvilke komponenter som henter strøm hvor, og generelt varsom bruk av thruster inntil problemet er lokalisert. Korte pådrag med pauser hvor du lar båtens sig gjøre jobben osv. Kan være du burde bytte ett eller flere batterier, øke størrelse på noe osv. Mange muligheter.

 

Link to post

Her var det mange interessante tips. Det skjedde ved manøvrering med følgelig giring. Gearwire er svart og jeg mener det er brun som bør skiftes.

 

Hva menes med "knivsikring"?

 

Jeg har DPH drev. Koden gjalt ikke actuatoren. 2.9.9 gjelder evc-systemet.

 

Vedrørende evt. spenningsfall... Thruster er  koblet til forbruk. Bryr motor og EVC seg om den banken? Om det er noe feil med skilletrafoen (eller skilledioden) kan jeg skjønne at noe kødder det til.

 

På forbrukssiden har jeg 460ah AGM så strøm skulle det være nok av. Som jeg skrev hadde jeg over 13v med stanset motor. Er jo ikke unormalt rett etter lading eller kjøring antar jeg?

 

Skal vippe av lokkene på EVC-boksene å sjekke koblinger.  

 

Får også tilkalle mekanikeren med Vodiaen. Koden ligger vel lagret i systemet.

Link to post

På min båt har jeg alle batterier koblet sammen når motoren går. Batteriene var dårlige så når jeg testet pysevispen som drar vanvittig mye strøm droppet batterispenningen så mye at motoren stoppet. Med å fjerne knivsikringen til pysevispen forhindrer jeg jo at den kan benyttes å således er problemet løst. Har nå montert nye batterier men fremdeles ikke satt inn sikringen til pysevispen da jeg ikke har behov for den.

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post

Er jo en dårlig løsning å bare frakoble thrusteren. Den er jo et nyttig hjelpemiddel. Foreslår også at du avstår fra tullete og nedlatende kommentarer om pysevisp @Bårdp

 

Poenget med forumet er å dele erfaringer og gi nyttig hjelp. Nappe ut sikringen i dette tilfellet er jo bare tullete å foreslå, så avstå fra det.

 

En batteribank på 460 Ah er ellers ingen garanti mot spenningsfall ved bruk av thrusteren. Kan også tenkes at du har en eller annen form for lekkasje mellom batteribankene. Symptomer og feilkode peker i alle fall i retning av spenningsfall i EVC-systemet, og mest sannsynlig i PCU.

 

Til slutt: Tror heller ikke din feil henger sammen med giring eller aktuator. Da ville du fått en annen feilkode.

Link to post
HansH skrev On 19.8.2018 at 21.15:

Er jo en dårlig løsning å bare frakoble thrusteren. Den er jo et nyttig hjelpemiddel. Foreslår også at du avstår fra tullete og nedlatende kommentarer om pysevisp @Bårdp

 

Poenget med forumet er å dele erfaringer og gi nyttig hjelp. Nappe ut sikringen i dette tilfellet er jo bare tullete å foreslå, så avstå fra det.

 

En batteribank på 460 Ah er ellers ingen garanti mot spenningsfall ved bruk av thrusteren. Kan også tenkes at du har en eller annen form for lekkasje mellom batteribankene. Symptomer og feilkode peker i alle fall i retning av spenningsfall i EVC-systemet, og mest sannsynlig i PCU.

 

Til slutt: Tror heller ikke din feil henger sammen med giring eller aktuator. Da ville du fått en annen feilkode.

Takk! En lekkasje mellom bankene må være i skilledioden der lading fra dynamo fordeles til start og forbruk? Kan denne dioden enkelt sjekkes?

Link to post

det er en dc dc converter på D4 D6 som sikrer rett spenning inn i EVC systemet. 

 

Drop i spenning kan skyldes feil på denne eller at spenningen kommer under grenseverdien for denne. Det enkleste å feilsøke er om spenningen faller for lavt inn på systemet tenker jeg. Da hadde jeg startet med å sjekke kontaktene på starteren - særlig minusen. Det hender at disse irrer og gir dårlig kontakt (de sitter under varmeveksleren der det kan dryppe litt saltvann fra lokkene ned på starteren). Enkel fiks.

 

Så hadde jeg sjekket batteriene. Er poler og koblinger OK? kan det være at ett batteri faktisk er ødelagt og at spenning ved stor belastning faller langt ned for å ta seg opp når det ikke belastes? Enkleste settet å sjekke dette på er med en batteritester som feks Biltema selger

 https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000035744

 

Finner du ikke feil her kan det være hovestrømbryter som har begynt å svikte.

 

Jeg hadde sjekket disse tingene før jeg hadde bedt VP mekaniker ombord.

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

 

Gullfisk skrev for 6 timer siden:

Hvis motorstyringen er så hårsår, tror jeg at jeg hadde montert en dynamo til, og latt startbatteri ha den andre for seg selv.

En D6 har en Mitsubishi-dynamo på 115 Ampere eller deromkring så den skal i utgangspunktet være grei nok. Problemet oppstår ved at kjøring av thruster trekker forferdelig mange Ampere og Watt på kort tid mens motoren går på tomgang og lading derved i praksis har minimal betydning for uttaket. Har du en thrustermotor på f eks 4 kW, så trekker den over 300 Ampere under drift på 12 volt, i hvert fall i teorien. Ladingen fra motoren som da går på tomgang samtidig blir meget beskjedent i forhold.

 

Oppsettet mht thrusteren må derfor være tilstrekkelig robust til at spenningsfallet du viser til ikke kan oppstå i den strømkilden som mater EVC-systemet. Da kommer også selve bruksmønsteret inn. Jeg vet ikke hva slags båt eller thruster du har, men du skal ikke kjøre thrusteren lenge og sammenhengende før selv et kraftig batterisystem tappes for spenning og EVC-systemet tror noe alvorlig galt er fatt og velger å stenge ned. Har sans for @Bittelitens anbefaling om å sjekke kontakter på starter og ikke minst også alle på minussiden.

 

Så er det jo fortsatt dette mystiske med at det er en lekkasje ett eller annet sted fra forbruks- til startbatteribank.

 

 

Link to post

Første betingelse, er selvfølgelig at alt er i orden, så der er bitteliten sitt forslag første pri. Hvis det allerede sitter dc/dc konverter som tar seg av dette, er det kanskje noe feil å finne. Det jeg mente med egen dynamo for start/motor, er at da kan man ha totalt adskilte systemer, og da spiller ikke dropp fra thruster inn på motorsystemet. Spenningsfallet blir jo størst når behovet for thruster er størst, og jeg ser det som sansynelig at det kanskje er da motorstopp passer dårligst. Billig forsikring og bra backup i mine øyne.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...