Jump to content

Skal montere alu mastetrinn på tremast. Hva slags skruer må jeg bruke?

Tiger Lily

Recommended Posts

Litt off topic, men dog.
Jeg pratet en gang med en kar om dette med å ha trinn i masta. Det er fordeler og ulemper. Han jeg pratet med hadde behov for å klarte opp, fordi han hadde fått et fall som hang fast i et av trinnene i masta. Han mente det da var bra han hadde slike trinn, for da kunne han enkelt klarte opp og løse problemet.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

On 8/18/2018 at 3:14 PM, Akvanauten said:

Litt off topic, men dog.
Jeg pratet en gang med en kar om dette med å ha trinn i masta. Det er fordeler og ulemper. Han jeg pratet med hadde behov for å klarte opp, fordi han hadde fått et fall som hang fast i et av trinnene i masta. Han mente det da var bra han hadde slike trinn, for da kunne han enkelt klarte opp og løse problemet.

Tror nok han var glad han hadde trinn, og det er jo nettopp derfor man bør ha de. Se for deg at du MÅ entre masten (uansett årsak) mens du er på åpent hav - det blir jo en vanvittig og økende sleng jo lenger opp i masta du kommer og du henger i en båtmannstol eller klatresele, selv i bare 0,5 meters bølger! Mastetrinn er nødvendig som sikkerhet særlig for de som gjerne drar på lange turer, med eller uten mannskap.

Redigert av Tiger Lily (see edit history)
BØstrøm skrev 6 minutter siden:

Minel popnagler, og pakning imellom trinn og mast. F.eks tynn gummipakning. Dette får du på Maritim, og hos seilmakere, bla.a. Lån deg hydraulisk popnageltang.

Popnagler i tremast!!!??

Ikke! Hør på det rådet!

I min tremast har jeg alltid brukt syrefast A4 skruer. Borr hull litt mindre enn skruedimensjon, dypp skruen godt i klar tec7 ell.(kan bruke vanlig våtrom silikon oxo, men da får du en liten utfordring senere hvis du skal lakkere opp masten igjen, lakken hefter dårlig på silikon rester) og skru til. Tec7 isolerer bra nok mellom skrue og beslag. Har aldri hatt problemer med denne fremgangsmåten.

Trygve

Tiger Lily skrev for 4 timer siden:

Tror nok han var glad han hadde trinn, og det er jo nettopp derfor man bør ha de. Se for deg at du MÅ entre masten (uansett årsak) mens du er på åpent hav - det blir jo en vanvittig og økende sleng jo lenger opp i masta du kommer og du henger i en båtmannstol eller klatresele, selv i bare 0,5 meters bølger! Mastetrinn er nødvendig som sikkerhet særlig for de som gjerne drar på lange turer, med eller uten mannskap.

Det er så sant som det er sagt! Jeg har selv vært oppe i masta på vei fra Gibraltar til Kanariøyene, og det var ikke noe morsomt. Heldigvis hadde jeg med mannskap som kunne heise meg opp. Jeg tok med kameraet opp..

mast-kanari.jpeg

Bruk rustrfie, syrefaste skruer. 6060 legering er mindre korrosjonsbestandig enn 50XX-legeringer, så jeg vil nok anbefale en nylonskive e.l. Finnes også noe flytende remedier man kan bruke. Poenget er å unngå direkte metallisk kontakt for å unngå galvanisk korrosjon. 

MEN; Sjekk alle remedier som finnes for klatring i mast, før du begynner å montere dette. Det er mange ulemper med å montere trinn, du lager hull i masten din muligens svekker styrken, muligens bare kosmetisk, men som i alle fall ikke ikke lar seg reversere. Trinn i masten gir dårligere luftstrøm rundt masten og dermed mindre effektiv seiling. 

Det finnes stiger man kan dra opp i mastesporet, det finnes diverse løsninger for klatring på fallet, mer eller mindre fysisk krevende. 

http://www.sailingtoday.co.uk/gear/gear-on-test/mast-climbing-systems/

https://www.pbo.co.uk/gear/7-mast-climbing-kits-on-test-49797

Hvor ofte er man dessuten i en situasjon der man absolutt MÅ klatre masten?  At man mister et fall kan løses ved at du utstyrer båten med ekstra fall (= bomløfter blir til storseilsfall, eller spinnakakerfall blir ditt nye fokkefall f.eks.) Men det er klart, om et fall skulle kile seg e.l. slik at du ikke får ned seilet kan det jo være kritisk. Uansett hva du velger husk at du må ha ekstra sikring. 

Fra et korrosjonsperspektiv. Messing, kopper, rustfritt som inneholder Fe, Ni, Cu eller Cr vil ligge langt unna et hvert materiale som inneholder Al (aluminium) i en hver spenningsrekke som er aktuell i dette tilfellet. Dessuten, om mast/alu-trinn blir utsatt for sjøvann, vil en mild form for luteprosess starte. Det vil si at ligninet i treverket vil løse seg. I første rekke vil skruefestet svekkes. Det skal mye til om man greier å isolere slik at ingen av disse prosessene kan starte. Det beste er å skaffe masttrinn i AISI 316 og skruer i A4. Så skal jeg ikke diskutere hvorvidt det er nødvendig med masttrinn eller ikke.

Det er gode argumenter både for og imot trinn i masta. Man må selv vurdere hva som er viktigst for seg selv. Jeg har seilt endel uttaskjærs, og kommet frem til at jeg ikke skal ha det. Det betyr ikke at andre bør komme til samme konklusjon. 

Er man mye alene vil det veie for mast. Har man alltid mannskap med er det mindre nødvendig. 

Uansett så ser det kult ut da!

Redigert av Akvanauten
Skriveleif (see edit history)

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...