Jump to content

Dårlige selgere på finn o.l.

Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har også opplevd det samme som @Cheyenne. Da jeg skulle kjøpe min første seilbåt for rundt 20 år siden var jeg og så på en Maxi 68. Selgeren var ikke der, men dama hans viste meg båten. Jeg hadde stjerner i øya og sa «Jeg tar båten» etter å ha gått en runde på dekk. Hun mente jeg kanskje burde se båten nede og sjekke seilene før jeg sa ja, men jeg sa bare at det var unødvendig. Jeg hadde sett nok. Da tok hun opp telefonen sin og ringte typen. Litt mumling fram og tilbake, og så fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk kjøpe båten før jeg hadde gått grundig gjennom alt.

I retrospekt så var det selvfølgelig det rette å gjøre, ikke bare for meg som potensiell kjøper, men også for selger. Det gir en trygghet for begge parter at båten er gått gjennom grundig før man tar hverandre i hånden.

Nå ble det ikke den båten allikevel, men det var ikke selger eller båtens skyld. Etter at jeg hadde gått grundig gjennom båten og var på vei hjem, så ringte selgeren av en Maxi 77 jeg hadde sett på dagen før og sa at jeg kunne få båten til den prisen jeg hadde foreslått (noe under annonsert pris pga et par småfeil som ikke stod i annonsen). Da ble det M77 i stedet for M68. ?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Elsker "dårlig" selgere på finn, med manglende bilder osv.  Og elsker folk som må på død å liv ha 158 sylskarpe bilder av alt og proft skrevet annonse :wink: (Som om alle båtfolk er PR utdannet meglere)

Forrige båten jeg hadde, hadde en tragisk annonse, ikke fått med det fulle navn på båten og flere direkte feil. 

Men båten var fulgt opp fra A til Å den, nøye beskrevt bla her på båtplassen. Hadde båten i lykkelige 2.5 sesonger og solgte den med brutto fortjeneste på 135 000kr i 2015.

Båten jeg har nå, hadde 2 fattige bilder på Finn, men jeg gjør min research og kommer det ut båter jeg er på jakt etter reiser jeg å ser på båten. Jeg handler, sitter ikke hjemme i stua å glor på bilder..

Det kommer også litt an på hvilke båt man ser på. Ser man på relativt nye båter i høyere prisklasse er båtene stort sett bedre holdt. Ser man på rimelige båter som gjerne har hatt noen eiere er historien gjerne en helt annen, og da er en god annonse tekst og gode bilder bra. Hvem har tid til å reise langt avgårde for å se på noe som er søppel? Har selv opplevd bomturer mange ganger fordi selger ikke har tatt gode nok bilder og venter med å informere om vesentlige mangler før før jeg er kommet. Hadde jeg fått bilder eller info på forhånd hadde jeg spart meg mange timer reise. 

Nyere båter kan også ha feil og mangler, men stort sett tror jeg folk er flinkere til å holde en båt som koster litt. Det er alltid unntak, så man bør alltid bruke fine klare bilder og god beskrivelse. Blir alltid skeptisk hvis det står lite og er dårlige bilder.

quantumduck skrev 56 minutter siden:

Så belelig å alltid ha et stort utbud av båter til salgs i umiddelbar nærhet ...

Selv syns jeg det er greit med bilder så man kan luke vekk en del håpløse alternativer fra sofaen. 

Ja en drar jo ikke fra sørlandet til Narvik for å se på en båt, for kun å konstatere at bildene var 5 år gamle å hele båten var søppel.

Så ja goe (nye) bilder er å blir et must. Personlig gidde jeg omtrent ikke kjøre de 7 mil til Stavanger om det mangler bilder.

Tidligere hvor en måte til med kamera osv, ja da kunne nok mange syns det var omstendig å laste opp bilder. Men idag, hvor alle har mobil med bra kamera, så er det jævla enkelt å laste opp noen nye bilder, om en seriøst ønsker å selge båten sin.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

22 hours ago, Knallipadden said:

Til dels enig, men jeg har selv vært der. Grunnen var ganske enkelt at jeg var lei av alt tullet jeg hadde hatt med båten min og la den ut med vurderes solgt. Tanken var at hvis jeg fikk en pris jeg var fornøyd med kunne jeg i stedet bruke pengene på en annen båt, men det endte med at jeg reparerte båten og beholdt den da interessen ikke var stor nok.

Problemet er nok at mange, de fleste, da ikke engang gidder å ta kontakt siden man vet at eneste måten å få kjøpt objektet på er å betale mere enn det er verdt. Om det er riktig, eller ikke, spiller ingne rolle da det vil være slik de felste vil tenke, tror jeg nok. Har for egen del aldri vurdert å gidde å ringe på en slik annonse uansett hvor interessert jeg måtte være i objektet sånn rent generelt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#

Er ett helvete å selge båt. Forrige seilbåt... Av 7 avtalte visninger, hvor jeg har navn og telefonnummer på folk, dukket 4 opp. De tre andre ga ingen beskjed. 

Ingenting er som å vente på noen som ikke kommer når en har halvannen times kjøring til båten... så venter en litt i overtid og får svidd av 4-5 timer med frustrasjon... fy... f. 

---

De som endte med å kjøpe båten havarerte i bilen på vei til visningen. Jeg måtte hente de noen mil unna, de så på båten, og jeg kjørte de til togstasjonen så de kom seg hjem. 

Så ingen skal si at jeg ikke strakk meg så langt jeg kunne for å få solgt den. 

---

Gruer meg noe så jævlig til neste gang. 

---

Før der igjen gjorde jeg bytte av båt, det var mye enklere. Vi kikka på hverandres båter, ble enige. Møttes og lassa over til hverandre og god tur. 

Mouche skrev 4 minutter siden:

Problemet er nok at mange, de fleste, da ikke engang gidder å ta kontakt siden man vet at eneste måten å få kjøpt objektet på er å betale mere enn det er verdt. Om det er riktig, eller ikke, spiller ingne rolle da det vil være slik de felste vil tenke, tror jeg nok. Har for egen del aldri vurdert å gidde å ringe på en slik annonse uansett hvor interessert jeg måtte være i objektet sånn rent generelt.

Kan være, men for min egen del syns jeg det var en grei deal. Jeg lå den ut for halvparten av billigste båt på finn. Det var 5-6000 kroner i deler som skulle til og noen timer med skruing. Kjøper hadde da kunnet fikse båten og likevel satt igjen med gevinst med videresalg. Jeg ser alltid på den billigste når jeg skal sette prisen for det er mange som har urealistiske forventninger til hvor mye båten er verdt. Ofte ser jeg folk priser samme båten som jeg har dobbelt så høyt som den rimeligste på finn, uten at der er verken ny motor eller andre forskjeller. 

Pinkvin skrev 4 minutter siden:

Er ett helvete å selge båt. Forrige seilbåt... Av 7 avtalte visninger, hvor jeg har navn og telefonnummer på folk, dukket 4 opp. De tre andre ga ingen beskjed. 

Ingenting er som å vente på noen som ikke kommer når en har halvannen times kjøring til båten... så venter en litt i overtid og får svidd av 4-5 timer med frustrasjon... fy... f. 

---

De som endte med å kjøpe båten havarerte i bilen på vei til visningen. Jeg måtte hente de noen mil unna, de så på båten, og jeg kjørte de til togstasjonen så de kom seg hjem. 

Så ingen skal si at jeg ikke strakk meg så langt jeg kunne for å få solgt den. 

---

Gruer meg noe så jævlig til neste gang. 

---

Før der igjen gjorde jeg bytte av båt, det var mye enklere. Vi kikka på hverandres båter, ble enige. Møttes og lassa over til hverandre og god tur. 

Flere ganger jeg har opplevd at "jeg tar den jeg" også har jeg ikke hørt noe mer. Hvor lenge skal man vente før man selger til neste mann? 

Holder for eksempel på å selge en liten jolle nå. Var en kar som ville ha den, men så ble han helt tyst i flere dager. Så kom det en annen fyr som ville ha den i mellomtiden. Jeg ville naturligvis få den bort slik at jeg kan hente meg ny båt, så da avtaler jeg med den nye kjøperen som 100 prosent sikker skal ha den (i følge han). I mellomtiden tar den andre selgeren kontakt etter  jeg har laget avtale med han nye. Jeg må derfor si beklager, men du ga ikke lyd fra deg så jeg måtte selge den videre. Historien stopper ikke der, for da gir ikke den nye kjøperen noe lyd fra seg, og til slutt står jeg uten kjøpere fordi kjøper 2 ikke skulle ha båten likevel (antar jeg siden ikke mulig å få kontakt),  og kjøper 1 ble irritert fordi jeg ville selge båten til noen andre siden han ikke gav lyd fra seg på en uke når jeg sa at jeg ville ha den bort kjapt. 

2 hours ago, Knallipadden said:

Kan være, men for min egen del syns jeg det var en grei deal. Jeg lå den ut for halvparten av billigste båt på finn. Det var 5-6000 kroner i deler som skulle til og noen timer med skruing. Kjøper hadde da kunnet fikse båten og likevel satt igjen med gevinst med videresalg. Jeg ser alltid på den billigste når jeg skal sette prisen for det er mange som har urealistiske forventninger til hvor mye båten er verdt. Ofte ser jeg folk priser samme båten som jeg har dobbelt så høyt som den rimeligste på finn, uten at der er verken ny motor eller andre forskjeller. 

Du prøvde "din" metode, fikk laber interesse og endte med å beholde båten til tross for at du øsnket å selge båten og annonserte den til etter din uttalelse en meget lav pris hvilket vel viser at; "The proof is in the eating of the pudding."

Mouche skrev 6 minutter siden:

Du prøvde "din" metode, fikk laber interesse og endte med å beholde båten til tross for at du øsnket å selge båten og annonserte den til etter din uttalelse en meget lav pris hvilket vel viser at; "The proof is in the eating of the pudding."

Som beviser hva? Jeg hadde tenkt å selge båten hvis jeg fikk en pris jeg kunne leve med. Hadde det kommet en som ville gi prisforlangende eller 5-10.000 kroner under hadde jeg lett solgt den, men så fikk jeg høre at jeg er sprø. Jeg må ikke finne på å selge båten så billig, og det er ikke så mye arbeid å reparere det som er ødelagt i forhold til å tape masse penger. Siden jeg ikke fikk så mye interesse fikk jeg litt tid til å tenke og begynte å bestille inn delene. Tenkte at det kunne kanskje kunne lokke kjøpere når det bare var arbeidet, og ikke delene som måtte skaffes. Men så begynte jeg forsiktig å demontere når jeg hadde fått delene, også ble det bare til at jeg fikset den. Når jeg var ferdig var jeg så fornøyd med båten at jeg ikke hadde lyst til å selge den. 

"Som beviser hva?"

At til tross for at du annonserte båten til en pris som var langt under hva andre skulle ha for tilsvarende så kan man, gjentar kan man, anta at "vurderes selges" var det som gjorde at ingen seriøse bud kom hvilket bekrefter hva jeg, og andre her, har sagt. Skjønner egentlig ikke hvorfor du spør?

Mouche skrev 1 minutt siden:

"Som beviser hva?"

At til tross for at du annonserte båten til en pris som var langt under hva andre skulle ha for tilsvarende så kan man, gjentar kan man, anta at "vurderes selges" var det som gjorde at ingen seriøse bud kom hvilket bekrefter hva jeg, og andre her, har sagt. Skjønner egentlig ikke hvorfor du spør?

Det er vel heller at jeg forsøkte å selge den midt i fellesferien når de fleste var borte eller opptatt med sitt. Jeg hadde ferie tidlig i år. 

Knallipadden skrev for 2 timer siden:

Flere ganger jeg har opplevd at "jeg tar den jeg" også har jeg ikke hørt noe mer. Hvor lenge skal man vente før man selger til neste mann? 

Holder for eksempel på å selge en liten jolle nå. Var en kar som ville ha den, men så ble han helt tyst i flere dager. Så kom det en annen fyr som ville ha den i mellomtiden. Jeg ville naturligvis få den bort slik at jeg kan hente meg ny båt, så da avtaler jeg med den nye kjøperen som 100 prosent sikker skal ha den (i følge han). I mellomtiden tar den andre selgeren kontakt etter  jeg har laget avtale med han nye. Jeg må derfor si beklager, men du ga ikke lyd fra deg så jeg måtte selge den videre. Historien stopper ikke der, for da gir ikke den nye kjøperen noe lyd fra seg, og til slutt står jeg uten kjøpere fordi kjøper 2 ikke skulle ha båten likevel (antar jeg siden ikke mulig å få kontakt),  og kjøper 1 ble irritert fordi jeg ville selge båten til noen andre siden han ikke gav lyd fra seg på en uke når jeg sa at jeg ville ha den bort kjapt. 

I slike tilfeller hvor en sier "Jeg tar den" svarer jeg "Ok, da må du overføre x kroner nå, ellers så blir den solgt til førstemann som står hos meg med penger i hånden."

Det gjør at det blir mindre sjangs for tull, og man luker ut de useriøse idiotene med en gang.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Knallipadden skrev for 3 timer siden:

Her kommer trikset dersom noen sier "jeg tar den jeg".

Er de på visning, så drar jeg frem forbrukerrådets kontrakt for kjøp og salg av fritidsbåter mellom privatpersoner. Under punktet fyller jeg ut "betalingsmåte" og "andre vilkår" umiddelbart.

Sier de det på telefon så ber jeg om mailadresse, scanner og sender over kontrakt med "betalingsmåte" og "andre vilkår" utfylt.

Er de ikke seriøse så stikker de enten av gårde, eller ikke svarer på mailen.

Jeg mener at dersom man har funnet en båt og virkelig vil ha den, så får de for svarte "walk the talk".

Oj, igjen en avsporing fra annonsekvalitet. Forresten nærliggende å tro annonse kommer av ordet "nonsense"...

Redigert av Bigmac (see edit history)
Bigmac skrev 23 minutter siden:

Her kommer trikset dersom noen sier "jeg tar den jeg".

Er de på visning, så drar jeg frem forbrukerrådets kontrakt for kjøp og salg av fritidsbåter mellom privatpersoner. Under punktet fyller jeg ut "betalingsmåte" og "andre vilkår" umiddelbart.

Sier de det på telefon så ber jeg om mailadresse, scanner og sender over kontrakt med "betalingsmåte" og "andre vilkår" utfylt.

Er de ikke seriøse så stikker de enten av gårde, eller ikke svarer på mailen.

Jeg mener at dersom man har funnet en båt og virkelig vil ha den, så får de for svarte "walk the talk".

Oj, igjen en avsporing fra annonsekvalitet. Forresten nærliggende å tro annonse kommer av ordet "nonsense"...

Det var ikke dumt. Skrive ut kontrakt eller sende den på mail til signering. Spørs om de har troen på noe case hvis de plutselig velger å trekke seg. 

Knallipadden skrev 50 minutter siden:

Tenkte hvis de skriver under men vil gå fra kjøpet likevel. De har vel ikke så stor tro kanskje på å bli forfulgt. 

Ok, jeg skjønner. Jeg lever i den trua at det å signere en kjøpskontrakt for så å stikke fra den krever nerver ala Morgan Kane.

Jeg er ikke sikker på hva som regnes som muntlig og hva som regnes som skriftelig dokumentasjon, men et signert papir må jo bety noe mer enn en SMS, mail eller verbal uttalelse.

Redigert av Bigmac (see edit history)

Nå fikk jeg melding fra selger av en båt jeg ønsket meg. Ble tyst i en uke når jeg gav han et bud, men nå kunne jeg altså få kjøpe båten til min pris. Nå har jeg imidlertid laget avtale om å kjøpe en annen båt. Typisk da. Får være god kjøper og si at jeg ikke er interessert lengre. 

Fikk sms fra selger etter besiktigelse. Spurte om jeg var interessert. Jeg spurte om han var interessert i å gå ned i pris eventuelt. Han spurte hvor mye jeg eventuelt ville gi. Skrev hvor mye jeg syns var en fair pris ut i fra alder og tilstand, også fikk jeg ikke noe svar mer. Han var utilgjengelig på alle kanaler. Trodde først båten var solgt, så jeg fikk en kompis til å ringe og sende melding noen dager senere fra sitt nummer, og den var fortsatt til salgs. Da bestemte jeg meg egentlig for å gi blaffen siden han ikke ville svare meg. Så ut av det blå etter en uke etter fikk jeg melding om at han kan gå med på den prisen, og når jeg kan komme å hente. Det er jo normalt å svare når noen tilbyr en pris. Ikke gå under jorden, også plutselig ut av det blå si at det er greit, spesielt når denne personen svarer andre potensielle kjøpere men ikke meg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...