Guest Avmønstret# Startet 18.August.2018 Link til dette innlegget Startet 18.August.2018 Har alltid lest og hørt at jeg skal bruke syrefri vaselin på ulike greier i båten, ikke vanlig vaselin. Men har endt opp med å bruke vanlig vaselin, feks på gjenger og pakninger sjøvannsfilter, gjenger og pakninger påfylling diesel og vann, enkelte elektriske koblinger osv. Har gjort dette i temmelig mange år nå og aldri merket noe problematikk mtp "syren" i vanlig vaselin. Noen som har efaringer med syrefri... hva gjør den som vanlig vaselin ikke gjør... eller motsatt? :-) Er dette kun en teoretisk øvelse uten noen som helst praktisk verdi, dvs syrefri vs vanlig vaselin? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Jeg har brukt vanlig gul vaselin i minst 30 år på elektriske komponenter utsatt for sjøvann. Som for eksempel pæreholdere til lanterner. Før jeg gikk over til LED. Kom.kabelen til Garmin ute i cockpit mener jeg også er satt inn med vanlig gul vaselin. Bruker også noe Dow Corning C4, som ved uhell havnet i bagen da jeg jobbet offshore. Ser ingen forskjell, har ikke hatt problemer med vaselin, type gul, i blikkboks. Den eneste forskjellen er at gul vaselin i blikkboks ikke koster mer enn 15 spenn for boksen, og boksen holder i flere år til mitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 https://www.emagenturer.no/kjemi/fett/pasta/silikonfett-50g-dow-corning-ms4 Denne brukes hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Det er vel omtrent den vi bruker offshore. 20 gram 200 kroner. Litt i overkant av hva jeg ønsker å bruke. Supert produkt, ingen tvil om det. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 (redigert) Bruker denne her, 1000 gr. Har sikkert nok livet ut. Brukes også på teak bordet ombord Smelter ikkje når det blir varmt, det gjer vel kløver vaselinen kanskje fortere Redigert 18.August.2018 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Rune Totland Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 (redigert) Bruker lanolinfett på elektriske kontakter, har ikke merket noe problem med det. Til vann og dieselpåfyllingen bruker jeg vanlig gul vaselin. Redigert 18.August.2018 av Rune Totland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Hulda skrev for 3 timer siden: Jeg har brukt vanlig gul vaselin i minst 30 år:....... Jeg også vanlig gul vaselin i minst 30 kanskje 40...........funker som f...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Jeg har alltid trodd at det i den gule bokser ER syrefri vaselin . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Så jeg kan sove godt om natta skjønner jeg :-D Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Pinkvin skrev 19 minutter siden: Så jeg kan sove godt om natta skjønner jeg :-D Nåja. Det gis ingen søvngaranti etter de første tredve åra. Ingen grunn til optimisme. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 47 minutes ago, NilsPils said: Jeg har alltid trodd at det i den gule bokser ER syrefri vaselin . . . . Vi snakker om vanlig Kløver-Vaselin? Denne: https://kolonial.no/produkter/416-klover-klover-vaseline-40g/ Så den er helt OK å bruke? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Vet ikke med NilsP, men det er den jeg bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=453&category_id=89&keyword=Vaselin&option=com_virtuemart&Itemid=39 Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Mener noen sa en gang at det før i verden var syre i vaselin, men at det i lang tid nå ikke har vært syre i noen vaselin, og at syrefri vaselin er ett uttrykk som henger igjen bare. DC4 er ett supert stoff ja, er dielektrisk og brukes mye i kontakter for å holde vann borte. Fra min tidligere karriere mener jeg den er klasset MIL-S-8660...Uten å være helt sikker på mitt minne..;) TA Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Bruker denne til feks pakning på dieselfylling, sjølvsagt ekstrem kilopris, men du verden så drøy og hendig en slik tube er i båten Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jannmar Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 NilsPils skrev for 21 timer siden: Jeg har alltid trodd at det i den gule bokser ER syrefri vaselin . . . . Både hvit og gul vaselin er syrefri. Hvit vaselin får du i tube på apoteket. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 (redigert) Bruker denne som all-purpose vaselin, 800 gram til ca 100kr: https://www.ebay.de/itm/vaseline-type-5200-Technical-800g-Lubricant-Corrosion-Protection-All-Purpose/152896097606?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 Redigert 19.August.2018 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Furu Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden: Bruker denne til feks pakning på dieselfylling, sjølvsagt ekstrem kilopris, men du verden så drøy og hendig en slik tube er i båten Også prøvd denne her tidligare, men den svei slik på fingerene etter bruk ! Måtte bare kaste den.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.