Jump to content

Syrefri vs vanlig vaselin, erfaringer?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har alltid lest og hørt at jeg skal bruke syrefri vaselin på ulike greier i båten, ikke vanlig vaselin. Men har endt opp med å bruke vanlig vaselin, feks på gjenger og pakninger sjøvannsfilter, gjenger og pakninger påfylling diesel og vann, enkelte elektriske koblinger osv. Har gjort dette i temmelig mange år nå og aldri merket noe problematikk mtp "syren" i vanlig vaselin. 

Noen som har efaringer med syrefri... hva gjør den som vanlig vaselin ikke gjør... eller motsatt? :-) Er dette kun en teoretisk øvelse uten noen som helst praktisk verdi, dvs syrefri vs vanlig vaselin?

Jeg har brukt vanlig gul vaselin i minst 30 år på elektriske komponenter utsatt for sjøvann. Som for eksempel pæreholdere til lanterner. Før jeg gikk over til LED. Kom.kabelen til Garmin ute i cockpit mener jeg også er satt inn med vanlig gul vaselin. Bruker også noe Dow Corning C4, som ved uhell havnet i bagen da jeg jobbet offshore. Ser ingen forskjell, har ikke hatt problemer med vaselin, type gul, i blikkboks. Den eneste forskjellen er at gul vaselin i blikkboks ikke koster mer enn 15 spenn for boksen, og boksen holder i flere år til mitt bruk.

Mener noen sa en gang at det før i verden var syre i vaselin, men at det i lang tid nå ikke har vært syre i noen vaselin, og at syrefri vaselin er ett uttrykk som henger igjen bare.

DC4 er ett supert stoff ja, er dielektrisk og brukes mye i kontakter for å holde vann borte. Fra min tidligere karriere mener jeg den er klasset MIL-S-8660...Uten å være helt sikker på mitt minne..;)

TA

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden:

Bruker denne til feks pakning på dieselfylling, sjølvsagt ekstrem kilopris, men du verden så drøy og hendig en slik tube er i båten 

Screenshot_20180819-150125.png

Også prøvd denne her tidligare, men den svei slik på fingerene etter bruk ! Måtte bare kaste den..

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...