Bigmac
Code0 skrev 14 minutter siden:Rimelig selvmotigende oppgave... jo bedre den seiler, jo mindre campingbåt. Jeg seiler regatta og tur, men i forsjellige båter. Har en Bavaria 36 AC fra 2003 med orginale rulleseil, og gennaker i strømpe, den er vi kjempefornøyd med til mann-og- koneseiling i ferien. Begynn med hvor dypt skal den stikke, vil du ha rullestor, hvor mange lugarer, hvor mye varmtvann, kaldtvann, diesel, septik. Så koster du på et bra forseil om du synes du trenger det, evt et bedre storseil om du trenger det. Regatta seiler vi hos andre, som trenger mannskap, og har seilgarderobe for 400.000,-
Vel nå startet jeg tråden for å høste seilerfaringer fra et bestemt knippe båter. Men ba også om innspill til andre campingseilere som har litt fartspotensiale. First/Elan tolket jeg som forslag til det. Og det var gode forslag. At tråden har tatt en litt annen retning for så være. Så for å besvare mitt eget spm får jeg benytte eks vis datagrunnlag som Framtia har linket til.
Jeg skjønner jo at økt camping gir reduserte seilegenskaper - generelt sett. Vil tro en husbåt seiler fryktelig dårlig ut fra en slik hypotese.
Har ikke tenkt å bruke båten til regatta. Men gøy å være rask på fjorden.