Jump to content

Må tanklokk jordes når tanken er i plast?

MorganX

Recommended Posts

Hei, jeg har en Skibsplast med mercruiser innenbordsmotor.. Har montert plast tank i stedet for metall.

Det jeg lurer på er om jeg trenger å jorde tanklokk som er av metall når man har plast bensintank?

Det er kun påfyllingslokket som er av metall og drivstoffkran.

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Spørsmål om jording av tanklokk". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.
  • Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål.

Lokket er vel til å ta av?
Selv om det er festet med kjetting, vaier eller lignende når det er av, så blir det vel noe kronglete å utjevne selve lokket?

Generelt bør deler av metall i drivstoffsystemet, inkludert bensintank, kraner, rør og slikt, ha mindre enn 100'ish ohm i resistanse til batteriets minuspol for å unngå fare for statisk elektrisitet. Selve lokket trenger ikke utjevnes. Det er i det minste det jeg har hørt?

Redigert av adeneo (see edit history)
Lensepumpe skrev for 7 timer siden:

Har fra båtprodusent fastmontert plasttank i min lille båt, og her er fylltrakt med lokk (i metall) forbundet med slangetilkoblingen på tanken og minuspolen på batteriet med ledning. 

Så da har du slangetilkobling i metall på plast tanken? Det har ikke jeg, men skal nok jorde fylltrakt til motorblokk.

Dinamo skrev for 21 timer siden:

Du vil ikkje ha noka gnist av statisk elektrisitet, når fylletuten kjem frå pumpa på kaien med bensin, og jordledningen tar seg av den biten.

Er vel nettopp når gjennomføringen er jordet at det er risiko for gnist? Biler er ikke jordet.

Det er gjennomføring og tank  metall som skal være koblet sammen for å unngå at væskestrømmen forårsaker oppbygging av statisk elektrisitet mellom dem. Er tanken i plast gir det  selvsagt ingen mening.

Vel, det er ikke så mange lover og regler i Norge for slikt, men generelt skal altså deler i drivstoffsystemet som er laget av konduktivt materiale, slik som metall, utjevnes.

Amerikanerne har en del mer spesifikke lover, de gjelder jo ikke her, men kan likevel være greie å se på, båt er båt. USGC sier :

Sitat

183.505 Definitions.
As used in this subpart:
Fuel system means the entire assembly of the fuel fill, vent, tank, and distribution
components, including pumps, valves, strainers, carburetors and filters.

183.572 Grounding.
Each metallic component of the fuel fill system and fuel tank which is in contact with fuel
must be statically grounded so that the resistance between the ground and each metallic
component of the fuel fill system and fuel tank is less than 100 ohms.

Noen bilder funnet på Glen-L sitt forum, som sier noe mer om dette

2123672165_ground1.jpg.4197f32bab0b58c7b07b37e1e54494e3.jpg

ground2.jpg.1fd2462bc15ce6b8b1f873997904628a.jpg

1617604118_gas3.jpg.6a6d322b08a112090ce8ef03fd48ab1c.jpg

Kommer att tänka  på flyget där det alltid dras en jordwire från tankbilen som fästs i någon metalldel på planet före tankning.

Har dessutom för mig att gummislangar som skall användas vid bränslepåfyllning skall ha kol inblandat så att deras resistivitet sjunker för att motverka uppkomsten av statisk elektrisitet.

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...