MorganX Startet 18.August.2018 Link til dette innlegget Startet 18.August.2018 Hei, jeg har en Skibsplast med mercruiser innenbordsmotor.. Har montert plast tank i stedet for metall. Det jeg lurer på er om jeg trenger å jorde tanklokk som er av metall når man har plast bensintank? Det er kun påfyllingslokket som er av metall og drivstoffkran. Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Spørsmål om jording av tanklokk". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Høres merkelig ut å skulle jorde dette om det er plasttank eller metall. Det vil vell uansett sitte slange mellom tank og lokket, og slangen vil ikke kunne føre noe til godts. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 18.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Det som opprinnelig var tanklokk av metall og påfyllingslange så ståltank, der var det jordingsledning mellom tanklokk og ståltank. Hørte noen sa engang at selvom man skiftet ut drivstofftank til plast så skulle tanklokket jordes til motorblokka. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Du vil ikkje ha noka gnist av statisk elektrisitet, når fylletuten kjem frå pumpa på kaien med bensin, og jordledningen tar seg av den biten. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 18.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Dinamo skrev for 1 time siden: Du vil ikkje ha noka gnist av statisk elektrisitet, når fylletuten kjem frå pumpa på kaien med bensin, og jordledningen tar seg av den biten. Så du mener at jeg burde jorde tanklokket i motorblokka? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Popkorn time Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
adeneo Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 (redigert) Lokket er vel til å ta av? Selv om det er festet med kjetting, vaier eller lignende når det er av, så blir det vel noe kronglete å utjevne selve lokket? Generelt bør deler av metall i drivstoffsystemet, inkludert bensintank, kraner, rør og slikt, ha mindre enn 100'ish ohm i resistanse til batteriets minuspol for å unngå fare for statisk elektrisitet. Selve lokket trenger ikke utjevnes. Det er i det minste det jeg har hørt? Redigert 19.August.2018 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 19.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Tenkte ikke selve lokket nei, men trakten som er skrudd fast i skroget og som påfyllingslangen er festet i. Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Har fra båtprodusent fastmontert plasttank i min lille båt, og her er fylltrakt med lokk (i metall) forbundet med slangetilkoblingen på tanken og minuspolen på batteriet med ledning. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 19.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Lensepumpe skrev for 7 timer siden: Har fra båtprodusent fastmontert plasttank i min lille båt, og her er fylltrakt med lokk (i metall) forbundet med slangetilkoblingen på tanken og minuspolen på batteriet med ledning. Så da har du slangetilkobling i metall på plast tanken? Det har ikke jeg, men skal nok jorde fylltrakt til motorblokk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Dinamo skrev for 21 timer siden: Du vil ikkje ha noka gnist av statisk elektrisitet, når fylletuten kjem frå pumpa på kaien med bensin, og jordledningen tar seg av den biten. Er vel nettopp når gjennomføringen er jordet at det er risiko for gnist? Biler er ikke jordet. Det er gjennomføring og tank metall som skal være koblet sammen for å unngå at væskestrømmen forårsaker oppbygging av statisk elektrisitet mellom dem. Er tanken i plast gir det selvsagt ingen mening. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 19.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Blir forvirret her nå.. virker som folket ikke er helt enige hva som er det riktige. Er det noen som faktisk har kjennskap til dette og ikke bare synser? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Vel, det er ikke så mange lover og regler i Norge for slikt, men generelt skal altså deler i drivstoffsystemet som er laget av konduktivt materiale, slik som metall, utjevnes. Amerikanerne har en del mer spesifikke lover, de gjelder jo ikke her, men kan likevel være greie å se på, båt er båt. USGC sier : Sitat 183.505 Definitions. As used in this subpart: Fuel system means the entire assembly of the fuel fill, vent, tank, and distribution components, including pumps, valves, strainers, carburetors and filters. 183.572 Grounding. Each metallic component of the fuel fill system and fuel tank which is in contact with fuel must be statically grounded so that the resistance between the ground and each metallic component of the fuel fill system and fuel tank is less than 100 ohms. Noen bilder funnet på Glen-L sitt forum, som sier noe mer om dette Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 19.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Da blir det jordingsledning mellom påfyllingstrakt og tankgiver på tank for så til stengekran for drivstoff og så kobles til minuspol på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 (redigert) På tankbåter var det jordledning på alle luker/lokk om de var av plast eller metall. Årsak at det ikke skulle slå gnist når du tok av lokket da det kunne være statisk elektrisitet tilstede. Båten blei jordet til land før slanger kom ombord. av samme årsak. Redigert 19.August.2018 av Sayana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 MorganX skrev for 3 timer siden: Er det noen som faktisk har kjennskap til dette og ikke bare synser? Før, når lystbåter ble godkjent av Det Norske Veritas, var det et krav om at gjennomføring og tank måtte kobles sammen, ikke at de skulle jordes. Om manglende jord var et sikkerhetsproblem måtte man også jordet bilen under fylling av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 (redigert) Kommer att tänka på flyget där det alltid dras en jordwire från tankbilen som fästs i någon metalldel på planet före tankning. Har dessutom för mig att gummislangar som skall användas vid bränslepåfyllning skall ha kol inblandat så att deras resistivitet sjunker för att motverka uppkomsten av statisk elektrisitet. Redigert 20.August.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.