Jump to content

Bravo 3 transom tæring. Hva må til .?


jan.langseth.5

Recommended Posts

Det finnes uorginale repsett, søk på youtube så finner du dette.

Feste sitter helt inne på transom. Om du kan kjøpe bare utvendig del er jeg usikker på.

Er stadig transom tilsalgs på finn.no..

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=72409502

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kalles Gimbal Housing og sitter innerst på transom.

Motor må ut for å bytte transom pga festebolter og motorfestet er på innsiden av transom,

men du kan bare bytte gimbal huset om resten er iorden. Koster noe mindre.

 

Det er sjelden noe tærer så mye, så antagelig har du hatt lekkasje i drivaksel belgen. På Mercruiser

pleier de å holde i minst 5 år og kanskje mer.

Det er sink anoder pluss en Merchatode for å hndre tæring om det er iorden

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Merchatoden sitter på undersiden av transom og har en liten controller som får 12V fra batteri.

Den sender ut en spenning som er på under 2V, så vannet omkring drevet er et annet potensiale enn

vannet omkring. Har du båter ved siden av deg, vil hver enkel båt tilføre spenninger i vannet som om båten var en celle i ett batteri.

Sink skal være foran oppe på platen midt på (kavitasjons platen) og en på undersiden bak over propell og en på

hver trimsylinder.

Sink kit får du kjøpt f.eks hos Biltema, Merchatoden pleier å være montert fra båt er ny.

Om verkstedet vil montere på et gimbalhousing og aksepterer deler fra deg, vet jeg om en brukt til salgs med nytt gimbal lager, til halvparten av en ny.

Ble byttet gimbal lager i en transom, men ble ikke brukt da det var feil på styre ring og noe annet, så en ny transom

ble montert isteden.

Nå kan du også kjøpe transom til halv pris fra USA. Om trim armer er ok, kjøper du uten og sparer mer.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Skal du kjøpe fra USA, kan jeg anbefale bl.a Teague Custom Marine, i California. (www.teaguecustommarine.com)

De er blant de største forhandlerne av Mercury/ Mercury Racing/ Mercruiser der borte.

Jeg har bare god erfaring etter å ha brukt de flere ganger.

 

I Florida er bl.a TNT Custom Marine (www.tntcustommarine.com)

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...