Cap232 Startet 18.August.2018 Link til dette innlegget Startet 18.August.2018 Båten er nå klar for vinteropplag på henger i garasjen. Båten (RIB), veier med motor 700+ kilo. Bør jeg jekke opp henger på avlastningsblokker, eller tåler hengeren en så moderat vekt? Er det noen som har gode tips mot at musene tar seg til rette ut over vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Jeg setter alltid hengeren på 4 bukker slik at hjulene henger i lufta. Alt blir mere stødigere med bukker. Jeg bruker bilbukker av den typen man kan justere høyden. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
LM 605 Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Pleide alltid å jekke opp hengeren, slik at hjulene hang fritt, og deretter legge noen leca blokker under ramma. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Med dette, som så mange andre ting med båt, så er det to måter å gjøre ting på. Sette på bukker, eller ikke. Når jeg hadde båt på henger under vinteropplag lurte jeg på det samme. Jeg la da merke til at forhandlere som hadde masse båter i opplag lot alle stå på hjula. Så min tanke er at hvis det er godt nok for de, at de ikke blir plaga med at dekk blir ødelagt, så er det vel godt nok for meg å. Jeg gjore det samme, ingen problem. Bare pass på det er nok luft i dekkene. For å holde mus unna. Pass på at det ikke henger tau ned fra båten. Hvis motoren når ned i bakken, når den er tiltet ned, så kan du plassere ei stor murerbøtte på bakken, så mus ikke kan klatre opp motorstammen. Ellers tror jeg de sliter med å klatre opp ei glatt skuteside. Kanskje litt gift i båten, hvis lagringsplassen er utsatt for mus. Lykke til. Jeg tror det blir bra uansett hva du gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Jekker alltid hengeren opp, men kun slik at fjæring/hjul blir avlastet, ikke helt fritt. Holder greit nok det, men helt opp er sikkert enda bedre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Cap232 Svart 19.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Takker for gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Båten min står på henger i vinterhalvåret uten at jeg jekker opp hengeren. Det har alltid gått greit, selv om hjulene heller ikke er av nyeste dato Helårsdekk til henger ser ikke ut til å la seg deformere slik ofte bildekk gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 En annen ting er hvor lenge varer dekk på en slik henger? Mine er ti år gamle, trolig ikke kjørt mer enn maks 5.000 kilometer, ser ikke slitte ut på noen måte, men allikevel? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
John_Kr Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Min henger er 15 år, dekkene ser nye ut, har aldri vært på vei tidligere. Hengeren har overlevd 3 båter ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
"Mathilde" Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 UV-stråling og sollys er nok det som vil være den største utfordringen for gummien. Så det er nok et poeng hvordan henger/båt står lagret. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Båten min på ca 1100 kg står på hengeren (Respo 1500) i en garasje uten at den er jekket opp. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Murphy's law Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Maria står på hjul hele vinter. Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.