5nacks Startet 19.August.2018 Link til dette innlegget Startet 19.August.2018 Hei, Har lest databladet til Ritar AGM hvor det bla. står: "Recommended Maximum Charging Current 22.5A" Hva hvis man f.eks har en 60A dynamo? Er det slik at batteriene selv regulerer hvor mange A de tar, eller burde man bruke en regulator? Er dette unikt for Ritar, eller gjelder dette generelt for alle AGM/bly-syre batterier? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Man gir batteriet spenningen det skal ha og det tar den strøm det ønsker. En 60A dynamo leverer opp til 60A.ikke alltid 60A Burde heller oppgitt spenningen det skal lades med.... Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 14,4V direkte på polene uansett hvor dyputladet batteriet er? Hvis trådstarter sitt batteri er ett AGM batteri med 22,5A som maks anbefalt ladestrøm, så er det sannsynligvis ett ca. 75Ah deep cycle agm batteri. En dynamo på 60A er jo da på 80% av batteriets kapasitet i ytelse (C0,8). Hvis jeg skulle tømt banken min på 360Ah som sannsynligvis er av samme fabrikat og type og ladet i samme forholdet så ville det tilsvart 288A dynamo og 14,4V rett på polene....(med sense kabel) Synest det høres litt brutalt ut jeg. Er det noen som har prøvd å lade med ett tilsvarende forhold, og som har målt hvor mye strøm man faktisk lader med? Til eksempel har jeg aldri hatt 14,4V på mine når de er dyputladede. Max ladestrøm på min 360Ah bank er av ritar oppgitt til 108A, og om jeg lader med 120A bare for å teste når de er dyputladede så har spenningen steget til feks. 13.9V. Til vanlig lades de med max 14,25V og ca. 75A både ved dynamo og landstrømslading. Hvor mye strøm lader man agm med om man lader ut ett 100Ah batteri til 10,8V og setter en 80A lader rett på polene med 14,4V? Noen som har testet noe slikt, og samtidig målt? De fleste har vel tømt ett bilbatteri og startet med startkabler. Det er vel ikke bra å lade så tøft hver gang, og det er vel kanskje derfor trådstarter også stiller spørsmålene. Slik jeg tenker så blir batteriet varmere enn ønskelig om man lykkes med å få frem 14,4V i dyputladet tilstand, og det vil redusere levetiden bla. fordi ett varmt batteri skal ha lavere ladespenning enn ett på 25 grader. Gassespenningen senkes, og batteriet gasser mer enn ellers. Det som kan redde situasjonen er at man gjerne har litt spenningsfall og dermed får dempet spenningen på polene og dermed strømmen og gassingen endel i bulkfasen. Noen flere som har erfaringer eller tanker rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 (redigert) AGM batterier er vanligvis anbefalt å lade med maks 20-30% av batterikapasiteten, men det varierer litt. F.eks Optima har ikke den begrensningen ved lading fra dynamo, mens Biltema anbefaler maks 10% ladestrøm for sine AGM batterier. Årsaken til at de skal begrenses, er at uten begrensning så vil de fleste AGM batterier kunne ta til seg mer strøm enn de har godt av, og da kan de bli for varme. Vanlige våte bly/syre batterier er ikke nødvendig å begrense i samme grad. Min erfaring er at et AGM batteri som er helt utladet (10.5V) tar til seg rundt 2 ganger sin egen kapasitet (2C), ved 14.4V. Altså vil et tomt 100Ah batteri kunne ta til seg 200A ladestrøm hvis dynamoen er kraftig nok. Mindre ladestrøm enn det så vil ikke spenningen komme opp i 14.4V (i tråd med @Seilars sine observasjoner) før batteriet har fylt seg opp litt. Ladestrømmen avtar naturlig nok etter hvert, men først ved ca. 70-75% oppladet batteri faller ladestrømmen ned i området som Ritar oppgir, ved 14.4V. Mulig det er litt variasjoner fra merke til merke her, men det er ihvertfall det jeg har målt på mine egne (ikke Ritar) AGM batterier. 70-75% "SOC" er altså omtrent så langt ned man bør tappe disse batteriene hvis man har overdrevent stor ladekapasitet, 14.4V over batteripolene, og samtidig vil holde seg i nærheten av spec., mht. ladestrømmen. Men har man lavere ladespenning enn 14.4V så vil også ladestrømmen bli lavere. Jeg har ved noen få anledninger ladet mine egne AGM batterier med 30% av batterikapasiteten, og de blir godt lunkne etter en stund. Det er helt sikkert godt med slingringsmonn før batteriene tar skade, men varme er en av batterienes hovedfiender så det er grunn til å passe litt på. Blir batteriene ladet for hardt så vil de til slutt "ventilere" og miste vann, og for mye av det så tørker de inn og blir ødelagt. Til trådstarter, om du har to eller flere sånne Ritar batterier i parallell så kan du øke ladestrømmen med 22.5A for hvert batteri, og fremdeles være innafor spec. Og om du lader litt mer enn det i korte perioder så går det også ganske sikkert bra, men 60A over lengre perioder er neppe så bra. Men som andre nevner så er det ikke sikkert det er 60A ladestrøm du kommer til å oppleve i praksis,. Det er den dagen du har tømt batteriet helt (med eller uten vilje), at dette blir mest "prekært". Redigert 21.August.2018 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Victron sier bla. i heftet energy unlimited at det anbefales å maksimalt lade AGM med en ladestrøm i A som tilsvarer 20% av kapasiteten i Ah på batteriet. Se vedlagt hefte, her er mye å lære for de fleste. https://www.victronenergy.com/upload/documents/Book-Energy-Unlimited-EN.pdf Tipset til StorStas om å kjøpe batterier som tåler ladestrømmen til dynamoen er nok det enkleste og beste. Sitér dette innlegget Link to post
Jean-Luc Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Har litt samme utfordring som trådstarter, noen som vet om en spenningsregulator til «standard» dynamo som feks har inngang for måling av ladestrøm slik at den kan strømbegrense i begynnelsen av ladesyklus for ikke å lade mer enn batteriene tåler? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Jeg har 2x Ritar 75Ah som er parallellkoblet. Så da kan jeg lade med maks 45A. Kult at dette skapte litt engasjement. Nå skal jeg følge med litt på hvor mye lading batteriene tar til seg ved ulike stadier utlading (har en slik NASA batterimåler). Takk for svar alle sammen :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Jean-Luc skrev 8 minutter siden: Har litt samme utfordring som trådstarter, noen som vet om en spenningsregulator til «standard» dynamo som feks har inngang for måling av ladestrøm slik at den kan strømbegrense i begynnelsen av ladesyklus for ikke å lade mer enn batteriene tåler? Det har jeg aldri hørt om. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jean-Luc Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 I feks. Større Lithium batteri system er dette en vanlig måte å gjøre det på. Lader mot en maks strømgrense, gitt fra BMS til lader. Når feks en cellespenning blir nærmer seg maks, så ligger BMS å regulerer strømgrense til lader mot høyeste celllespenning. Som trådstarter nevner så har noen AGM ladestrøm begrensing, og dersom en har et utladet batteri og en kraftig lader som kun går for å holde 14,4V, så kan ladestrøm overstige maks ladestrøm batteriet har oppgitt.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Greit at BMS opplegget for Litium batterier tar seg av dette, men som sagt tror jeg ikke strømbegrensning er noe du får hverken for interne eller eksterne regulatorer for dynamoer. Jeg har selv åpne semitraction batterier, og de tar med glede imot det min dynamo med ekstern PDAR regulator klarer å levere. AGM batterier? Fysj! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jean-Luc Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Har selv «kokt» noen AGM. Om det var pga høy float spenning eller for høy ladestrøm er uvisst. Så ikke uenig i det batterivalget.. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 scamπ skrev 37 minutter siden: Jeg har 2x Ritar 75Ah som er parallellkoblet. Så da kan jeg lade med maks 45A. Kult at dette skapte litt engasjement. Nå skal jeg følge med litt på hvor mye lading batteriene tar til seg ved ulike stadier utlading (har en slik NASA batterimåler). Takk for svar alle sammen :) Jeg har sluttet å lade mine agm med spenninger som er over gassespenningen på 14,34V/20 grader. Både dynamo og landstrømslader leverer nå 14,20V/ 25 grader som høyeste spenning. AGM lader relativt raskt til 95% med 0,2C dvs. 20% lading og max 14,2V. Raskest går det naturligvis til batteriet er ca. 80% oppladet, men likevel er total ladetid relativt kort. Kablene dine må tåle max strømmen på 60A, men om du har tap i kabelen pga. lengden, så er jo det bare positivt for deg da spenningen stiger igjen når batteriet fylles og strømmen synker. Har du feks noen meter med 16mm2 kabel istedenfor 25mm2 så senker du spenningen på batteripolene og dermed strømmen i bulkfasen. Kanskje har du dermed en ok ladestrøm allerede. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Jean-Luc skrev for 1 time siden: Har litt samme utfordring som trådstarter, noen som vet om en spenningsregulator til «standard» dynamo som feks har inngang for måling av ladestrøm slik at den kan strømbegrense i begynnelsen av ladesyklus for ikke å lade mer enn batteriene tåler? Det fins eksterne regulatorer med strømbegrensning, f.eks. Balmar sin MC-614. Og det fins også regulatorer som kan "lure" sense på en ellers umodifisert dynamo, sånn at den leverer ønsket mengde strøm. Men dynamoen må ha ekstern sense da: http://nordkyndesign.com/product/sealithium-vrc-100-advanced-alternator-controller/ Ingen av disse regulatorene kommuniserer med noen BMS, og er sånn sett ett hakk under det du spør om. Den eneste BMS'en jeg har hørt om for oss "vanlig dødelige", som har innebygd strømbegrensning er Victron sin, men den tror jeg bare kan brukes mot deres egne batterier, og den er innstilt på en fast strømstyrke (80A) og sånn sett neppe optimal. Med LFP batterier så er gjerne strømbegrensning en god ting gjennom mesteparten av ladesyklusen, ikke bare i starten. Om ikke annet så for å spare dynamoen, så den ikke går varm. For de fleste av oss vil derfor en "helt vanlig" strømbegrensning fra en god dynamoregulator være godt nok. Med lithiumbatterier av god kvalitet og balanserte celler, så kan man dessuten legge ladespenningen et godt stykke under maksimalnivå og fremdeles ha god lading. Allerede ved rundt 14V polspenning vil man kunne se like høy ladestrøm i A som batterikapasitet i Ah, og så veldig mye mer ladestrøm enn det er det ikke nødvendig å ha etter min mening. Selv lithium (jeg regner med det er snakk om LiFePO4) trenger å passes litt på ift. temperatur, når man kommer opp i såpass høy ladestrøm, og batteriene har det bedre om de ikke hurtiglades konstant. En BMS som kan legge ladespenningen helt opp mot grensen på cellenivå vil nok kunne kjøre batteriet ennå hardere, men da prioriterer man maks lading fremfor batterilevetid vil jeg si. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 (redigert) Hadde oppe samme problemstilling bare for et par uker siden bla med en her i tråden og et par andre oppegående personer her på BP. Det som kom fram, eller det vi tenkte, var at bly og til dels gel batterier svelger unna det de får. AGM var alle litt mere skeptiske til å kjøre på med ubegrenset ladestrøm. Kan ta mine egne batterier, 2 stykk Dual Sønnak bly på 142Ah hver. Batteriene svelget unna rundt 120A samlet og jeg så en relativ beskjeden økning i temperatur på batteriene. Det som jeg så og det man skal merke seg, er at når man lader hardt så kan temperatur på cellene være forskjellig. Jeg opplevde at ei celle var 10 grader varmere en resten. Denne ene cella var på 34 grader mens resten var på rundt 24 grader. Som StorStas også sier så er varmen en av de verste fiendene for batteriene. Konklusjon min var at når man lader hardt med mye strøm, så må man se på temperatur på hver enkelt celle og ikke basere seg ‘bare’ på det som en eventuell sensor ser. Redigert 23.August.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 En ting er strømmen. Det ser ut til å være mange som er enige om at 0,2C er max anbefalt ladestrøm for AGM, selv om høyere strøm kan benyttes. En annen ting er spenningen. Det som gjør lading av agm batterier så vanskelig er ikke bare batterienes uforståelighet, men også brukens påvirkning på dette. Slik jeg tolker det så skal agm batteriene lades med høyere spenning jo mer frekvent og dypt man lader dem ut. Er de feks. i ren standby bruk så anbefales av mange ren strømbegrenset lading med feks. 13,6V. Det samme agm batteriet benyttet i feks. en rullestol skal derimot lades med høy spenning, feks. 14,6V, og det er da tre trinns ladere kommer inn i bildet, som senker spenningen til float helt i slutten av ladeforløpet for å toppe de siste 1-2 prosentene. Agm batteriet som står i alarmsentralen som backup kan lades med kun en fast strømbegrenset float spenning, og klare seg i mange år med det. (jeg har ett slikt i egen husalarm). Det snakkes ofte om at AGM tørker ut pga. float. Jeg tror også de tar skade av overlading pga. ett ladeopplegg som er tilpasset en mer syklisk drift enn man faktisk har. Mange aktiverer en AGM knapp, og øker med det spenninger slik man bør om man har ett agm batteri som bare så vidt rekker å toppes opp før neste dags bruk. Men i virkeligheten er det 2 uker til neste båttur. Denne knappen er kanskje for noen riktig i ferien, men jeg er skeptisk ellers. I båten vår er vel snart lithium metoden den eneste måten jeg ikke har prøvd å få levetid på batteriene etter at VRLA (gel) ble bært ombord i 2012. Men jeg er ikke helt der ennå.... -I 2016 etter ferien kjøpte jeg en ny 4x180Ah ritar bank, kontaktet ritar i kina, beskrev bruken, og fikk ett detaljert bruks og lade opplegg. Banken varte under en sesong. -Så splittet jeg etter anbefaling fra ritar i kina til to stk 2x180Ah ritar banker som er 100% adskilt, monterte ny 4 trinns victron lader på den ene banken, og beholdt den eksisterende mastervolt laderen på den andre banken. Denne gangen havarerte banken med den nye victron laderen før den var 9 måneder gammel. Kapasiteten var da nede i 50%, men ellers var det ingen målbare feil eller vekt reduksjon (uttørking). Banken med mastervolt lader var da 100% på kapasitetstesten og er fortsatt i toppform. Hva var likhetene og forskjellene? Begge bankene hadde 0,2C strømbegrensning, og begge hadde 13,2V float. Men der victron laderen hadde absorpsjons spenning på 14,4V valgte jeg å sette ned spenningen til 14,25V på mastervolt laderen. Victron laderen kjørte også ca. ett døgn på 13,6V før den gikk over til 13,2V float. Alt ble logget med batterimetere og victrons venus gx (vrm portal). Jeg kan derfor gå tilbake og sammenligne strømmer,spenninger, og ladetider i detaljer. Så da er konklusjonen at jeg nå mistenker både for høy float og absorpsjonsspenning som årsaken til mine problemer. Men svaret får jeg vel ikke før bankene har overlevd etpar sesonger til med både redusert float og redusert absorpsjonsspenning. Har jeg ikke knekt koden nå, så har jeg hvertfall knekt interessen for å løse VRLA problemene mine. Da gjør jeg som så mange andre, tar ett steg frem eller ett tilbake. Har jeg imidlertid knekt koden, så ligger svaret i at min bruk befinner seg en plass mellom syklisk drift og standby. For å få akseptabel levetid må spenningene ned. 14,2V kan man velge på «tørre» agm batterier fordi stratifikasjon ikke er ett tema. (man bør over gasse spenningen for å røre litt rundt i våte batterier) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.