Jump to content

Edit History

StorStas

StorStas

AGM batterier er vanligvis anbefalt å lade med maks 20-30%  av batterikapasiteten, men det varierer litt. F.eks Optima har ikke den begrensningen ved lading fra dynamo, mens Biltema anbefaler maks 10% ladestrøm for sine AGM batterier.  Årsaken til at de skal begrenses, er at uten begrensning så vil de fleste AGM batterier kunne ta til seg mer strøm enn de har godt av, og da kan de bli for varme.  Vanlige våte bly/syre batterier er ikke nødvendig å begrense i samme grad.

Min erfaring er at et AGM batteri som er helt utladet (10.5V) tar til seg rundt 2 ganger sin egen kapasitet (2C), ved 14.4V.  Altså vil et tomt 100Ah batteri kunne ta til seg 200A ladestrøm hvis dynamoen er kraftig nok.  Mindre ladestrøm enn det så vil ikke spenningen komme opp i 14.4V (i tråd med @Seilars sine observasjoner) før batteriet har fylt seg opp litt.  Ladestrømmen avtar naturlig nok etter hvert, men først ved ca. 70-75% oppladet batteri faller ladestrømmen ned i området som Ritar oppgir, ved 14.4V.   Mulig det er litt variasjoner fra merke til merke her, men det er ihvertfall det jeg har målt på mine egne (ikke Ritar) AGM batterier.

70-75% "SOC" er altså omtrent så langt ned man bør tappe disse batteriene hvis man har overdrevent stor ladekapasitet, 14.4V over batteripolene, og samtidig vil holde seg i nærheten av spec., mht. ladestrømmen.  Men har man lavere ladespenning enn 14.4V så vil også ladestrømmen bli lavere. 

Jeg har ved noen få anledninger ladet mine egne AGM batterier med 30% av batterikapasiteten, og de blir godt lunkne etter en stund.  Det er helt sikkert godt med slingringsmonn før batteriene tar skade, men varme er en av batterienes hovedfiender så det er grunn til å passe litt på.  Blir batteriene ladet for hardt så vil de til slutt "ventilere" og miste vann, og for mye av det så tørker de inn og blir ødelagt.

Til trådstarter, om du har to eller flere sånne Ritar batterier i parallell så kan du øke ladestrømmen med 22.5A for hvert batteri, og fremdeles være innafor spec.  Og om du lader litt mer enn det i korte perioder så går det også ganske sikkert bra, men 60A over lengre perioder er neppe så bra.  Men som andre nevner så er det ikke sikkert det er 60A ladestrøm du kommer til å oppleve i praksis,.  Det er den dagen du har tømt batteriet helt (med eller uten vilje), at dette blir mest "prekært".

StorStas

StorStas

AGM batterier er vanligvis anbefalt å lade med maks 20-30%  av batterikapasiteten, men det varierer litt. F.eks Optima har ikke den begrensningen ved lading fra dynamo, mens Biltema anbefaler maks 10% ladestrøm for sine AGM batterier.  Årsaken til at de skal begrenses, er at uten begrensning så vil de fleste AGM batterier kunne ta til seg mer strøm enn de har godt av, og da kan de bli for varme.  Vanlige våte bly/syre batterier er ikke nødvendig å begrense i samme grad.

Min erfaring er at et AGM batteri som er helt utladet (10.5V) tar til seg rundt 2 ganger sin egen kapasitet (2C), ved 14.4V.  Altså vil et tomt 100Ah batteri kunne ta til seg 200A ladestrøm hvis dynamoen er kraftig nok.  Mindre ladestrøm enn det så vil ikke spenningen komme opp i 14.4V (i tråd med @Seilars sine observasjoner) før batteriet har fylt seg opp litt.  Ladestrømmen avtar naturlig nok etter hvert, men først ved ca. 70-75% oppladet batteri faller ladestrømmen ned i området som Ritar oppgir, ved 14.4V.   Mulig det er litt variasjoner fra batteri til batteri her, men det er ihvertfall det jeg har målt på mine egne (ikke Ritar) AGM batterier.

70-75% "SOC" er altså omtrent så langt ned man bør tappe disse batteriene hvis man har overdrevent stor ladekapasitet, 14.4V over batteripolene, og samtidig vil holde seg i nærheten av spec., mht. ladestrømmen.  Men har man lavere ladespenning enn 14.4V så vil også ladestrømmen bli lavere. 

Jeg har ved noen få anledninger ladet mine egne AGM batterier med 30% av batterikapasiteten, og de blir godt lunkne etter en stund.  Det er helt sikkert godt med slingringsmonn før batteriene tar skade, men varme er en av batterienes hovedfiender så det er grunn til å passe litt på.  Blir batteriene ladet for hardt så vil de til slutt "ventilere" og miste vann, og for mye av det så tørker de inn og blir ødelagt.

Til trådstarter, om du har to eller flere sånne Ritar batterier i parallell så kan du øke ladestrømmen med 22.5A for hvert batteri, og fremdeles være innafor spec.  Og om du lader litt mer enn det i korte perioder så går det også ganske sikkert bra, men 60A over lengre perioder er neppe så bra.  Men som andre nevner så er det ikke sikkert det er 60A ladestrøm du kommer til å oppleve i praksis,.  Det er den dagen du har tømt batteriet helt (med eller uten vilje), at dette blir mest "prekært".

StorStas

StorStas

AGM batterier er vanligvis anbefalt å lade med maks 20-30%  av batterikapasiteten, men det varierer litt. F.eks Optima har ikke den begrensningen ved lading fra dynamo, mens Biltema anbefaler maks 10% ladestrøm for sine AGM batterier.  Årsaken er at uten begrensning så vil de fleste AGM batterier kunne ta til seg mer strøm enn de har godt av, og da kan de bli for varme.  Vanlige våte bly/syre batterier er ikke nødvendig å begrense i samme grad.

Min erfaring er at et AGM batteri som er helt utladet (10.5V) tar til seg rundt 2 ganger sin egen kapasitet (2C), ved 14.4V.  Altså vil et tomt 100Ah batteri kunne ta til seg 200A ladestrøm hvis dynamoen er kraftig nok.  Mindre ladestrøm enn det så vil ikke spenningen komme opp i 14.4V (i tråd med @Seilars sine observasjoner) før batteriet har fylt seg opp litt.  Ladestrømmen avtar naturlig nok etter hvert, men først ved ca. 70-75% oppladet batteri faller ladestrømmen ned i området som Ritar oppgir, ved 14.4V.   

Jeg har ved noen få anledninger ladet mine egne AGM batterier (ikke Ritar) med 30% av batterikapasiteten, og de blir godt lunkne etter en stund.  Det er helt sikkert godt med slingringsmonn før batteriene tar skade, men varme er en av batterienes hovedfiender så det er grunn til å passe litt på.  Blir batteriene ladet for hardt så vil de til slutt "ventilere" og miste vann, og for mye av det så tørker de inn og blir ødelagt.

• Create New...