Jump to content

Anbefaling til 4G-ruter som bruker lite strøm (ikke ICE)

Maika

Recommended Posts

Jeg skal ha en mobil bredbåndsruter (til SIM-kort fra Telia) som skal være kontinuerlig påslått ombord.

Den skal helst bruke så lite strøm som mulig, må kunne kjøres på 12V uten inverter, og ha ok dekning. 

Netgear AC810s er vel den vanligste nå, mens Zyxel LTE4506 fikk best i test for en stund siden. 

Kommentarer til disse, eller andre forslag som oppfyller kriteriene?

Har en Zyxel 4506, og jeg ble skikkelig overrasket over hastigheten på den og rekkevidden. Slik jeg ser det så er det en kjempegod router med 1 minus :( 

Går strømmen eller den skrues av på en eller annen måte så må du fysisk trykke på powerknappen igjen. Selv om strømmen kommer tilbake så skrur den seg ikke selv på igjen. 

theppan07 skrev 18 minutter siden:

Det var på Hw versjon 1 av Zyxel ruteren. Den som er i handelen nå skal være endret slik at den automatisk skrur seg på igjen. Har denne på hytta og fungerer glimrende.

Aha, da skal jeg oppgradere den. Forøvrig er det en kjempegod router som jeg er blitt veldig glad i. Det er en annen stor fordel med den og det er at den kjører på micro USB. Har til og med heist den opp i en flaggstang en gang når det var veldig dårlig dekning. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Om Du menar en router med inbyggd SIM-kortsläsare så kan jag rekommendera Huawei Router E5186.

Min har fungerat i 2 år nu och jag är nöjd med den.

Strömförbrukningen är nog en dryg ampere.

Den återstartar autometiskt efter strömavbrott men däremot måste den omstartas om man byter nät.

Men det skall väl inte bli aktuellt så ofta.

Den skickar Wifi på både 2,4 och 5 GHz plus att den har 4 LAN-portar.

Takk for svar, folkens.

Framtia skrev for 11 timer siden:

Jeg har 2 stk Tp-link Archer 200, trekker under 1 amp ved 12V. En i båten, og en på hytta. Veldig godt fornøyd med disse, starter alltid opp ved strømstans f. eks. 

Den fikk litt trekk for hastigheten i den testen jeg leste, men prisen er jo ok.

Følger det med 12V kontakt, eller har du tjukoblet vekk omformeren?

Zyxel 4506 er fristende. Det står vel 1,5A ved 5V, noe som vel betyr ca 0,6A ved 12V, eller er jeg på bærtur?

Huawei E5577 - fin pris, vanskelig å finne ut strømtrekk, regner med at to over har bedre rekkevidde og hastighet.

ebonita skrev for 6 timer siden:

Om Du menar en router med inbyggd SIM-kortsläsare så kan jag rekommendera Huawei Router E5186.

...

Hva mener du med "inbyggd SIM-kortsläsare"? Har ikke alle disse en plass for SIM-kort, eller har jeg misforstått noe grunnleggende kanskje?

Pinkvin skrev 32 minutter siden:

Hvor mye bruker en mobiltelefon som deler 4G når skjerm osv er av? Oppladbar og mange muligheter...

Fodelen med å ha en router er at du som oftest oppnår både bedre hastighet og så bedre dekning.

Personlig så synes jeg det er knot å dele ut på telefonen. 

Guest Avmønstret#
Kjellg skrev for 7 timer siden:

Fodelen med å ha en router er at du som oftest oppnår både bedre hastighet og så bedre dekning.

Personlig så synes jeg det er knot å dele ut på telefonen. 

Har hørt at iPhone kan være knotete på dette.

Androide er bare å trykke en gang i nedtrekksmeny fra toppen så er det i gang. 

Tror ikke det kan bli særlig enklere.. enklere enn å sette opp en ruter hjemme.

---

Men klart, er båten så stor at wifi fra en telefon ikke dekker, og behovet for hastighet så kraftig at deling av 4G fra telefon ikke er godt nok, ja da er nok ikke en telefon godt nok. Men er det reelt? 

9 hours ago, Maika said:

Takk for svar, folkens.

21 hours ago, Framtia said:

Jeg har 2 stk Tp-link Archer 200, trekker under 1 amp ved 12V. En i båten, og en på hytta. Veldig godt fornøyd med disse, starter alltid opp ved strømstans f. eks. 

Den fikk litt trekk for hastigheten i den testen jeg leste, men prisen er jo ok.

Følger det med 12V kontakt, eller har du tjukoblet vekk omformeren?

Hvis ruteren kjører på 12v kan man jo bare tyvlåne en strømkabel fra noe gammelt utstyr med den samme pluggen, og koble rett på batteribanken. Vi du være helt sikker kobler du en 12v-12v regulator mellom ruteren og batteriet så ruteren får jevn 12v uavhengig av status på batteriet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

9 hours ago, Maika said:

Hva mener du med "inbyggd SIM-kortsläsare"? Har ikke alle disse en plass for SIM-kort, eller har jeg misforstått noe grunnleggende kanskje? 

Skrev det för tydlighetens skull, det kanske är självklart.

Beträffande strömförsörjningen så går Huawei-routern på 12V.

Till en början kostade  jag på med en DC/DC omvandlare a la Popeye som skulle stabilisera matningen på 12V, men just den regulatorn jag köpte på Ebay visade sig behöva ett knapptryck för att omstarta efter strömavbrott, så jag uteslöt den och kopplade ombordspänning direkt till routern, och det fungerar bra och minimerar ju förlusterna.

Har du vurdert TP-Link M7350? Jeg har brukt denne noen år nå og den fungerer utmerket. Trekker lite strøm 3-400mA og kobles rett på 12V via USB. Stabil og god router. Greit å være klar over at denne ikke støtter NAT men det er vel helt uinteressant for de aller fleste vil jeg tro.

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/4g-modem/tp-link-m7350-v-4/249528.13652/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

Redigert av Ibiza24 (see edit history)
Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Hvis ruteren kjører på 12v kan man jo bare tyvlåne en strømkabel fra noe gammelt utstyr med den samme pluggen, og koble rett på batteribanken. Vi du være helt sikker kobler du en 12v-12v regulator mellom ruteren og batteriet så ruteren får jevn 12v uavhengig av status på batteriet.

Det ideelle er jo å koble ruteren rett på 12V uten noen form for konverter for å minimere kompleksiteten, noe elektronikk er jo mer avhengig av stabil spenning, men som feks ebonita skriver så fungerer det i hevrt fall med hans ruter.

Å konvertere ned til et USB-uttak som leverer 5V medfører jo noe tap av energi, så jeg heller nå mot en ruter som kjører 12V ut av boksen.

Ibiza24 skrev for 2 timer siden:

Har du vurdert TP-Link M7350? Jeg har brukt denne noen år nå og den fungerer utmerket. Trekker lite strøm 3-400mA og kobles rett på 12V via USB. Stabil og god router. Greit å være klar over at denne ikke støtter NAT men det er vel helt uinteressant for de aller fleste vil jeg tro.

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/4g-modem/tp-link-m7350-v-4/249528.13652/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

Den virker jo også ok, men som jeg skrev rett over så tipper jeg at jeg går for en 12V-ruter.

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Har hørt at iPhone kan være knotete på dette.

Androide er bare å trykke en gang i nedtrekksmeny fra toppen så er det i gang. 

Tror ikke det kan bli særlig enklere.. enklere enn å sette opp en ruter hjemme.

---

Men klart, er båten så stor at wifi fra en telefon ikke dekker, og behovet for hastighet så kraftig at deling av 4G fra telefon ikke er godt nok, ja da er nok ikke en telefon godt nok. Men er det reelt? 

Som sagt skal denne ruteren stå på kontinuerlig (ifm opplasting av diverse data fra båten), dvs også når det ikke er noen ombord. I tillegg er det enklere for de ombord å alltid kunne koble seg til ruteren uten at noen må gjøre noe på en mobil i det hele tatt, samt at en telefon plutselig kan gå tom for strøm.

jeg har tenkt annerledes. For meg er ruteren i hovedsak tiltenkt fjernkommunikasjon med båten når jeg selv ikke er ombord. 12V anlegget ønsker jeg kunne slå av, slik at det ikke tappes strøm ved langvarig fravær. Jeg bruker ruteren min til webkamera, strømstyring av batterilader, luftavfukter og varmekilde. Derfor er det naturlig for meg å ha 220V tilkobling som standard, og heller koble til via inverter når jeg er ombord. Kunne så klart også hatt en direkte 12V tilførsel i tillegg for å redusere energibruken. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

theppan07 skrev for 23 timer siden:

Det var på Hw versjon 1 av Zyxel ruteren. Den som er i handelen nå skal være endret slik at den automatisk skrur seg på igjen. Har denne på hytta og fungerer glimrende.

Finner ikke noe om forskjellige hardware versjoner. Har også oppgradert til siste firmware uten at jeg har funnet denne funksjonen. Har også lest alle release notes. Noen tips @theppan07

Framtia skrev 42 minutter siden:

jeg har tenkt annerledes. For meg er ruteren i hovedsak tiltenkt fjernkommunikasjon med båten når jeg selv ikke er ombord. 12V anlegget ønsker jeg kunne slå av, slik at det ikke tappes strøm ved langvarig fravær. Jeg bruker ruteren min til webkamera, strømstyring av batterilader, luftavfukter og varmekilde. Derfor er det naturlig for meg å ha 220V tilkobling som standard, og heller koble til via inverter når jeg er ombord. Kunne så klart også hatt en direkte 12V tilførsel i tillegg for å redusere energibruken. 

Jeg kastet ut landstrømslader/tilkobling da jeg fikk solceller, så her er det 12V som gjelder:)

Ibiza24 skrev 24 minutter siden:

Ahhh......forstår. Du ønsker en Router med 12V rett inn....... Da funker ikke TP-Linken nei.....

Jepp, jeg vokser i takt med tråden:)

Kjellg skrev for 3 timer siden:

Finner ikke noe om forskjellige hardware versjoner. Har også oppgradert til siste firmware uten at jeg har funnet denne funksjonen. Har også lest alle release notes. Noen tips @theppan07

Jeg var med på å teste ut denne før den ble lansert. Før lansering ble det foretatt en HW modifisering etter vår tilbakemelding slik at den skrur seg på igjen etter bortfall av power.
Den står på hytta på fjellet, så jeg får ikke sjekket hva som står under på noen uker.

Jeg har TP Link mr400

https://prisguiden.no/produkt/tp-link-archer-mr400-ac1350-4glte-305045

Den støtter de fleste nye protokollene, starter ved strømbrudd, støtte for dynamisk DNS, god dekning med skikkelige antenne til gsm/4g (mange slike bokser har antenner for Wi-Fi dekningen men ikke til gsm/4g).  Ja og den er 12v direkte. 

Veldig god router som anbefales ?

Obs, skal du få kontakt utenfifra må du sannsynligvis endre APN for å få public IP. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Sjøbliss skrev for 18 timer siden:

Jeg har TP Link mr400

https://prisguiden.no/produkt/tp-link-archer-mr400-ac1350-4glte-305045

Den støtter de fleste nye protokollene, starter ved strømbrudd, støtte for dynamisk DNS, god dekning med skikkelige antenne til gsm/4g (mange slike bokser har antenner for Wi-Fi dekningen men ikke til gsm/4g).  Ja og den er 12v direkte. 

Veldig god router som anbefales ?

Obs, skal du få kontakt utenfifra må du sannsynligvis endre APN for å få public IP. 

Den er jo hakket vassere enn MR200, så regner med at jeg bestiller den:)

Gunga Din skrev 18 minutter siden:

henger på med ytterligere ett router spm

noen med erfaring av kombi router   både  Wifi-forsterker og 2G/3G/4G(sim-kort)

typ disse

http://www.glomex.it/webboat/eng/

http://yachtrouter.com/yacht-router-micro/

Kanskje gode produkter, men om et par år er sannsynligvis 5G i gang, så man burde ha bra bruk for disse nå for å forsvare prisen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...