Hulda
joern-eo skrev On 10.02.2019 at 21.58:Gammel og gammel... 27 år ung er han... Assistenten derimot er jo hunngammal...
![]()
Det ble tidlig bestemt at alt over skroget skulle oljes med Owatrol. Dette ut fra gamlingens erfaringer..
Her ser vi at eika har fått mye svarte områder. Dette er det ikke mulig å slipe bort.
Nå var det den pensjonerte båtbyggeren jeg refererte til.
Owatrol er helt sikkert OK. Den gangen jeg var med å restaurere Colin Archers 'Venus', kjøpte eieren inn et tohundrelitersfat med Owatrol D1. Forholdet var at skroget ble så impregnert under vann at det tok lang tid før det trutnet og ble tett. Men slik vil det nok være uansett impregneringsmiddel, bare det blir nok av det. Men 'Venus' flyter enda, og i beste velgående. Traff de som bestyrer den på vegne av Sjøfartsmuseet da 'Venus' sto på land i Son sist sommer. Kjente igjen skroget fra andre siden Sonsbukten.
Eik har lett for å bli sort når den blir utsatt for (sjø)vann. Slik er det bare, og det er ikke så mye å bry seg om. Jeg har aldri sett noen svekkelse av materialet grunnet selve misfargingen.
Båten din er i utgangspunktet i langt bedre forfatning enn den som jeg har avbildet tidligere i tråden. Så jobben med å få i stand båten din er ikke noen uoverkommelig oppgave.