Jump to content

Beste 9,9/15/20 4t motor?


Knallipadden

Recommended Posts

Vet ikke jeg. Har sett litt på brukte båter med motor hvor selger nekter for at det er registerreim, men nettet sier noe annet. 4 takter altså, ikke 2....

 

Hvis det Ikke er små 4 takt motorer uten reim bør i hvert fall varsel lampene lyse når de ikke er byttet på aldri så lang tid. Vet at små en-sylindrete ikke har, men 9,9 4t og opp må enten ha reim eller kjede. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Knallipadden skrev for 8 timer siden:

 

Hvis det Ikke er små 4 takt motorer uten reim bør i hvert fall varsel lampene lyse når de ikke er byttet på aldri så lang tid. Vet at små en-sylindrete ikke har, men 9,9 4t og opp må enten ha reim eller kjede. 

 

Hvorfor ikke tannhjul?

Link to post
Kjellg skrev for 4 timer siden:

 

Hvorfor ikke tannhjul?

 

Det er også en mulighet. Grunnen til at de bruker reim og ikke kjede eller tannhjul er vel først og fremst at de skal ha et påskudd for å måtte ta service på motoren. Tannhjul eller kjede krever normalt mindre vedlikehold, men er kanskje mer utsatt for korrosjon og slitasje på en utenbordsmotor? 

 

Uansett er det mange jeg har vært i kontakt med som mener at deres motor ikke har reim (4t), men jeg kan ikke finne motor til salgs uten i butikk. Hvem har rett? 

Link to post

Kjøpte meg Tohatsu 9.9/15/20hk EFI i sommer. Måtte lete litt for å finne ut at den har reim, står ikke skiftintervall annet en sjekk hvert år/200 timer.

 

Oppgrdering fra 9.9 til 15 gjøres enkelt med PC (Forhandler) men til 20 hk må der visstnok skiftes et eller annet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
SveinHa skrev 40 minutter siden:

Kjøpte meg Tohatsu 9.9/15/20hk EFI i sommer. Måtte lete litt for å finne ut at den har reim, står ikke skiftintervall annet en sjekk hvert år/200 timer.

 

Oppgrdering fra 9.9 til 15 gjøres enkelt med PC (Forhandler) men til 20 hk må der visstnok skiftes et eller annet.

 

Sikkert forgasser, pleier å være det. 

Link to post
Knallipadden skrev for 2 timer siden:

 

Sikkert forgasser, pleier å være det. 

Forgasser til i fjor, EFI fra2018. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Har 2016 mod 9,9 Yamaha som det er byttet forgasser og propell på. Har gått veldig greit. Tror Mercury 10 som settes opp til 20 ved å bytte forgasser også er en god motor. Hvis annenhåndsverdi tas med så er deg jo vanskelig å spå hva som er best i fremtiden. Reg. reim må en nok regne med på de fleste motorer av denne størrelsen.

Link to post
2 minutes ago, Knallipadden said:

Da er det skummelt at halvparten av selgerne på finn mener at motoren deres ikke har reim når jeg spør om den er byttet. 

Ja det kan du si, men kanskje ikke den største bekymringen man trenger å ha, bare legge det inn i regnskapet da.

Utfra husken skulle reima på min Suzuki inspisereres etter 5 år/200timer (Ikke nødvendigvis byttes), på 40hk og oppover er det "life time" reimer.

Kjøper du eldre enn 5år gammel 9,9 bør du regne inn et bytte i nær fremtid. 

 

Link to post
Førstefender skrev 30 minutter siden:

Ja det kan du si, men kanskje ikke den største bekymringen man trenger å ha, bare legge det inn i regnskapet da.

Utfra husken skulle reima på min Suzuki inspisereres etter 5 år/200timer (Ikke nødvendigvis byttes), på 40hk og oppover er det "life time" reimer.

Kjøper du eldre enn 5år gammel 9,9 bør du regne inn et bytte i nær fremtid. 

 

 

Det er sant, men når de hardnakket mener den ikke har og den ikke har vært byttet, og de ikke er villig til å fire litt på prisen fordi den burde være sjekket eller byttet, så blir det ikke handel for meg. Spesielt siden mange nesten skal ha like mye som ny motor. En motor fra 2012 for eksempel som selger skal ha 16000 for med registerreim bytte forestående, også får du den samme på tilbud til 19.000. 

Link to post
Kjellg skrev for 17 timer siden:

 

Hvorfor ikke tannhjul?

 

tannhjulsdrift av kammene er en teknisk bra løsning men dyrere å produsere , til og med på motorsykkelmotorer med høye turtall og effektuttak så er det relativt sjelden å se  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
LM 605 skrev On 19.8.2018 at 18.51:

Må vel opp til 40 hk for å få  registerkjede (Suzuki).

 

Helt rett og i følge dem selv er de alene om dette helt ned til 40 Hk.81345404_Suzuki40ATL.JPG.2bcf990c482b0a1860652c960c352851.JPG

 

Jeg kjøpte en slik en til den nye jolla i våres og det er en knallsterk 3 sylindret motor. Hele 950 ccm(konkurrentene har rundt 750 ccm)

Den veier 104 kg, mens tilsvarende E-tec veier 108 kg. noe som overrasket meg litt med tanke på at E-tec er 2-takter.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
VannTro skrev 12 minutter siden:

 

Helt rett og i følge dem selv er de alene om dette helt ned til 40 Hk.81345404_Suzuki40ATL.JPG.2bcf990c482b0a1860652c960c352851.JPG

 

Jeg kjøpte en slik en til den nye jolla i våres og det er en knallsterk 3 sylindret motor. Hele 950 ccm(konkurrentene har rundt 750 ccm)

Den veier 104 kg, mens tilsvarende E-tec veier 108 kg. noe som overrasket meg litt med tanke på at E-tec er 2-takter.....

I Så vidt jeg vet er etec motoren samme både i 30, 40 og 60 hk utgave. Sannsynligvis derfor den har høyere vekt. To-traktere kan også tradisjonelt ta ut mer effekt på lavere kubikk. Det er riktig nok mer moment i en motor med større slagvolum, men 2 takteren har gjerne høyere toppfart. 

Link to post

Suzuki 40/50/60 deler denne blokka(941 ccm). Det samme gjør Evinrude E-tec 40/50/60 (863 ccm).

Evinrude E-tec 30 har 577 ccm.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Knallipadden skrev for 2 timer siden:

Skulle være 50,60 og 70 hk. 

 

40/50/60 deler en 941 ccm blokk hos Suzuki og 40/50/60 deler en 863 ccm blokk hos Evinrude.

Det som er spesielt er at Suzuki motorene er lettere enda det er 4-taktere.

 

Evinrude E-tec har ikke noen 70 hk, men en 75 hk med 1295 ccm blokk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...